5:36 1403/02/19

نظرات اعضاي کميسيون تخصصی مجلس درباره «طرح صيانت»

صافی نیوز / موافقان طرح «صيانت از حقوق کاربران در فضاي مجازي» معتقدند که اين طرح را مفيد و حتي اشتغال‌زا است، اما بخشي از نمايندگان مجلس با آن مخالف هستند.
اینترنت

به گزارش صافی به نقل از آنا، طرح پر حاشيه «صيانت از حقوق کاربران در فضاي مجازي» يکي از حساس‌ترين موضوعات براي کاربران اينترنت و کسب‌وکار مجازي در ايران است و به گفته کارشناسان، احتمالاً شبکه‌هاي اجتماعي غير ايراني با محدوديت‌هاي بسياري در فضاي مجازي روبه‌رو خواهند شد و آينده کسب‌وکارهاي اينترنتي نيز تحت تأثير قرار خواهد گرفت.

موافقان طرح «صيانت از حقوق کاربران در فضاي مجازي» معتقدند که اين طرح مفيد و حتي اشتغال‌زا است، اما بخش عمده‌اي از متخصصان، کارشناسان، کسب‌وکارهاي مجازي و کاربران عادي، همچنان با اين طرح مخالفند و آن را چالشي براي رونق حوزه کسب‌ و کارهاي اينترنتي مي‌دانند.

گفتني است، نمايندگان مجلس در ابتداي مرداد ماه امسال به بررسي طرح صيانت، براساس اصل ۸۵ قانون اساسي رأي مثبت داده و بررسي آن را به کميسيون ويژه‌اي که با حضور نمايندگان منتخب تشکيل شده، سپردند.

همچنين طبق تصميم نمايندگان مجلس، مقرر شد که کميسيون ويژه‌اي براي بررسي طرح صيانت از حقوق کاربران در فضاي مجازي متشکل از نمايندگاني از کميسيون‌هاي مرتبط با موضوع، تشکيل شود که در همين راستا، اعضاي کميسيون‌هاي مجلس نيز براي عضويت در اين کميسيون تخصصي، به تازگي مشخص شده و احتمالاً کميسيون نيز در روزهاي آينده فعاليت خود را براي بررسي طرح صيانت آغاز خواهد کرد.

ترکيب کميسيون تخصصي بررسي طرح صيانت

احمدحسين فلاحي و مهرداد ويس‌کرمي از کميسيون آموزش، احمد اميرآبادي فراهاني و محمد باقري بناب از کميسيون اقتصادي، غلامرضا منتظري، بيژن نوباوه‌وطن، حسين ميرزايي و سيدعلي يزدي‌خواه از کميسيون فرهنگي، رضا تقي‌پور و لطف‌الله سياهکلي، علي جدي و مصطفي طاهري از کميسيون صنايع و معادن، الياس نادران و مهرداد گودرزوند چگيني از کميسيون برنامه و بودجه مجلس به‌ عنوان اعضاي کميسيون ويژه بررسي طرح صيانت از حقوق کاربران در فضاي مجازي انتخاب شدند.

بر اين اساس تاکنون ۵ کميسيون از ۹ کميسيون مرتبط، اعضاي خود را براي عضويت در کميسيون مشترک طرح حمايت از کاربران فضاي مجازي به هيئت‌رئيسه مجلس اعلام کرده‌اند.

غلامرضا منتظري يکي از اعضاي اين کميسيون ويژه در گفت‌وگويي گفته است: «فعلاً چينش هيئت‌رئيسه کميسيون ويژه و زمان برگزاري اولين جلسه کميسيون مشخص نيست و براي برآورد و تحليل کيفيت کار کميسيون بايد منتظر انتخاب اعضاي هيئت‌رئيسه کميسيون و برگزاري اولين جلسات باشيم».

همچنين سيدعلي يزدي‌خواه معتقد است که اين کميسيون پس از تعيين اعضا و انتخابات هيئت‌رئيسه براي اين کميسيون مشترک، فعاليت کميسيون مشترک طرح «حمايت از حقوق کاربران و خدمات پايه کاربردي فضاي مجازي» به‌صورت رسمي از اول مهرماه آغاز خواهد شد.

در ادامه گزارش به بررسي اجمالي نظرات اعضاي کميسيون تخصصي مجلس درباره طرح صيانت پرداخته‌ايم؛

احمدحسين فلاحي: هدف طرح صيانت، حمايت از پيام‌رسان‌هاي داخلي است نه اينکه مسدودسازي پيام‌رسان‌هاي خارجي
مهرداد ويس‌کرمي: گروهي از افراد خبره اين حوزه اين طرح را تدوين کرده‌اند، اوايل مجلس يازدهم اين طرح بارگذاري و در دو مقطع در مرکز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي بررسي شد و اکنون هم بدين شکل قرار است بررسي شود.
احمد اميرآبادي فراهاني: طرح فضاي مجازي که برخي به غلط آن را به مجلس انقلابي نسبت داده‌اند، صرفاً طرح شخصي چند نماينده از جمله آقاي تقي‌پور است و ديدگاه کل مجلس نيست.
محمد باقري‌بناب: بايد دولت سيزدهم مستقر شود و پس از شکل‌گيري آن بحث صيانت از فضاي مجازي به‌ صورت لايحه به مجلس تقديم شود، سرعت بخشيدن به بررسي چنين طرح‌هايي چيزي جز آسيب به همراه نخواهد داشت. اين طرح نمي‌تواند مشکلات در فضاي مجازي را حل کند. اگر بنا داريم تا مشکلات در فضاي مجازي را سر و سامان بخشيم، بايد از تجربيات کشورهاي دنيا استفاده کنيم که کدام کشورها موفق بوده‌اند؛ نبايد صورت مسئله را پاک کنيم. اگر بخواهيم فضاي مجازي را سامان بدهيم، منطقي است که اين طرح راهش نيست.
بيژن نوباوه وطن نماينده تهران، غلامرضا منتظري نماينده آق‌قلا و گرگان، حسن ميرزايي نماينده اصفهان، رضا تقي‌پور نماينده تهران و علي يزدي‌خواه نماينده تهران از جمله موافقان اين طرح هستند.
لطف‌الله سياهکلي: طرح صيانت نواقص بسياري دارد و بايد اين نواقص برطرف شود. افرادي که مي‌خواهند در اين فضا کار اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي و حتي کار سياسي کنند، بايد از امنيت خاطر برخوردار باشند.
مصطفي طاهري: طرح صيانت از فضاي مجازي واقع نگرانه و آينده‌نگرانه نيست. حوزه ديجيتال و الکترونيک مدام در حال پيشرفت سريع است که با طرح موضوعاتي مثل استارلينک اصلاً ممکن است در آينده اينترنت دست ما نباشد.
بنا بر روايت احمد عليرضابيگي، نماينده تبريز در جلسه غيرعلني الياس نادران از چهره‌هاي شاخصي بوده است که درباره ضرورت لغو بررسي اين طرح طبق اصل ۸۵ قانون اساسي سخنراني کرده و معتقد بود نبايد پنهان‌کاري کرد و با زندگي مردم در بيافتيم.
مهرداد گودرزوند چگيني: مديريت فضاي مجازي بايد از طريق هدايت دستگاه‌هاي فرهنگي صورت گيرد و چنين مسئله‌اي با قانون‌هاي ضرب‌الاجلي و کار غيرکارشناسي قابل مديريت نيست.

حالا بايد ببينيم در شرايطي که طرح «صيانت از حقوق کاربران در فضاي مجازي» با تشکيل کميسيوني ويژه و تخصصي، به تصويب نزديک‌تر مي‌شود و در شرايطي که مخالفان کمي نيز در بين نمايندگان مجلس ندارد، در نهايت چه سرنوشتي در انتظار اين طرح خواهد بود، زيرا بعد از تأييد و طرح نظرات کارشناسي در کميسيون ويژه، گزارش نهايي آن جهت بررسي‌هاي بيشتر تقديم هيئت‌رئيسه مجلس شوراي اسلامي خواهد شد.

انتهای پیام/

سردبیر
سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *