2:59 1403/04/06

ادعای نیویورک تایمز درباره جزئیات نحوه ترور شهید «فخری زاده»

صافی نیوز / روزنامه نيويورک تايمز در گزارشي مدعي شد براي اولين بار جزئياتي را درباره عمليات ترور شهيد فخري زاده توسط موساد منتشر کرده است که نشان مي‌دهد، سلاح خودکار و کنترل از راه دور به کار رفته در اين عمليات با فناوري هوش مصنوعي ارتقا يافته بود و مسئولان ارشد آمريکا در جريان اين عمليات قرار داشتند.
محسن فخری زاده

به گزارش صافی به نقل از ایسنا، روزنامه نيويورک تايمز با تاکيد بر اطلاع مقامات ارشد آمريکا از اين عمليات ترور مي نويسد: آمادگي براي ترور پس از ديدارهايي تا آخر سال ۲۰۱۹ و اوايل ۲۰۲۰ ميان مقامات اسرائيلي به رهبري يوسي کوهن رئيس پيشين موساد و مقامات عالي‌رتبه آمريکايي از جمله دونالد ترامپ، رئيس جمهور پيشين، مايک پامپئو وزير امور خارجه پيشين آمريکا و ژينا هاسپل رئيس پيشين سيا انجام شد.

اين روزنامه مي‌افزايد: اسرائيل کارزار خرابکاري و ترور را در سال ۲۰۱۲ متوقف کرده بود، يعني وقتي که آمريکا وارد مذاکرات هسته‌اي با ايران شد، مذاکراتي که در سال ۲۰۱۵ به توافق هسته‌اي انجاميد. بعد از خروج دونالد ترامپ از آن توافق در سال ۲۰۱۸، اسرائيلي‌ها مي‌خواستند اين کارزار را از سر بگيرند تا سعي کنند پيش‌رفت هسته‌اي ايران را متوقف کرده و آن را وادار به پذيرش اعمال محدوديت‌هاي سخت بر برنامه‌ هسته‌اي‌اش کنند. در اواخر فوريه، کوهن فهرستي از عمليات‌هاي بالقوه به آمريکا ارائه داد که در ميان آن‌ها ترور آقاي فخري‌زاده هم بود. فخري‌زده از سال ۲۰۰۷ در اولويت فهرست ترور اسرائيل بوده است و موساد هيچ گاه چشم از او برنداشته بود. طبق گفته يک مقام رسمي مطلع، در واشنگتن به مقامات آمريکايي توضيحاتي درباره برنامه ترورداده شده بود و آن‌ها از آن حمايت کرده بودند.

نيويورک تايمز در بخشي از گزارش خود درباره جزئيات ترور شهيد محسن فخري زاده دانشمند برجسته هسته‌اي کشورمان تاکيد مي کند که عمليات منجر به شهادت دکتر فخري زاده، اولين تلاش عوامل موساد نبوده و مي نويسد: در سال ۲۰۰۹ يک گروه ضربت طي عملياتي برنامه‌ريزي شده به دنبال ترور اين دانشمند هسته اي بوده اند و براي اين کار منتظر آمدن فخري‌زاده بودند اما اين عمليات در لحظه آخر لغو شد. موساد به لو رفتن اين عمليات مشکوک شده بود و ظاهرا ايران براي آنها تله گذاشته بود. اما اين بار موساد مي‌خواست چيز جديدي را امتحان کند.

نيويورک تايمز با اشاره به عمليات ترور شهيد فخريزاده در آذر ۹۹ درباره جزئيات عمليات مي آورد : عوامل ايراني که براي موساد کار مي‌کردند، يک وانت نيسان آبي را کنار جاده‌اي که شهر آبسرد را به بزرگ‌راه اصلي متصل مي‌کرد، پارک کرده بودند. آن نقطه کمي مرتفع بود و مي‌شد از آن‌جا ماشين‌هايي را که نزديک مي‌شوند، ديد. زير برزنت و مصالح ساختماني که براي استتار و فريب در وانت قرار داده شده بود، روي کف وانت يک سلاح خودکار کاليبر ۷.۶۲ ميلي متري قرار داشت. حدود ساعت ۱۳ گروه ضربت سيگنالي دريافت کرد که آقاي فخري زاده، همسرش و گروهي از محافظان مسلح او در ماشين‌هايي که خودرو او را همراهي مي کردند، قرار است آبسرد را ترک کنند. عامل ترور که يک تيرانداز ماهر بود، موقعيت خود را تعيين و اسلحه را آماده شليک کرده و به آرامي ماشه را لمس کرد. اگرچه، او به هيچ وجه در نزديکي آبسرد نبود.  تک تيرانداز هزاران مايل‌ دورتر، در محلي مخفي به صفحه نمايش يک کامپيوتر چشم دوخته بود. تمام گروه ضربت تا آن موقع ايران را ترک کرده بودند.

اين روزنامه ادامه مي دهد: پس از اين حادثه، بسياري از منابع خبري ايران گزارش دادند که عامل ترور يک ربات قاتل بوده است و کل عمليات به شکل کنترل از راه دور انجام شده است. اين گزارش‌ها مستقيما با روايت موجود درباره درگيري مسلحانه ميان تيم ترور و محافظان و گزارش‌ها درباره دستگيري يا کشته شدن برخي از عوامل ترور، مغايرت داشت.

اين گزارش مي‎ افزايد: توماس ويثينگتون يک آناليزور تسليحات الکترونيکي در اين باره به شبکه بي.بي.سي گفته بود که فرضيه‌ وجود يک ربات قاتل را «نبايد به کلي باور کرد» اما اين بار واقعا يک ربات قاتل در کار بود. انتشار داستان اين که بعد از ظهر آن روز واقعا چه رخ داده بود و چگونه عمليات انجام شد، براي اولين بار در اين جا آمده است که مبتني بر گفته‌هاي مقامات آمريکايي، اسرائيلي، ايراني و دو مقام اطلاعاتي که در جريان جزئيات برنامه‌ريزي و اجراي عمليات بودند و اظهارات خانواده‌ي آقاي فخري‌زاده در گفت‌وگو با رسانه‌هاي ايراني است.

نيويورک تايمز در اين گزارش مدعي شده است: در اين عمليات فناوري تک تيرانداز دقيق کامپيوتري ارتقا يافته با هوش مصنوعي و رصد چند دوربينه از طريق ماهواره براي اولين بار به کار رفت که سلاح آن قادر به شليک ۶۰۰ گلوله در يک دقيقه بود. برخلاف پهپادها، اين سلاح رباتيک در آسمان هيچ توجهي را به خود جلب نمي‌کرد.

اين روزنامه در ادامه جزئيات بيشتري از اين سلاح خودکار ارائه داده و مي‌نويسند: طبق گفته يک مقام اطلاعاتي مطلع از طرح اين ترور، اسرائيل مدلي ويژه از سلاح خودکار FN MAG ساخت بلژيک را انتخاب کرده بود که به يک دستگاه رباتيک پيشرفته متصل بود. سلاح خودکار، ربات و اجزا و تجهيزات ديگر آن همگي باهم وزنشان به يک تن مي‌رسيد، سلاح و تمامي اين تجهيزات تا حد کوچک‌ترين بخش‌هايشان را از هم باز کردند و قطعه به قطعه به روش‌هاي مختلف، از مسيرهاي مختلف در زمان‌هاي مختلف به ايران قاچاق کرده و سپس دوباره سر هم کردند.

اين گزارش علاوه بر اين آورده است: بخش رباتيک سلاح طوري طراحي شده بود که کف وانت جا شود. دوربين‌ها هم که در جهت‌هاي مختلفي روي وانت قرار گرفته بودند، باعث مي‌شدند اتاق کنترل تصوير کاملي نه تنها از هدف و جزئيات امنيتي آن، بلکه از اطراف محل عمليات داشته باشد. سرانجام در مرحله آخر کار، وانت پر از مواد منفجره شد تا پس از ترور، منفجر شود و هيچ ردي باقي نگذارد. شليک چنين سلاحي پيچيدگي‌هاي ديگري هم داشت. سلاح خودکاري که روي يک وانت کار گذاشته شده باشد، حتي اگر خودرو متوقف شده باشد، پس از شليک و لگد اسلحه در پس هر تيري که از لوله سلاح خارج مي شود، تکان مي خورد و مسير گلوله‌هاي بعدي را عوض مي‌کند.

نيويورک تايمز ادامه مي‌دهد: همچنين، با وجود اين که کامپيوتر از طريق ماهواره با اتاق کنترل ارتباط برقرار مي‌کرد و اطلاعات را هم بسيار سريع مخابره مي‌کرد، باز هم تاخير کمي ايجاد مي‌شد؛ در واقع چيزي که اوپراتور روي صفحه نمايش مي‌ديد، لحظه‌اي پيش اتفاق افتاده بود و نشانه گيري براي جبران آن هم لحظه‌اي ديگر زمان مي‌برد، تمام اين‌ها هم در حالي بود که خودروي آقاي فخري‌زاده در حال حرکت بود. زماني که طول مي‌کشيد تصاوير دوربين‌ها به شليک‌کننده برسند و زماني که طول مي‌کشيد پاسخ شليک‌کننده به سلاح خودکار برسد، حتي بدون احتساب مدت زماني که طول مي‌کشيد او واکنش نشان دهد، ۱.۶ ثانيه تخمين زده شده بود و اين بازه زماني کافي بود تا تيري که به بهترين‌ شکل نشانه گيري شده بود، به خطا برود. به همين منظور، از فناوري هوش مصنوعي استفاده شده بود تا تاخيري که به وجود مي‌آمد، لرزش و سرعت ماشين را تنظيم کند.

اين روزنامه همچنين نوشت: چالش ديگر، اطمينان يافتن از اين بود که آقاي فخري زاده در حال راندن خودرو است، نه يکي از فرزندان او يا همسرش. اسرائيل نمي‌تواند از همان تجهيزات جاسوسي که در جاهاي ديگري مانند غزه استفاده مي‌کند، از جمله استفاده از پهپادها براي تعيين هدف پيش از حمله در ايران بهره بگيرد. پهپادي که آن قدر بزرگ باشد که بتواند به ايران برسد، به آساني مي‌تواند توسط موشک‌هاي ضدهوايي ايران سرنگون شود. همچنين به پرواز درآمدن پهپادي در اطراف آبسرد که منطقه‌اي آرام در حومه تهران است، مي‌توانست کل عمليات را لو بدهد.

نيويورک تايمز مي‌افزايد: راهکار اين بود که از ماشيني که به ظاهر پنچر شده بود و روي يک جک قرار داشت و در دوراهي جاده اصلي متوقف شده بود، همه چيز رصد شود. آنجا ماشين‌هايي که به سمت آب سرد مي‌رفتند، بايد دوربرگردان مي‌کردند. اين محل حدودا سه چهارم مايل از محل ترور فاصله داشت. اين ماشين هم يک دوربين داشت. وانت آبي کنار بلوار امام خميني پارک شده بود. تيم تحقيقات بعدا پي برد که دوربين‌هاي امنيتي جاده را از کار انداخته بودند.

اين روزنامه در بخش ديگري از گزارش خود، با ارائه جزئيات ديگري از صحنه ترور که مربوط به پس از شهادت شهيد فخري‌زاده است، به بخش پاياني عمليات اشاره کرده و مي نويسد: نيسان آبي منفجر شد. اين تنها بخش عمليات بود که طبق برنامه پيش نرفت. اين انفجار قرار بود ربات را کاملا خرد کند تا ايراني‌ها نتوانند بقاياي آن‌چه رخ داده بود را کنار هم قرار دهند. در عوض، بيشتر قطعات اين سلاح به هوا پرتاب شدند و سپس روي زمين افتادند، بيش از آن آسيب ديده بود که بتوان آن را تعمير کرد اما قطعات تا حد زيادي سالم مانده بودند. ارزيابي ايران مبني بر اين که حمله توسط يک سلاح خودکار کنترل از راه دور «مجهز به هوش مصنوعي» انجام شده بود، صحت داشت.

انتهای پیام/

سردبیر
سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لیست تغییرات و بروز رسانی ها
1403
31 اردیبهشت
نسخه 1.2
  1. بهبود صفحه نمایش خبر
  2. اضافه شدن خبرهای مرتبط
  3. اضافه شدن خبرهای پیشنهادی
23 اردیبهشت
نسخه 1.1
  1. اضافه شدن پخش شبکه های تلویزیونی و رادیویی
  2. بهبود سرعت سایت
  3. بهبود پنل خبرنگاران
22 اردیبهشت
نسخه 1
  1. طراحی و پیاده سازی صفحات سایت شامل: صفحه اصلی، صفحه مشاهده خبر، صفحه آرشیو مطالب، صفحه آرشیو هشتک ها، صفحه اخبار تصویری، صفحه آرشیو اخبار تصویری
  2. طراحی و پیاده سازی هدر و فوتر سایت
  3. راه اندازی بخش امنیت سایت