3:38 1403/02/27
رئيسي:

برخورد غير سازنده آژانس انرژی اتمی مخل مسير مذاکره خواهد بود

صافی نیوز / رئيسي در تماس تلفني با رئيس شوراي اروپا درباره همکاري ايران با آژانس بين المللي انرژي اتمي گفت: همکاري هاي جدي جمهوري اسلامي ايران با آژانس نمونه بارزي از اراده ايران براي شفافيت در فعاليت هاي هسته اي اش است. طبيعي است در صورت برخورد غيرسازنده در آژانس بين المللي انرژي اتمي، انتظار اينکه ايران واکنش سازنده داشته باشد، منطقي نيست. اقدامات غيرسازنده طبيعتا مخل مسير مذاکره نيز هست.
سیدابراهیم رئیسی

به گزارش صافی به نقل از تسنیم،حجت الاسلام والمسلمين رئيسي در اين مکالمه تلفني گفت: جمهوري اسلامي ايران تمايل دارد مناسبات با اتحاديه و کشورهاي اروپايي ها را در عرصه هاي مورد علاقه دو طرف توسعه دهد.

رئيس جمهور با بيان اينکه استمرار و پايداري روابط دو جانبه با اتحاديه اروپا و هرکدام از کشورهاي عضو، در گرو رعايت اصل احترام متقابل، تمرکز روي مشترکات و جلوگيري از تاثيرگذاري عوامل برون زا بر اين روابط است، افزود: اين موضوع نيازمند اراده عملي طرف اروپايي و وابسته نکردن آن به اراده قدرت هاي يکجانبه گرا مثل آمريکا است.

تحولات افغانستان

رئيسي در ادامه اين گفتگوي تلفني درباره تحولات افغانستان اظهار داشت: همه کشورها بايد با هم تعامل کنند تا دولتي در افغانستان روي کار بيايد که بتواند صلح، امنيت، آرامش و توسعه را براي اين کشور به ارمغان بياورد و از طرف ديگر مورد اعتماد مردم افغانستان باشد.

رئيس جمهور تصريح کرد: امروز آشکارتر از هر زمان ديگري اثبات شده است که حضور دولت هاي خارجي به ويژه آمريکا در افغانستان امنيت ساز نبوده و براي اين کشور ارمغاني جز جنگ، خونريزي و خرابي نداشته است. با وجود ۲۰ سال حضور مستقيم آمريکا و ناتو، توليد و قاچاق مواد مخدر در افغانستان نه تنها متوقف يا حتي کم نشد، بلکه حجم آن بيش از ۴۵ برابر شد.
رئيسي با بيان اينکه تجربه حضور ۲۰ ساله آمريکايي ها در افغانستان ثابت کرد که راه حل مسائل افغانستان رويکرد نظامي و ارسال تانک و تجهيزات نظامي نيست، خاطرنشان کرد: رعايت حقوق بشر، حقوق زنان و کودکان از دغدغه هاي جدي جمهوري اسلامي ايران در مورد افغانستان است و همه تلاش خود را براي حفظ حقوق مسلم ملت افغانستان به کار خواهيم گرفت.

رئيس جمهور با بيان اينکه تخليه اتباع اروپايي و آمريکايي از افغانستان، فاز نهايي تحولات اين کشور نيست، گفت: به باور جمهوري اسلامي ايران، فقدان دولت فراگير با مشارکت تمامي اقوام در افغانستان ضربه بزرگي به آينده اين کشور و امنيت اروپا وارد مي کند.

رئيسي اضافه کرد: همه دنيا شاهد بودند ايران تنها کشوري بود که به شکلي جدي و واقعي به مقابله با داعش در عراق و سوريه پرداخت. شهيد سردار سليماني قهرمان مبارزه با تروريسم در منطقه و جهان بود و انتظار اين بود که کشورهاي اروپايي نسبت به ترور ايشان توسط حکومت آمريکايي موضع عادلانه اي در جهت محکوميت تروريسم و دفاع از يک قهرمان مبارزه با تروريسم اتخاذ مي کردند.

رئيس جمهور با اشاره به اينکه امروز نزديک به ۴ ميليون مهاجر افغانستاني در ايران هستند، اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران خود

را متعهد به ميزباني محترمانه از برادران و خواهران افغانستاني و تلاش براي استقرار امنيت، ثبات، آرامش و صلح و برپايي حکومتي مردمي در افغانستان مي داند.

رئيسي با اشاره به سخنان رئيس شوراي اروپا مبني بر تلاش براي استقلال استراتژيک در رابطه اين اتحاديه با آمريکا تصريح کرد: اميدواريم اروپا در مسير استقلال استراتژيک پيشرفت داشته باشد.

ايران هرگز ناقض برجام نبوده و نيست

رئيس جمهور درباره موضوع احياي برجام خاطرنشان کرد: نيک مي دانيد که ايران هرگز ناقض برجام نبوده و نيست. اين آمريکايي ها بودند که از برجام خارج شده و آن را نقض کردند. با اين وجود انتظار اين بود که اروپايي ها به تعهدات شان در برجام عمل کنند، اما اروپايي ها هم به آنچه در برجام متعهد بودند، آنچنان که بايد پايبند نماندند.

رئيسي درباره همکاري ايران با آژانس بين المللي انرژي اتمي گفت: همکاري هاي جدي جمهوري اسلامي ايران با آژانس نمونه بارزي از اراده ايران براي شفافيت در فعاليت هاي هسته اي اش است. طبيعي است در صورت برخورد غيرسازنده در آژانس بين المللي انرژي اتمي، انتظار اينکه ايران واکنش سازنده داشته باشد، منطقي نيست. اقدامات غيرسازنده طبيعتا مخل مسير مذاکره نيز هست.
رئيس جمهور تصريح کرد: نکته مهم در اين باره اين است که اگر چه در آمريکا دولت ترامپ رفته و دولت بايدن بر سر کار آمده، اما در عمل تغييري در سياست هاي آمريکا درباره ايران رخ نداده و همان رويکرد و اقدامات يعني تحريم و فشار عليه ايران باقي مانده است.

“شارل ميشل” رئيس شوراي اروپا نيز در اين گفتگوي تلفني با تاکيد بر علاقه جدي اتحاديه اروپا براي تقويت روابط دوجانبه و گسترش همکاري هاي اقتصادي با ايران، گفت: تحريم ها تاثير نامطلوبي بر روابط اتحاديه اروپا و ايران باقي گذاشته اند و اين يکي از دلايلي است که مفهوم استقلال استراتژيک براي اتحاديه اروپا اهميت يافته است.

وي تاکيد کرد: شخصا يکي از حاميان جدي اين ايده هستم که اتحاديه اروپا بايد در درجه اول منافع خودش را پيش ببرد. اتحاديه اروپا مايل است شريک صادق ايران بماند تا ثبات بيشتري را در منطقه شاهد باشيم.

رئيس شوراي اروپا در ادامه اظهار داشت: معتقدم بايد درس هاي زيادي از ۲۰ سال حضور ناتو و آمريکا در افغانستان بگيريم.

شارل ميشل با ابراز نگراني از سرازير شدن موج بزرگي از پناهجويان به اروپا، خواستار نقش آفريني ايران و همچنين تلاش براي بازگشت ثبات به افغانستان شد و تصريح کرد: اولويت اول اروپا خروج امن اتباع اروپايي و افغانستاني هايي است که در اين کشور با ما همکاري داشته اند.

انتهای پیام/

سردبیر
سردبیر

5 پاسخ

  1. سید بهشون یادآوری کنید شما صادق نبودید که صادق بخونید بلکه باید صادق باشید

  2. اخ جون صداقتتو برم! به به پسر خاله شدیم دوباره – وای چه کلمات شیرینی…خیلی به دلم نشست – عجب بازی جالبیه…منم دوس دارم وارد این بازی بشم
    خب مثل اینکه برگشتیم به مرحله ی قبل بازی دوباره
    پس میخواید نفتتون رو دوباره به اروپا بفروشید و در مقابل ازشون جنس بخرید مگه نه؟
    یا شاید دارم زود قضاوت میکنم؟ همم؟ 🙂

  3. آقای رییسی قیمت دلار در حال افزایش است در دولت قبلی می گفتید بی مدیریتی وفساد علت گرانی هست در دولت شما به چه علت هست

  4. به شرط حفظ کامل منافع ملی ایران و ایرانی و با چشمانی باز…..

    هیهات من الذله

  5. اروپائیان میخواهند شریک صادق ایران بمانند !!!
    چقدر عااااااالییییی !!!
    یعنی همانطور که تاکنون هم شریک ایران ! و هم صادق !!! بوده اند، میخواهند همانطور صادق بمانند !!!
    خیلی داره خوش به حالمون میشه !!!
    چقدر خوب و صادق و قابل اعتمادن اینها !!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لیست تغییرات و بروز رسانی ها
1403
23 اردیبهشت
نسخه 1.1
  1. اضافه شدن پخش شبکه های تلویزیونی و رادیویی
  2. بهبود سرعت سایت
  3. بهبود پنل خبرنگاران
22 اردیبهشت
نسخه 1
  1. طراحی و پیاده سازی صفحات سایت شامل: صفحه اصلی، صفحه مشاهده خبر، صفحه آرشیو مطالب، صفحه آرشیو هشتک ها، صفحه اخبار تصویری، صفحه آرشیو اخبار تصویری
  2. طراحی و پیاده سازی هدر و فوتر سایت
  3. راه اندازی بخش امنیت سایت