9:08 1403/02/18

آخرين خبرها از تغيير دامنه نوسان بورس

صافی نیوز / رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار آخرين وضعيت طرح سازمان بورس درمورد تغيير دامنه نوسان را تشريح کرد.
سازمان بورس

به گزارش صافی به نقل از ایسنا، محمدعلي دهقان دهنوي با اشاره به برنامه سازمان بورس براي تغيير دامنه نوسان اظهار کرد: براي اين دتغيير سازمان يک طرح تحقيقاتي دارد که تقريبا در مرحله نهايي و جمع بندي است. پس از آنکه جمع بندي شد مرحله اي براي نظرخواهي از فعالين بازار سرمايه در نظر گرفته شده است و اگر نهايي شد اجرايي ميکنيم.

وي ادامه داد: دامنه نوسان، حجم مبنا و… جز از زيرساخت هاي بازار هستند و هرکدام بايد با اجزاي ديگر ديده شوند، تغييري که داده مي شود هم براي هميشه باشد نه اينکه طرحي انجام دهيم و بعد تغيير داده شود. قصد داريم يک طرح بلند مدت طراحي کنيم.

بر اساس اين گزارش، دامنه نوسان همواره يکي از مهم ترين سرفصل هاي بازار سرمايه، مخصوصا طي يک سال گذشته بوده است.

اينکه ميزان دامنه نوسان چقدر باشد و اينکه اصلا بايد در بازار سرمايه دامنه نوسان وجود داشته باشد يا خير همواره محل بحث کارشناسان بوده است و بسياري از صاحب نظران بازار سرمايه نيز بر اين باورند که براي بهبود روند معاملات بورس بايد به سمت افزايش دامنه نوسان و در نهايت حذف کامل آن حرکت کرد، زيرا روندهاي هيجاني مثبت و منفي با وجود دامنه نوسان، باعث انحراف بيشتر معاملات بورس مي‌شود.

دامنه نوسان در بازار سرمايه از ۲۵ بهمن‌ سال گذشته از مثبت و منفي پنج به مثبت شش و منفي دو تغيير کرد؛ تصميمي که توسط شوراي عالي بورس و با هدف تعادل‌بخشي به اين بازار گرفته شد. البته عمر اين تصميم حدود سه ماه بود و دامنه نوسان از ابتداي ارديبهشت به مثبت شش و منفي سه افزايش يافت و در نهايت از ۲۵ ارديبهشت دوباره دامنه نوسان قيمت همه شرکت هاي حاضر در بورس و فرابورس، متقارن و در محدوده مثبت و منفي پنج درصدي داد و ستد شد.

انتهای پیام/

سردبیر
سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *