4:38 1403/03/04
همزمان با ماه محرم؛

نسخ خطی از مقتل و روضه خوانی در خوی به نمایش درآمد

صافی نیوز – ارومیه – به مناسبت ماه محرم نسخ خطی روضه و مقتل خوانی قدیمی و اهدایی در موزه آثار مکتوب خوی به نمایش گذاشته شد.
no-photos

به گزارش صافی، رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خوی پنجشنبه شب در آئین آغاز به کار این نمایشگاه افزود: در این نمایشگاه نسخ خطی که شامل ۴۰ نسخه خطی کمیاب به زبان فارسی و ترکی از مقتل نویسان کشورمان بویژه روضه نویسان خویی بوده به نمایش درآمده است.

عزیز میرزایی هدف از برگزاری این نمایشگاه را معرفی این آثار برای بازگویی و شناساندن تاریخ مقتل خوانی و روضه خوانی و جایگاه این هنر دینی در کشور، استان و شهرستان خوی عنوان کرد و گفت: اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوی این نسخ خطی ارزشمند را با همکاری حوزه علمیه نمازی خوی در بخشی از موزه میراث مکتوب این شهرستان به نمایش گذاشته است.

وی ادامه داد: در این نسخ خطی بسیار کمیاب و منحصر به فرد که تعدادی از آنها توسط مردم فرهنگ دوست خویی اهدا شده اند، واقعه عاشورا و حوادث تاسوعا با خطوط مختلف تحریر و در برخی نسخ با نقاشی پردازش شده است.

میرزایی با بیان اینکه قدمت برخی از این آثار به سده‌های هفتم تا سیزدهم می‌رسد گفت: نسخه خطی روضه الشهدا و حرقه الفواد دو اثر بسیار ارزشمند مقتل خوانی شیعی نیز در این موزه به نمایش درآمده اند.

رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خوی همچنین گفت: به مناسبت گرامیداشت ایام عزاداری سید و سالار شهیدان در ماه محرم نمایشگاه عکس «میراث سوگ» در مسجد تاریخی مطلب‌خان خوی در حال برگزاری است.

وی افزود: آثار مربوط به امیر زینال‌پور بین سال‌های ۸۵-۷۵ با نگاه سوگواری مراسم سنتی و عرفانی در ماه محرم به‌ویژه تاسوعا و عاشورای حسینی است.

میرزایی هدف از برگزاری این نمایشگاه را اشاعه فرهنگ عاشورایی و همچنین کارگاهی برای علاقه‌مندان هنر عکاسی عنوان کرد.

نمایشگاه آثار نسخ خطی تا پایان ماه محرم در محل موزه مکتوب همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۵ بعدازظهر در معرض دید علاقه مندان قرار خواهند گرفت.

نمایشگاه عکس محرم نیز با همکاری ستاد بازسازی عتبات‌عالیات در مسجد تاریخی مطلب‌خان تا دهم محرم از ساعت ۹ الی ۱۲ آماده بازدید علاقه‌مندان است.

انتهای خبر/

سردبیر
سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لیست تغییرات و بروز رسانی ها
1403
31 اردیبهشت
نسخه 1.2
  1. بهبود صفحه نمایش خبر
  2. اضافه شدن خبرهای مرتبط
  3. اضافه شدن خبرهای پیشنهادی
23 اردیبهشت
نسخه 1.1
  1. اضافه شدن پخش شبکه های تلویزیونی و رادیویی
  2. بهبود سرعت سایت
  3. بهبود پنل خبرنگاران
22 اردیبهشت
نسخه 1
  1. طراحی و پیاده سازی صفحات سایت شامل: صفحه اصلی، صفحه مشاهده خبر، صفحه آرشیو مطالب، صفحه آرشیو هشتک ها، صفحه اخبار تصویری، صفحه آرشیو اخبار تصویری
  2. طراحی و پیاده سازی هدر و فوتر سایت
  3. راه اندازی بخش امنیت سایت