21:32 1403/02/16

واکنش رئيسی به خبر واردات محصولات کره ای به کشور

صافی نیوز / رئيس جمهور با بيان اينکه برخي دم از اين مي‌زنند که دوباره ‌محصولات کره‌اي وارد کشور شود، گفت: اجازه نمي‌دهيم ‌واردات ‌توليد ‌را تحت‌الشعاع قرار ‌دهد.
سیدابراهیم رئیسی

به گزارش صافی به نقل از پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري، سيد ابراهيم رئيسي جمعه شب در پايان سفر يک روزه به استان خراسان جنوبي در جلسه شوراي اداري استان، با اشاره به گزارش هاي ارائه شده از سوي مديران درمورد توسعه استان، تاکيد کرد: به برکت انقلاب اسلامي اقدامات و کارهاي خوبي در استان انجام شده اما همچنان کارهاي زيادي بايد در اين منطقه انجام شود.
رئيسي اظهارداشت: متاسفانه دولت بدهي هاي زيادي به دستگاه هاي مختلف دارد و ما وارث اين بدهي برجاي مانده هستيم، اما پايبند بودن به تعهدات و پرداخت مطالبات پيمانکاراني که با دولت کارکرده اند را ضروري مي دانيم و دولت اولين جايي است که بايد نسبت به تعهدات و پيمان هايي که منعقد مي کند پايبند باشد.
رئيس جمهور با بيان اينکه همه عزيزان دولت و دستگاه هاي اداري در همه سطوح بايد به تعهدات خود پايبند باشند، گفت: هرگز تعهدات را نقض و يا کمرنگ نکنيد که اين کار نه شرعي است و نه اخلاقي .
رئيسي با تاکيد بر اينکه توزيع منابع در کشور بايد عادلانه باشد، گفت: بهترين راه براي توزيع عادلانه منابع در کشور بودجه ريزي بر اساس آمايش سرزميني است .
رئيس جمهور در ادامه سخنان خود با اشاره به مشکلات کارگران پيماني که در بازديد از معدن زغال سنگ طبس مطرح شده است، گفت: نظام پيمانکاري در کشور نيازمند يک تجديد نظر جدي است و نبايد اجازه دهيم به هيچ عنوان حق کارگران ضايع شود.

رئيس جمهور تصريح کرد: نظام پيمانکاري بايد در ارتباط با کارگر کاملا عادلانه تعريف شود و از جمله مواردي که بايد پيوست عدالت داشته باشد ارتباط کارگر و کارفرما است و ما بايد نسبت به کارگران احترام و توجه جدي قائل باشيم.

رئيسي با اشاره به نياز استان به کريدور ريلي و راههاي مواصلاتي، اظهار داشت: وزير راه و شهرسازي در جلسه‌اي با بانک‌هاي عامل مشکل استان در اين زمينه را مورد بررسي قرار دهند و براي مشکلات استان در اين زمينه چاره‌انديشي شود.

رئيسي در ادامه فعال کردن پروژه‌هاي نيمه تمام در استان را مورد تاکيد قرار داد و گفت: اگر چنين پروژه‌هايي که زيرساخت‌هاي آن آماده است فعال شوند ضمن ايجاد اشتغال مشکلات اقتصادي استان نيز برطرف خواهد شد و اين موضوع بايد به عنوان اولويت مورد پيگيري قرار بگيرد.

رئيس جمهور با تاکيد بر استفاده از ظرفيت کوير در استان در جهت رشد و توسعه اظهار داشت: استان خراسان جنوبي از ظرفيت بسيار خوبي در اين زمينه برخوردار است و لازم است مطالعات دانشگاهي که در اين زمينه انجام شده مورد بهره‌برداري قرار بگيرد.

رئيسي توسعه کشت گلخانه‌اي در استان را اقدامي بسيار ارزشمند توصيف کرد و گفت: استان از دانشجويان و فارغ‌التحصيلان دانشگاهي با استعدادي برخوردار است و با حمايت‌ها و ارائه تسهيلات لازم مي‌توان بخش گلخانه‌اي استان را توسعه داد ضمن اينکه بايد براي فراوري محصولات استراتژيک استان از جمله زرشک، عناب و زعفران اقدامات تکميلي با اولويت انجام شود و بي ترديد سرمايه گذاري در اين مسير هزينه نيست و نتيجه آن موجب گسترش و توسعه کشاورزي استان و به سود کشاورزان خواهد بود.

رئيسي همچنين پيگيري علت تعطيلي کارخانه شير استان و نيز لزوم بررسي سند توسعه نهبندان را مورد تاکيد قرار داد و گفت: اگر سندي نياز به بازنگري داشته باشد از طريق معاون اجرايي بررسي مي شود تا در صورت لزوم مجددا در دولت مطرح گردد.

رئيس جمهور اضافه کرد: قنوات استان از سرمايه‌هاي ارزشمندي است که نبايد بگذاريم از دست مردم خارج شود و بايد با ارائه تسهيلات و با جديت نسبت به احياي قنوات اقدام شود.

رئيسي با اشاره به ظرفيت بالاي استان در زمينه معادن، گفت: معادن بسيار ارزشمندي در استان وجود دارد و بايد بررسي شود که چرا حدود ۵۰ معدن که مجوز دريافت کرده اند مورد بهره‌برداري قرار نمي‌گيرد؟

رئيسي اهميت بازارچه‌هاي مرزي را در رونق اقتصادي استان‌هاي مرزي و افزايش صادرات مورد تاکيد قرار داد و گفت: يکي از راههاي توسعه صادرات فعال کردن بازارچه‌هاي مرزي است با اين کار همچنين مراودات تجاري استان‌هاي مرزنشين نيز افزايش مي‌يابد.

رئيس جمهور خاطرنشان کرد: بايد براي استان‌هايي همانند خراسان جنوبي و سيستان و بلوچستان که جاذبه‌هاي لازم براي سرمايه گذاري را ندارند، جاذبه‌هاي خاص تعريف کنيم تا سرمايه گذاران نسبت به فعاليت در اين استانها تشويق شوند.

رئيسي با اشاره به اينکه اقتصاد استان بايد در حوزه‌هاي مختلف معدن، گردشگري، کشاورزي، صنعت و صادرات از طريق بازارچه‌هاي مرزي تقويت شود، اظهار داشت: استان خراسان جنوبي از نيروي کارآمد انساني به ويژه جوانان تحصيلکرده،‌ وحدت و يکپارچگي بين شيعه و سني، امنيت پايدار و فرهنگ اصيل دين‌مداري و پايبندي به ارزشهاي انقلاب برخوردار است و اين پشتوانه‌ها در کنار ظرفيت‌هاي مادي فراواني که استان دارد مي‌تواند زمينه توسعه يافتگي و پيشرفت استان را فراهم کند.

رئيسي با بيان اينکه معتقدم هيچ مشکل حل نشدني در کشور وجود ندارد،گفت: از وقتي که به دستگاه اجرايي وارد شده ام نسبت به اين موضوع بيشتر اعتقاد پيدا مي‌کنم و به شدت باور دارم که تمام مشکلات به دست جوانان و مردم با ايمان کشورمان حل شدني است و هرچقدر اتکا به خداوند و اعتماد به داشته‌هاي خودمان بيشتر مي‌شود راههاي بيشتري پيش روي‌مان گشوده مي‌گردد.

رئيس جمهور گفت: آمريکا و غربي‌ها تاکنون هيچ گرهي از مشکلات ملت‌ها باز نکرده اند و باز هم باز نخواهند کرد همچنان که ۲۰ سال مردم شريف افغانستان را به بدبختي کشاندند و جز قتل و کشتار هيچ ارمغاني براي اين مردم نداشتند.

انتهای پیام/

سردبیر
سردبیر

32 پاسخ

  1. تولید داخل و فروش بقیمت دلار ، آیا انصاف است ، چرا مردم ما نباید حق انتخاب داشته باشند ، یک یخچال تولید داخل ، مساوی با شش برابر قیمت خارجی

  2. ما اگر همین تولید و صادرات لوازم خانگی را به همسایگان توسعه دهیم ، میلیاردها دلار درامد خواهیم داشت.

    1. با کدام محصولات که توان رقابت داشته باشند ، آیا با محصولات مونتاژی ، بطور مثال موتور یخچال وارد و تولید کننده فقط بدنه ایی برای اون دوست می کنه یا آبگرمکن گازی یا لباسشویی یا …، آیا به این تولید می گویند ، بنظرم کشورهای مد نظر شما مستقیم از کشور سازنده محصول وارد می کنند و حتی ارزان تر تمام میشود

    2. نه نخواهیم داشت ، تو خیالات و توهمات شاید . مگه تا قبل از تحریمها کم تولید کننده داخلی لوازم خانگی بود !؟ چقدر صادرات داشتیم !!؟ با توجه با قیمت ، کیفیت و خدمات هیچ شانس رقابتی در کشور غیر تحریم شده نخواهیم داشت تازه اگه تحریم نباشیم که اونم هستیم . حتی قیمتی بتونیم رقابت کنیم به گردپای کیفیت و خدمات نخواهیم رسید .مونتاژکاری هم نشد تولید .

    3. میشه بفرمایید ارزش دلاری بازار های لوازم خانگی در کشورهای همسایه چقدر هست؟
      میلیارد ها دلار؟ اصلا تصوری از میلیارد دلار دارید شما که شعار میدید؟

  3. اخباربیست وسی میکه رییس جمهورسرزده رفته سفربعد درادامه میگه مردم درحسینیه منتظرایشون هستن.اصلا چه اصراریه که بگیم سرزده،چرا اعتمادعمومی رومخدوش میکنید.

  4. واردات لوازم خانگی بی رویه با رویه نداره، تا کی می خواهید توسط کره جنوبی تحقیر بشید،خجالت نمیکشید….

    1. خیلی داره شرکت های تولیدی قیمتو برای هودشون الکی بالا نبرن و کیفیتم پایین نیارن مثل این سه سال

  5. جناب دکتر بایه قانون ساده میشه بالای یک میلیون سفره از دغدغه خارج کرد. حدود دومیلیون کارمند زوجینی کارمندن یعنی دوتا حقوق داخل یه خونه. من دراطرافم میبینم زوجبن کارمند. زندکی لاکچری درست کردن بهترین ماشین ها. خونه ها. باغ ها. چون سطح حقوق کارمندها بالاس اگر هم ندارن. پولش را دارن. دکترجان حتی بعضیشون چون پول زیاد دارن ودراداره هم. تفریح مبکنند خسته نیستن اومدن شغل سوم هم زدن یعنی موقعیت اشتغال را از یه هموطن هم گرفتن . درمقابل زوجین زیادی. با تحصیلات بالا درامد درست ندارن چون شغل ندارن. عدالت شغلی ابجاد کنید یاعلی مدد

  6. الان هم تولیدات چین با برند ایرانی در ایران اسمبل میشن!!! هیچ کدوم تولید ایران نیستن

  7. لوازم خانگی الان باید همه تولید داخل بشه هم تکنولوزیش هست هم منابع .

  8. اجازه واردات ماشین هم ندادین نتیجشو بعد از چند سال داریم میبینیم اجازه واردات کامیون هم ندادین حالا باید ۲ تا ۳ میلیارد پول بدی یه کامیون مال ۳۰ ۴۰ سال پیش بخری که تو هیچ جای دنیا دیگه استفاده نمیشه. کامیون مایلر مدل ۱۳۶۲ کامل رنگ ۲ میلیارد تومن، زیبا نیست؟ آقایون برنامشون اینه که ۲ سال دیگه ماشین لباسشویی دست دو ۲۰ سال کار فروخته بشه ۴۰۰ میلیون

    1. فرقش اینه که شرکت های تولیدی قیمتو برای هودشون الکی بالا نبرن و کیفیتم پایین نیارن مثل این سه سال

    1. خدارو شکر عمل شروع شده و تورم سرسام آور مهار شده.
      ولی به حمت دولت خدمت به مردم حتی تورم منفی هم می شه و قیمت ها کاهش پیدا می کنند.

  9. یعنی تجربه خودرو و مشکلاتی که انحصار آن برای مردم ایجاد کرد باید در تمام محصولات تکرار شود؟ آیا نباید از تجارب کشورهای موفق از نظر اقتصادی استفاده شود؟

  10. من به عنوان یک شهروند که هیچ گرايش سیاسی به هیچ حزب و گروه و شخص ندارم از شما خواهش می کنم با کره جنوبی مراودات اقتصادی را به صفر برسانید، و جایگزین وی فعال کردن کارخانه های داخلی هست ، متأسفانه کارخانه ارج رو هم روحانی به باد فنا داد. نه به کره جنوبی.

  11. جناب آقای رییس جمهور ،یکی از معضلات فعلی کشور مشکل رانت و فساد در شرکت های دولتی است که موجب دست و پا شکستن بر سر صندلی مدیریت است ،این فساد رقابت سالم را در بخش خصوصی بعنوان مناقصه گر هم خدشه دار نموده،سامانه الکترونیکی دولت با نام سامانه ستاد از سال ۸۹ همراستا با الگو برداری از جهان در ایران ایجاد شده منتها با دترک فعل وزارت صمت در آنلاین نمودن قابلیت نظارت واحد های نظارتی برروند انتخاب ،امتیازدهی و انتخاب برنده مناقصات صد ها هزار میلیارد تومانی دولتی و در اختیار قراردادن رانت محور سرور این سامانه حاکمیتی توسط وزارت صمت نزد یک شرکت خصوصی رانتدار که علاوه بر آنکه کمیسیون و کارمزد صدها میلیاردی از مناقصات برگزار شده میگیرد و از طرفی احتمال نشت اطلاعات مناقصات را افزایش می دهد ،ان را ناکارآمد کرده .حتی وزارت نفت از سال ۹۲ با دستور آقای زنگنه آنرا کنار گذاشته بود در صورتیکه در مصوبه هیات وزیران قرار بوده این سامانه و سرور آن در اختیار سازمان برنامه و بودجه باشد و نظارت برفرایند درست و سالم بکارگیری آن نظیر بسیاری از کشورها توسط دولت و نهادهای نظارتی انجام شود .متاسفانه فساد در مناقصات شرکت های دولتی بمانند سیاه چاله بخش زیادی از بودجه عمرانی کشور را می بلعد لطفا این مورد را پیگیری نمایید ،فساد در مناقصات نظیر تبانی در مناقصات ،براوردهای چندین برابر مقدار واقعی پروژه ها ،عدم توجیه و اقتصاد سنجی پروژه ها ،تایید اضافه کاری های غیر واقعی برای پیمانکار و شریک شدن در ظلم وارده به بودجه کشور با پیمانکار ،عدم تطابق شرح کار پیمان با کار انجام شده که عمدتا بخشی از شرح کار در طی پروژه های EPC انجام نمیشود ولی از صورت وضعیت پیمانکار کسر نمی‌گردد ،فاکتور سازی غیر واقعی در تدارکات پروژه و تحصیل اراضی پروژه به نحوی که مثلاً در خطوط انتقال گاز. غده ای از مدیریت ارشد مسیر گذر خطر لوله را می د انندزودتر این اراضی را به نام وابستگان خود خریداری و به قیمت های چند ده میلیاردی بیابان را به شرکت گاز می فروشند ،چنبره زدن چند شرکت محدود در مناقصات وزارتخانه ها و شرکت های دولتی که پورسانت خوبی به مدیران ارشد آن شرکت دولتی میدهد و البته از کیفیت پروژه هم می زنند که اگر بررسی آماری برندگان مناقصات شرکت های دولتی انجام شود قطعا تکرار نام زیر شش یا هفت شرکت کاملا قابل مشاهده خواهد بود ،خلع ید صوری شرکت ها در وسط پروژه جهت فساد هماهنگ شده مثلا در پیشرفت فیزیکی هشتاد درصد یک شرکت را خلع ید تبانی محور می کنند و مجددا همان پروژه را با اسم پیشرفت فیزیکی پنجاه درصد به پیمانکار هماهنگ دیگری میدهند و پول سی درصد پروژه که انجام شده به شکم برخی مدیران فاسد سرازیر می شود ،به اسم تحریم کالاهای را از فقط یک تامین کننده خاص می‌خرند و پورسانت دریافت میکنند ،پورسانت ها هم به نام فرزندشان یا وابسته درجه یکی که مدیران قبلی به خارج می فرستنده مستقیما جهت عدم امکان رهگیری توسط پیمانکار مناقصه گر فاسد واریز می شود ،برخی مدیران در داخل به اسم بستگان درجه یک خود شرکت بازرگانی یا نمایندگی خرید کالا و تجهیزات زده و پیمانکار را ملزم می کنند فقط از آن نمایندگی خرید نماید تا پورسانت پروژه های بزرگ به جیب مدیران سرازیر و تقسیم شود ،به نام بستگان درجه یک خود. نمایندگی بیمه زده و پیمانکاران را ملزم به استفاده از خدمات آن میکنند و پورسانت کلان نصیب مدیران می شود. …و پروژه های فاقد توجیه را از جیب این ملت تعریف و پول مملکت را اینگونه حیف و میل میکنند حال آیا بودجه ای می ماند آیا فقر حاصل نمیشود آیا عمران حاصل می شود آیا خداوند خشمگین نمیشود ..کالای تولیدی پروژه را در داخل تولید داریم برای گرفتن پورسانت ارزی خرید کالای خارجی را برای دلالی خود ترجیح می دهند خداوند عاقبت ما را بخیر کند

    1. واقعا با نظر شما موافقم، امیدوارم این مدیران فاسد که نام بردید از کار برکنار شوند و مجازات شوند.سیستم‌ها و سامانه‌های دارای حفر اطلاعاتی اصلاح شوند و نظارت‌ها به بخش ثالث واگذار شود. مشکلات را باید در بین مدیران میانی و پایینتر جستجو کرد! سامانه‌های شفافی نیز جهت نظارت وجود ندارند. کار بسیار مشکلی است. احتیاج به یک نوع بازنگری اساسی در تمامی نظامات اقتصادی داریم، باید یک تحول جدی صورت گیرد، در غیر این‌صورت اشخاص فاسد تصمیمساز و تصمیم‌گیر تمامی برنامه‌های خوب را ناکارآمد خواهند کرد.

  12. واقعا چه مدل اقتصادی برای کشور در نظر گرفته شده؟ تجربه کدام کشور الگو قرار گرفته؟ آیا کره شمالی مد نظر است؟ میخواهیم سالها تلاش کنیم به کدام الگوی اقتصادی برسیم؟ نسل ما سوخت، نسلهای آینده چه خواهد شد؟

    1. اگر سوخته بودی با این تکنولوژی نمی توانستی اظهار فضل کنی اینجا مانند مردم کره شمالی و کوبا، بگو نسل ساخته شد

    2. این تکنولوژی در افغانستان و بورکینوفاسو و بسیاری دیگر از کشورها هم وجود دارد. نشانه ساخته شدن نسلهاست؟

  13. متاسفانه از چنین طرحی در خودرو واقعا تجربه غم انگیزی برای مردم باقی مانده است:
    ۱-فرمانروایی خودرو ساز ها به صورتی که هر شرایط نامعقولی رو به مشتری تحمیل کنند
    ۲- تولید خودرو بی کیفیت و فروش به قیمت دلاری به مردم
    ۳- تغییر در قیمت بازار با کاهش هماهنگ عرضه ها و افزایش قیمت ها
    ۴- و این اواخر، حتی تبعیت نکردن از مصوبات شورای رقابت که به اندکی نفع مشتری های پیش فروش است

  14. وضعیت بازار خودرو رو از داخلی سازی داریم میبینیم، خدا به خیر کنه

  15. چرا مردم ایران نباید حق انتخاب داشته باشن؟ چرا ما نباید مثل بقیه مردم دنیا خودمون بتونیم انتخاب کنیم و حتما باید بهمون تحمیل بشه از چی استفاده کنیم ؟؟!!

  16. نه واردات بی رویه نه انحصار مثل صنعت خودرو
    واردات با عوارض مثلا ۲۵ تا ۳۵ درصدی.

    1. حتما شوخی میکنید. با این نرخ مالیات مطمئنید که خرید اجناس داخلی به صرفه است؟

  17. صنعت لوازم خانگي هم قراره مانند صنعت خودرو بشه

    اينکه اجازه واردات نميديد ، خوبه
    منتها زماني عالي ميشه که با قانون و نظارت
    وادار کنيد شرکت هاي دولتي و غير دولتي رو به تغيير و توليدات صادراتي واقعي ، توليدات قابل عرضه و رقابت خارج از مرز

    چيزي که الان در اين صنعت شاهدش هستيم ، مانند صنعت خودرو شده ! توليداتي با کمترين تکنولوژي و کپي بد بد از نمونه اصلي و محصولاتي فقط براي داخل و غير قابل عرضه و رقابت خارج از مرز !!! اونم با قيمتي بالا تر از نمونه اصلي !!!!

    توليد کننده داخل با چنين فضايي بهيچ عنوان بفکر توليد صادراتي واقعي.و بدست اوردن بازار خارج نخواهد بود

  18. صنعت لوازم خانگی ما تازه داره به سمت تولید با دانش حرکت میکنه. اینجانب به طور کامل با آقای رئیس جمهور موافقم. صحبت از حق انتخاب نیست. کره جنوبی به دلیل تحریمهای ظالمانه کشورمان را ترک کرد، یعنی با نظامات جهانی همراه شد که ایران را به زمین بزند. مشکلات آن زمان به هیچ وجه از یاد اینجانب نرفته است. در مدت دو سال صنعت لوازم خانگی کشورمان پا گرفت و حالا دنبال صادرات است. در این شرایط کره جنوبی ابراز علاقه نشان میدهد که دوباره صادرات محصولاتش را به سمت ایران آغاز کند. این یعنی تیرشان در این موضوع به سنگ خورده است. در بخش خودروسازی این کشور فرانسه بود که رفت. حالا ابراز علاقه میکنند برای برگشت. انصافا در همین دو سه سال اخیر کشور عزیزمان در همین صنعت خودرو شرایطش کاملا تغییر کرده است و بهتر شده است. خب دنبال زمین زدن این صنعت هستند. سوال این است چه چیزی تغییر کرده است که حالا دنبال بازگشت به ایرانند؟ آنها به ما صرفا یک نگاه دارند که ما مصرف‌کننده بمانیم و از هوش و فکر خود استفاده نکنیم. به سمت تولید نرویم. بله حق انتخاب داشتن خوب است، اما در نظر بگیرید که هر زمان ممکن است که دوباره ایران را ترک کنند. ما یک کشور بالای ۸۵ میلیونی هستیم و باید به سوی تولید دانش‌محور حرکت کنیم. گذشت آن روزگار که صرفا دنبال فروش نفت بودیم. اگر به خودمان نیاییم محکوم به فنا هستیم. در ضمن این دولت تازه با کهرش شروع کرده است و این همه انتقاد قابل درک نیست. بگذارید حداقل دو سال از خدمتش بگذرد بعد شروع به تاخت و تاز کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *