23:30 1403/02/15
رافائل گروسی:

نيازی به صدور قطعنامه در شورای حکام عليه ايران نيست

صافی نیوز / مدير کل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي پس از بازگشت از تهران در جمع خبرنگاران در فرودگاه وين با اشاره به توافق با ايران گفت که نيازي به صدور قعطنامه عليه ايران در شوراي حکام نمي‌بيند.
رافائل گروسی

به گزارش صافی به نقل از فارس، «رافائل گروسي» مدير کل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي پس از بازگشت از تهران در فرودگاه وين در کنفرانس خبري شرکت کرد.

وي در اين کنفرانس خبري گفت که آژانس بين‌المللي انرژي اتمي قطع ارتباط بزرگي با ايران داشته که اين موضوع در سفر به تهران حل شد.

وي اضافه کرد: «من توافقي با دولت قبلي داشتم که نيار داريم که دولت جديد نيز به آن متعهد باشند تا موضوعات باقي مانده با آژانس حل شوند».

گروسي گفت: «توافق با ايران توافق دائمي نبوده و اين توافق زماني را براي ديپلماسي مي‌دهد بدون آنکه ما اطلاعات مورد نياز در ايران را از دست دهيم و البته معلوم نيست که تا چه زمان اين موضوع طول بکشد».

وي اضافه کرد: «ما به جايگزيني دوربين‌هاي شکسته شده و خراب شده در کارخانه کرج خواهيم پرداخت و سرويس دوربين‌ها به زودي و طي روزهاي آينده صورت خواهد گرفت».

مدير کل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي گفت: «ما به طور کلي درباره برنامه غني سازي ايران صحبت کرديم اما پس از سرويس مجدد دوربين‌ها، ما نياز داريم تا با دولت جديد ايران بشنيم و درباره موضوعات نگران کننده صحبت کنيم و مشکلات را مطرح کرده و با آنها مذاکره کنيم. پس از نشست‌ها و گفت‌وگوها در وين به تهران باز خواهم گست و با مقام‌ةاي ارشد ايراني گفت‌وگو خواهم کرد».

گروسي اضافه کرد: «من به شوراي حکام نظرات و ديدگاه‌هايم را ارائه خواهم کرد به آنها چيزهايي را که بدست آوردم توضيح خواهم داد و آنها المان‌هاي جديدي را در اختيار خواهند داشت و آنها درباره صدور قطعنامه تصميم گيري خواهند کرد. توافق جديد به ما اجازه مي‌أهد تا اطلاعات درباره فعاليت هسته‌اي ايران در زمينه آب سنگين، روتورها، سانتريفيوژها و غني سازي ادامه يابد.»

وي در پاسخ به سوال خبرنگاري در اين باره که آيا به شوراي حکام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي درباره صدور قطعنامه توصيه‌هاي خواهد داشت، گفت: «به اين موضوع نيازي نيست. فکر مي‌کنم موفق شديم تا فوري‌ترين موضوع را که از دست دادن قريب‌الوقوع اطلاعات بود که تا ديروز با آن مواجه بوديم را برطرف کنيم. ما الان يک راه‌حل داريم».

وي گفت: «مذاکرات من با ميدر ايران بسيار صريح بوده و اين مذاکرات سازنده بود. به نظر مي رسد که با اين توافق فضايي براي ديپلماسي فراهم شده است. آژانس بين‌المللي انرژي اتمي همواره به دنبال ايجاد راه حل است. الان يک مسير در برابر ما قرار دارد و ما ديدارهاي ديگري خواهيم داشت».
مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي شب گذشته (شنبه) در رأس هيأتي به منظور ديدار و گفت‌وگو با رئيس سازمان انرژي اتمي ايران وارد تهران شد. او پيش از ظهر امروز (يکشنبه) ۲۱ شهريور ماه با حضور در محل سازمان انرژي اتمي با «محمد اسلامي» ديدار و گفت‌و‌گو کرد که اين ديدار ۲ ساعت به طول انجاميد.

مديرکل آژانس پس از اين ديدار، ضمن مثبت ارزيابي کردن آن، بر گسترش همکاري ايران و آژانس تأکيد کرد و گفت که دوباره براي گفت‌وگوي سطح بالا با مقامات ايراني به تهران مي‌آيد.

در بيانيه مشترک آژانس و ايران که بعد از اين ديدار منتشر شد، ذکر شده که طرفين، روح همکاري و اعتماد متقابل و اهميت تداوم آن و همچنين ضرورت رسيدگي به موضوعات فيمابين در فضايي سازنده و منحصرا فني را مورد يادآوري و تاکيد مجدد قرار دادند.

در ادامه اين بيانيه آمده است: در چارچوب تعاملات و همکاري‌هاي موجود فيمابين، طرفين تصميم گرفتند ديدارهاي متقابل را در سطوح مرتبط تداوم دهند. در همين راستا، معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان انرژي اتمي ايران در حاشيه کنفرانس عمومي آژانس با مديرکل ديدار خواهد کرد و مديرکل نيز در آينده نزديک به تهران سفر خواهد کرد تا مشورت‌هاي سطح بالا با هدف تقويت همکاري‌هاي بين ايران و آژانس در حوزه‌هاي مختلف و بحث در خصوص موضوعات فعلي مورد علاقه متقابل، با دولت جمهوري اسلامي ايران داشته باشد.

طبق اين بيانيه، به بازرسان آژانس اجازه داده مي‌شود تا نسبت به سرويس فني تجهيزات نظارتي مشخص شده و جايگزيني کارت‌هاي حافظه آن‌ها که تحت مهر و موم مشترک در ايران نگهداري خواهند شد، اقدام کنند. چگونگي و زمان انجام اين اقدام، مورد توافق دو طرف قرار گرفت.

پيش‌تر گزارش شده بود گروسي وضعيت همکاري ايران با آژانس را در نشست بعدي شوراي حکام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي که بين روزهاي ۱۳ تا ۱۷ سپتامبر (۲۲ تا ۲۶ شهريور) برگزار خواهد شد به اعضاي اين شورا ارائه خواهد کرد.

انتهای پیام/

سردبیر
سردبیر

6 پاسخ

  1. میدونستیم تو هم آمده بودی که مثلا همین را بگی ؟! دوران خالی بندی تمام شده ولی باز هم جمهوری اسلامی احترام شما را حفظ میکند چون متمدن است !

  2. اینو تو گوشت فرو کن که دوره وادادگی تموم شده….عملا همه چیز را تحریم کردید صدور قطعنامه هم که با وتو چین و روسیه مواجهه خواهد و در فرض صدور هم تاثیری نخواهد داشت…
    قریب به ۹۰ درصد تحریم ها مربوط به آمریکاست

  3. این جاسوس اسراییل میاد ایران هر بار یک باج میگیره بعد ژست میگیره که من نمیذارم فلان بشه بهمان بشه !

  4. خوب برو اصلآ قطعنامه بده یکی هم نه و ده تا بده. مگه تا حالا اینقدر قطعنامه تو خالی دادید چه شد؟

  5. پس معلوم شد منابع فاینانشال تایمز خیلی دقیق پیش خبر را داده بودند و پرس تی وی فقط مردم را چرخوند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *