14:12 1403/04/02
سفیر ایران:

برخی دنبال درگیری های ساختگی میان مسلمان هستند

صافی – سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد گفت: برخی جریان ها و کشورها پیشرفت و دوستی ما را نمی خواهند و دنبال درگیری و جنگ داخلی میان مسلمانان هستند.
no-photos

ایرج مسجدی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد روز دوشنبه در جمع گروهی از اساتید دانشگاه، روزنامه نگاران و شیوخ عشائر عراق گفت: برخی می خواهند میان دو ملت ایران و عراق، اختلاف و دشمنی ایجاد کنند اما ملت های ما آگاه هستند و تحت تاثیر قرار نمی گیرند.

سفیر ایران افزود: آنها دوستی و روابط خوب بین ما را نمی خواهند، نه ایران را دوست دارند و نه عراق را، به همین دلیل هم هر گونه تلاشی می کنند تا میان ما ایجاد اختلاف کنند.

مسجدی افزود: دشمنان به بهانه های مختلف می خواهند کشورهای اسلامی را مقابل یکدیگر قرار دهند اما ما باید وحدت را حفظ کنیم و با تقویت همکاری و روابط با این اقدامات مقابله کنیم.

سفیر ایران گفت: روابط ایران و عراق تاریخی و فرهنگی و بسیار ریشه دار است و با این گونه حرکت ها نمی توانند دو ملت را از هم جدا کنند.

وی افزود: ایجاد اختلاف میان شیعه و سنی و یا میان ایران و کشورهای عربی یک توطئه از سوی بدخواهان برای ایجاد درگیری و اختلاف و جنگ میان برادران یک خانواده است تا از این طریق بتوانند منافع خود را تامین کنند.

کمک ایران به جنگ با داعش، یک وظیفه و افتخار بود

سفیر ایران با اشاره به قدردانی حاضران نسبت به کمک های جمهوری اسلامی به عراق در جنگ با گروهک تروریستی تکفیری داعش گفت: این کمک و یاری یک وظیفه و همچنین افتخار برای ما بود. داعش می خواست عراق و مقدسات این سرزمین مقدس را نابود کند و این وظیفه ما بود که از ملت برادر خود در مقابل چنین دشمنی حمایت کنیم.

مسجدی افزود: میان ایران و عراق یک هزار و ۴۵۰ کیلومتر مرز مشترک وجود دارد و دوستی و برادری دو ملت یک حقیقت است بر همین اساس چه در دوران جنگ و چه اکنون در مرحله بازسازی ما در کنار برادران عراقی خود هستیم و در این مرحله نیز صادقانه و بطور جدی آماده همکاری هستیم.

سفیر ایران گفت: ما دنبال تبلیغات و یا شعار نیستیم، در حال حاضر به میزان سه هزار و ۲۰۰ مگاوات برق بطور مستقیم و یا از طریق صادرات گاز جهت خوراک چهار نیروگاه تولید برق عراق، به این کشور صادر می کنیم.

وی به بهره برداری از فاز نخست نیروگاه رمیله در بصره که با همکاری ایران درحال ساخت است، اشاره کرد و گفت: ظرفیت نهایی این نیروگاه تولید سه هزار مگاوات برق است که هم اکنون ۴۵۰ مگاوات آن وارد مدار شده است.

مسجدی افزود: با بهره برداری کامل از این طرح تا دو سال آینده، مشکل کمبود برق در جنوب عراق حل می شود و این اتفاق خوبی در همکاری های دو کشور خواهد بود.
وی همچنین از صادرات روزانه ۲۰ میلیون مترمکعب گاز عراق خبر داد و گفت: در سفرهای اخیر وزیر نفت و نیز وزیر امور خارجه ایران به عراق، توافقات خوبی برای همکاری در زمینه انرژی صورت گرفت.

مسجدی ارزش تبادل تجاری غیر نفتی میان ایران و عراق در حال حاضر را ۱۰ میلیارد دلار در سال ذکر کرد و گفت: ایران نه فقط در جنگ بلکه در ایام بازسازی نیز در کنار ملت عراق است چرا که فکر می کنیم ایران و عراق بدلیل مشترکاتی که دارند به یکدیگر نیازمند هستند.

در این نشست، حاضران با طرح دیدگاه های خود در خصوص مسائل مختلف مربوط به روابط دو کشور، از جمله خواستار تقویت رسانه ها و شبکه های اجتماعی و حضور پررنگ تر آنان برای مقابله با اقدامات تخریبی در روابط دو کشور شدند.

سردبیر
سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لیست تغییرات و بروز رسانی ها
1403
31 اردیبهشت
نسخه 1.2
  1. بهبود صفحه نمایش خبر
  2. اضافه شدن خبرهای مرتبط
  3. اضافه شدن خبرهای پیشنهادی
23 اردیبهشت
نسخه 1.1
  1. اضافه شدن پخش شبکه های تلویزیونی و رادیویی
  2. بهبود سرعت سایت
  3. بهبود پنل خبرنگاران
22 اردیبهشت
نسخه 1
  1. طراحی و پیاده سازی صفحات سایت شامل: صفحه اصلی، صفحه مشاهده خبر، صفحه آرشیو مطالب، صفحه آرشیو هشتک ها، صفحه اخبار تصویری، صفحه آرشیو اخبار تصویری
  2. طراحی و پیاده سازی هدر و فوتر سایت
  3. راه اندازی بخش امنیت سایت