9:07 1403/02/14
رييسي:

از پيک پنجم کرونا عبور کرديم

صافی نیوز / معاون بهداشت وزارت بهداشت ضمن اشاره به وضعيت بيماري کرونا در کشور، در عين حال بر لزوم دو برابر شدن مراکز واکسيناسيون کرونا در کشور جهت افزايش سرعت واکسيناسيون تاکيد کرد و گفت: اگر با اين سرعت پيش رويم تا پايان مهر ماه دوز اول واکسن همه در کشور تزريق شده است.
علیرضا رئیسی

به گزارش صافی به نقل از ایسنا، عليرضا رييسي در جلسه بررسي روند اجراي گام پنجم “طرح سپهبد شهيد حاج قاسم سليماني” گفت: سپاه و بسيج در يک سال و نيم گذشته همراه وزارت بهداشت بودند و اکنون گام پنجم طرح شهيد سليماني در جريان است و خدمات متفاوتي ارائه شد. زماني که واکسن مطرح نبود و ما بايد با دست خالي به جنگ ويروس چموش مي‌رفتيم، با اين طرح توفيقات خوبي به دست آورديم. اقداماتي که براي مراقبت، نظارت و حمايت صورت گرفت بسيار کمک کننده بود و اگر اين اقدامات نبود با توجه به تعداد تختي که در اختيار داريم دچار مشکل مي‌شديم.

وي افزود: گام چهارم طرح شهيد سليماني ۱۷ فروردين ماه به پايان رسيد و گام پنجم از همين تاريخ آغاز به کار کرد و امروز هفته ۲۲ اجراي اين طرح هستيم. با توجه به رسيدن واکسن، گام پنجم طرح با تکيه بر امر واکسيناسيون پيش رفت و اکنون آخرين تعداد پايگاه تجميعي واکسيناسيون ۱۰۰۸ عدد است و در حدود نيمي از اين تعداد بسيج يا مستقيما پايگاه ايجاد کرده و يا به ما کمک کرده است. در سطح استان تهران ۱۲۷ پايگاه تجميعي داريم.

رييسي ادامه داد: درحال حاضر تعداد تيم‌هايي که در اين پايگاه‌ها مستقر هستند ۵۱۸۰ تيم است که قسمت عمده‌اي را بسيج کمک کرده است. بر اساس هدف گذاري جناب وزير که تا پايان مهر ماه است ميزان واکسينايون را بايد دو برابر کنيم. ديروز و پريروز  رکوردهايي از تزريق واکسن ثبت شده است و امروز هم احتمالا رکورد جديدي ثبت خواهد شد. پريروز از مرز ۷۵۰ هزار دُز و ديروز از مرز ۸۵۰ هزار دوز عبور کرديم.

وي افزود: براساس برنامه ريزي که تا پايان مهر ماه داريم اگر ميزان واکسيناسيون روزانه را به يک ميليون و ۶۰۰ هزار دُز در روز برسانيم مي‌توانيم به هدف نزديک شويم. حفظ احترام مردم که در صف‌ها معطل نشوند و واکسيناسيون منظم انجام شود امري ضروري است. راه تحقق اين هدف اين است که تعداد پايگاه هاي واکسيناسيون به ۲۰۰۰ پايگاه برسد و از تيم‌هاي واکسيناسيون ما نيز ۲ برابر شود.

رييسي گفت: اگر ضريب اطميناني به اسم دو شيفت شدن پايگاه‌ها را داشته باشيم خود به خود ظرفيت‌هاي ما دو برابر مي‌شود و ان‌شاءلله به تزريق روزانه يک ميليون و ۶۰۰ هزار دوز واکسن مي‌رسيم که در طي يک ماه بالاي ۴۵ ميليون دُز واکسن تزريق خواهد شد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، اظهار کرد: اگر با اين سرعت پيش رويم تا پايان مهر ماه دوز اول واکسن همه تزريق شده است و دُز دومي‌هايي که نوبت‌شان شود تزريق مي‌شود و در نهايت تا ۱۵ آبان تعدادي براي لکه‌گيري باقي مي‌مانند. البته ما آخرين اطلاعاتي که در دنيا در ارتباط با دُز يادآور مطرح است را رصد مي‌کنيم که جا نمانيم و اگر به آن هم نياز باشد توانمندي وجود دارد.

وي درباره وضعيت کرونا در کشور، گفت: ما از پيک عبور کرديم و روند نزولي شده است. ۲۱ استان کاملا سير نزولي دارند و ۸ استان تازه از قله عبور کردند و در ۳ استان هم روند افزايشي متوقف شده است. بنابراين چشم انداز اين است که تا دو هفته آينده وضعيت بستري بيمارستاني از عدد ۳۰۰۰ روزانه پايبن تر خواهد آمد.

وي با اشاره به گذر کشور از قله پيک پنجم کرونا، گفت: به اين ترتيب پيش بيني آن است که دوهفته آينده از ۳هزار بستري روزانه قطعا پايين‌تر خواهد آمد و تا چهار هفته آينده به کف آن در پيک پنجم خواهيم رسيد. اينجا جايي است که نياز داريم به کمک بسيج که در شش تا هشت هفته باقي مانده سير نزولي بيماري، بتوانيم حداکثر توانمان را براي ايمن سازي بگذاريم؛ چراکه پيش بيني‌مان از پيک بعدي بيماري، در آبان ماه است.

وي افزود: بنابراين اگر آبان ماه ميزان واکسيناسيون را قابل توجه انجام داده باشيم حتي با ويروس جديد جهش يافته و در صورت ميزان ابتلا، اما ميزان مرگ و مير بالا نخواهد رفت. در بحث واکسيناسيون هدف اول کاهش مرگ و مير و هدف بعدي کاهش ابتلاست.

رييسي ادامه داد: در بحث کاهش ابتلا به کرونا نيز برنامه قرنطينه هوشمند را در نظر داريم؛ اگر اين دو استراتژي را پيش بگيريم هم ميزان ابتلا و هم ميزان مرگ و مير کاهش مي‌يابد. بر اساس اين پيش بيني، يک تفاهم نامه جهت امضاي سردار سلامي و دکتر عين اللهي آماده شده که روي محورهايي نظير افزايش پايگاه‌هاي تجميعي، نيروهاي انساني مورد نياز متمرکز است.

وي افزود: پيش بيني که کرديم اين است که در يک حرکت جهادي و انقلابي نياز است تعداد پايگاه‌ها و ظرفيت‌ها دو برابر شود؛ يعني هزار پايگاه در سراسر کشور اضافه شود که سهم بسيج را در ۳۱ استان ۵۰۰ مرکز ديديم؛ البته همين الان هم نصف پايگاه‌ها را بسيج به صورت مستقيم يا غيرمستقيم دخيل است. با اين کار هيچ ازدحامي در مراکز واکسيناسيون نخواهيم داشت.

رييسي درباره تهران نيز گفت: در ارتباط با تهرانبا اين استراتژي بايد تزريق روزانه را به به عدد ۳۲۰هزار تزريق برسانيم. سهم دانشگاه تهران ۸۰ هزار و دانشگاه‌هاي علوم پزشکي ايران و شهيد بهشتي هر کدام ۱۲۰ هزار تزريق است. دانشگاه علوم پزشکي تهران نياز است پايگاه‌هاي تجمعي از ۳۶ مرکز فعلي به ۵۷ مرکز، دانشگاه علوم پزشکي ايران از ۴۲ مرکز به ۷۰ مرکز و در دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي از ۴۱ مرکز به ۸۷ مرکز برساند.

وي تاکيد کرد: بنابراين در تهران بايد از ۱۱۹ پايگاه موجود به ۲۱۴ مرکز برسيم. بنابراين ايستگاه‌هاي واکسيناسيون از ۷۱۱ ايستگاه در تهران بايد به ۱۲۸۰ ايستگاه برسد. بر اساس تجربه‌اي که کسب کرديم اگر بتوانيم تيم واکسيناسيون را سه نفر بگذاريم که دو نفر اقدامات مرتبط با ثبت را انجام دهند، کار سرعت مي‌گيرد. بنابراين نيروهاي بسيج مي توانند در اين زمينه کمک کنند و نيروي تزريق کننده هم يک نفر باشد. بر اساس محاسبه ما در اين صورت سرعت دو برابر مي‌شود.

وي گفت: با اين حساب در تهران نيروي ثبت کننده ۵۱۲۰ نفر مي‌خواهيم و واکسيناستور ۲۵۶۰ نفر. اين نسخه‌اي است که براي تهران است و در اين صورت هيچ صفي نخواهيم داشت. از آن طرف روزانه ۳۲۰هزار دوز واکسن تزريق ميشود؛ يعني ماهانه ۱۰ميليون تزريق. کل تزريق باقي مانده در تهران الان ۱۵.۵ ميليون است و اگر در طي ۴۰ روز وقت بگذاريم اين ۱۵ ميليون دوز اول و دوم تمام خواهد شد.

وي در ادامه تاکيد کرد: اعداد و ارقام اعلام شده کارشناسي شده و قابل دسترسي است.

او ادامه داد: در حوزه حمايت، ۶۰ درصد کار را بسيج انجام مي‌دهد و در حوزه نظارت ۴۲ درصد کار را بسيج انجام مي‌دهد و در حوزه مراقبت بسيج ۳۲ درصد کارها را انجام مي‌دهد؛ يعني سطح بسيار بزرگي در اين فرايند وجود دارد که هرگز نبايد متوقف شود.

رييسي گفت: الان بالاي ۶۰ ساله‌ها ۸۸ درصد واکسن زدند و ۷۰ درصد بستري‌ها و مرگ و مير در آن ۱۲ درصدي است که واکسن نزدند؛ پس قدرت و اهميت واکسن مشخص است. از روساي دانشگاه‌ها خواهش مي‌کنم اين عزيزان را به تزريق واکسن ترغيب کنند؛ چون برنامه‌هاي ديگري داريم.

وي تاکيد کرد: از يک يا دو ماه بعد از مهر ماه ديگر خدماتي نظير فروش بليط هواپيما، اتوبوس و…. را به کساني داريم که واکسن زده باشند. اگر در ۴۵ روز آتي محکم پاي کار باشيم از مرگ هزاران نفر جلوگيري مي‌شود.

انتهای پیام/

سردبیر
سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}