4:25 1403/02/25
رئيسی در ديدار الکاظمی:

تهران از نقش‌آفرينی منطقه‌اي عراق حمايت می کند

صافی نیوز / رئيس‌جمهور گفت: جمهوري اسلامي ايران از نقش‌آفريني منطقه‌اي عراق حمايت مي‌کند و به دنبال تثبيت امنيت منطقه بدون مداخله نيروهاي خارجي هستيم.
سیدابراهیم رئیسی و مصطفی الکاظمی

به گزارش صافی به نقل از مهر،سيد ابراهيم رئيسي روز يکشنبه در ديدار «مصطفي الکاظمي» نخست‌وزير عراق با بيان اينکه دو ملت ايران و عراق از اشتراکات گسترده و عميق تاريخي فرهنگي و مذهبي برخوردار هستند، اظهار کرد: روابط دو ملت فراتر از سطح جغرافيايي و همسايگي بوده و هيچ عاملي نمي‌تواند در پيوند ناگسستني دو ملت خدشه‌اي ايجاد کند.

وي با بيان اينکه ظرفيت همکاري دو کشور خيلي بيشتر از سطح کنوني است، گفت: ظرفيت‌هاي همکاري بين دو کشور مورد شناسايي و توافق قرار گرفته و اکنون زمان اجرايي کردن توافقات و تعامل گسترده اقتصادي به سود منافع دو ملت و توسعه منطقه‌اي است.

رئيس‌جمهور همچنين با اشاره به لزوم توسعه هر چه بيشتر روابط تجاري و اقتصادي دو کشور، اجراي توافقات موجود بين تهران و بغداد از جمله اتصال خطوط ريلي شلمچه-بصره را مورد تأکيد قرار داد و خواستار اجراي تعهدات عراق در خصوص مطالبات مالي ايران شد.

رئيسي در ادامه با تأکيد بر تداوم همکاري دو کشور در حوزه‌هاي راهبردي، به اجلاس بغداد اشاره کرد و گفت: جمهوري اسلامي ايران از نقش‌آفريني منطقه‌اي عراق حمايت مي‌کند و به دنبال تثبيت امنيت منطقه با محوريت ايران، عراق و کشورهاي پيراموني بدون مداخله نيروهاي خارجي هستيم.

رئيس جمهور تاکيد کرد: تهران حامي گفت و گوهاي درون منطقه‌اي، بدون مداخله بيگانگان است.

رئيسي تصريح کرد: حضور نيروهاي خارجي به ويژه آمريکايي‌ها در منطقه در هر يک از کشورهاي منطقه مخل امنيت و ثبات در سطح منطقه است و هيچ سودي براي کشورهاي منطقه ندارد و اجراي قانون مجلس عراق در اين رابطه مي‌تواند موثر باشد.

وي همچنين مواجهه و بررسي قاطع ابعاد سياسي و حقوقي ترور شهيدان حاج قاسم سليماني و ابو مهندس در مجامع حقوقي و بين‌المللي را مورد تاکيد قرار داد.

رئيس جمهور با اشاره به ملاحظات دولت عراق درباره همه گيري ويروس کرونا اظهار داشت: اميدواريم تا حد ممکن، زمينه سفر عاشقان اباعبدالله الحسين(ع) تسهيل شود.

مصطفي الکاظمي نخست وزير عراق نيز در اين ديدار با تاکيد بر اينکه ارتباطات عميق تاريخي، تمدني و مذهبي، مناسبات ويژه اي در روابط ايران و عراق رقم زده است اظهار داشت: بغداد مصمم است سطح همکاري هاي خود در عرصه هاي مختلف بويژه اقتصادي و تجاري را هرچه بيشتر گسترش دهد و فعال کردن ظرفيت هاي توسعه روابط اقتصادي در همه بخش‌ها را با جديت پيگيري خواهيم کرد.
نخست وزير عراق با استقبال از سخنان آيت الله رئيسي در مراسم تحليف خاطرنشان کرد: سخنان شما درباره تعامل با همسايگان و کشورهاي منطقه بسيار خوب و دقيق بود و اين نگاه با استقبال سران دولت هاي منطقه مواجه شد.

الکاظمي همچنين با تقدير از نقش ويژه حاج قاسم سليماني در مبارزه با تروريس اظهار داشت: آمادگي داريم تا فعاليت تيم مشترکي که مسئله حقوقي اين ترور را بصورت داخلي و بين المللي پيگيري مي‌کند، تقويت کنيم.

نخست وزير عراق همچنين با ارائه گزارشي از موفقيت آميز بودن اجلاس بغداد، خواستار حمايت جمهوري اسلامي ايران از نقش آفريني عراق در منطقه شد.

الکاظمي با اشاره به لزوم عملي کردن تعهدات کشورش در مقابل ايران، بر پيگيري سريع انجام کامل اين تعهدات تاکيد کرد.

انتهای پیام/

سردبیر
سردبیر

15 پاسخ

  1. کی دیگه اربعین سال دیگه ؟ سال دیگه خیلی ها ممکنه زیر خاک باشن

    1. نیت مومن از عملش بهتره اگه قصد زیارت امام حسین را کردی خدا صوابشو بهت میده غصه چی میخوری.

  2. در این خصوص باید از مراجع استفتا شود و در نهایت آنچه به نفع مملکت است تصمیم گیری شود

  3. لطفا سریع تر تکلیف عاشقان رو به صورت دقیق روشن کنید
    از اخبار ضد و نقیض خسته شدیم
    یا حسین علیه السلام

  4. الان چی شد ویزا برداشته شد یا نه؟ تعداد چ شد؟از چ مرزی؟ کشتنمون از استرس

  5. خبر خوبی است برای دولت عراق .
    بهرحال هر ایرانی کلی ارز تو عراق خرج می کنه و اقتصاد عراق رو رونق میده

    1. معلومه تا حالا پیاده روی اربعین نرفتی اگه میرفتی میفهمیدی کی خرج میکنه، ایرانیا یا اونا

    2. از تورها و کنسرت های ترکیه و امارات و عربستان و ارمنستان چه خبر؟

      1. شما نمیدونی کنسرت های ترکیه و امارات و ارمنستان صلواتیه؟ ارز که نمیخواد هیچ یه چیزی هم دستی بهت میدن! ولی توی موکب ها توی عراق باید پول بدی!

      2. تنها در شهریور ۳۰ هزار بلیط کنسرت به ایرانی ها فروخته شده است.

        میانگین هر بلیط ۱۵۰ دلار است که با دلار ۲۷ هزار تومانی عددی برابر ۱۲۰ میلیارد تومان می شود.

    3. کدام ارز مردم عراق مفت و مجانی بخور و بخواب برای زوار همه چیزی آماده کردن

  6. داداش می خوای کسی نره اربعین شرط واکسن سه دز رو بذار!…

  7. این مکانهای استقبال و دیدار و مذاکره و نشست خبری در نهاد ریاست جمهوری از کجا دراومد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لیست تغییرات و بروز رسانی ها
1403
23 اردیبهشت
نسخه 1.1
  1. اضافه شدن پخش شبکه های تلویزیونی و رادیویی
  2. بهبود سرعت سایت
  3. بهبود پنل خبرنگاران
22 اردیبهشت
نسخه 1
  1. طراحی و پیاده سازی صفحات سایت شامل: صفحه اصلی، صفحه مشاهده خبر، صفحه آرشیو مطالب، صفحه آرشیو هشتک ها، صفحه اخبار تصویری، صفحه آرشیو اخبار تصویری
  2. طراحی و پیاده سازی هدر و فوتر سایت
  3. راه اندازی بخش امنیت سایت