20:51 1403/02/13
عمران خان:

جهان بايد به طالبان وقت بدهد

صافی نیوز / نخست‌وزير پاکستان معتقد است جهان بايد با طالبان تماس بگيرد و به آن‌ها «انگيزه» بدهد تا در زمينه‌هايي مثل حقوق زنان و دولت فراگير، اقدام عملي انجام دهند.
عمران خان

به گزارش صافی به نقل از ایسنا، مصاحبه عمران خان، نخست‌وزير پاکستان، با شکبه خبري سي ان ان که از اقامتگاه وي در اسلام‌آباد با اين شبکه آمريکايي انجام شد، اولين گفت‌وگوي او با رسانه‌هاي بين‌المللي در پي به قدرت رسيدن طالبان در افغانستان بود.

عمران خان گفت: طالبان اکنون تمام افغانستان را در اختيار دارد و اگر بتوانند به نوعي به سمت دولت فراگير حرکت کنند و تمام دسته‌هاي مختلف را گرد آورند، افغانستان مي‌تواند بعد از ۴۰ سال به صلح برسد. اما اگر کار خوب پيش نرود، اوضاع به آشوب کشيده مي‌شود و ما هم بسيار نگران همين هستيم؛ بزرگ‌ترين بحران بشري، مشکل عظيم پناهجويان.

نخست‌وزير پاکستان مدعي شد که طالبان براي جلوگيري از بحران، به دنبال کمک جامعه جهاني است و گفت که مي‌توان از اين خواست اين گروه استفاده کرد تا آن‌را «به سوي مشروعيت و حرکت به سمت درست» سوق داد.

با اين حال او هشدار داد که افغانستان نمي تواند توسط نيروهاي خارجي کنترل شود. وي گفت: هيچ دولت دست نشانده‌اي در افغانستان مورد حمايت مردم نيست. بنابراين به جاي اينکه اينجا بنشينيم و فکر کنيم که مي‌توانيم آنها را کنترل کنيم ، بايد آنها را تشويق کنيم. زيرا افغانستان ، اين دولت کنوني ، به وضوح احساس مي کند که بدون کمک بين‌المللي ، نمي‌توانند اين بحران را در مسير درست هدايت کنند.

بر اساس گزارش آژانس هاي سازمان ملل متحد حتي قبل از بازگشت طالبان به قدرت ، درگيري‌هاي طولاني ، فقر ، خشکسالي‌هاي پشت سر هم ، افول اقتصادي و همه گيري کروناويروس وضعيت را وخيم کرده بود و تقريباً ۱۸ ميليون افغان-نيمي از جمعيت- نيازمند کمک شدند. خان  خطاب به منتقدان که مي‌گويند طالبان کشور را بي‌ثبات مي کند ، به خروج شوروي در سال ۱۹۸۹ اشاره کرد که منجر به “حمام خون” شد و گفت که او انتظار داشت خونريزي مشابهي پس از خروج نيروهاي آمريکايي رخ دهد.

وي افزود: سازمان‌هاي اطلاعاتي ما به ما گفتند که طالبان نمي‌تواند تمام افغانستان را تصرف کند و اگر آنها بخواهند افغانستان را به صورت نظامي تصرف کنند ، يک جنگ داخلي طولاني مدت رخ مي دهد ، چيزي که ما از آن مي ترسيديم. زيرا ما کساني هستيم که بيشترين آسيب را خواهد ديد. اکنون جهان بايد به آنها زمان بدهد تا يک دولت مشروع تشکيل دهند و به وعده‌هاي خود عمل کنند.

زنان در دولت

از زمان به قدرت رسيدن ، اين گروه شبه نظامي تلاش کرده است اعتبارات بين المللي براي خود کسب کند و وعده داده است که حقوق بشر را به ويژه در مورد زنان و دختران حفظ کرده و به زنان اجازه دهد تا به کار خود ادامه دهند. با اين حال ، زنان از دولت موقت طالبان حذف شده‌اند ، دستور داده شده است که در برخي مناطق در خانه بمانند و تحصيلات آنها محدود شده است.

عمران خان مي گويد: اين تصور اشتباه است که فکر کنيم شخصي از خارج به زنان افغان حقوقشان را مي‌دهد. زنان افغان قوي هستند. به آنها وقت بدهيد. آنها حقوق خود را خواهند گرفت. زنان بايد در جامعه از توانايي بالقوه خود در زندگي برخوردار باشند. در پاکستان ، آنچه ما انجام داده‌ايم اين است که ما در واقع به خانواده‌هاي فقير کمک هزينه داديم تا دختران را به تحصيل در مدرسه وادار کنند ، زيرا ما احساس مي‌کنيم که اگر دختران ، تحصيل کنند ، اگر تحصيل کرده باشند ، حقوق خود را بدست خواهند آورد.

خروج آمريکا

نخست‌وزير پاکستان که پيش از اين خروج آمريکا از افغانستان را مورد انتقاد قرار داده مي گويد که از زمان تصرف طالبان با رئيس جمهور جو بايدن ، علي رغم اينکه پاکستان از متحدان اصلي ناتو است ، صحبتي نکرده است.

وي گفت: تصور مي کنم سرش بسيار شلوغ است ، اما رابطه ما با ايالات متحده فقط به يک تماس تلفني وابسته نيست ، بلکه بايد يک رابطه چند بعدي باشد.
و اين همان چيزي است که عمران خان احساس مي‌کند پاکستان در طول جنگ ۲۰ ساله آمريکا در افغانستان از آن بهره‌اي نبرده است. او گفت: ما (پاکستان) مانند يک باديگارد بوديم. ما بايد آنها را در جنگ افغانستان پيروز مي‌کرديم ، که هرگز نتوانستيم.

عمران خان گفت بارها به مقامات آمريکايي هشدار داده است که آمريکا نمي تواند به اهداف خود از طريق نظامي برسد و “در آنجا گير مي‌افتد”. وي گفت که ايالات متحده بايد در اوج حضور خود در افغانستان و نه هنگام خروج از افغانستان ، از موضع “قدرت” به دنبال حل و فصل سياسي با طالبان مي‌بود.

پاکستان روابط عميقي با طالبان داشته و متهم به حمايت از اين گروه در مبارزه با دولت مورد حمايت آمريکا شده است-اتهاماتي که اسلام آباد آن را رد کرده است. وزير خارجه بايدن گفته است که در روابط با پاکستان بازنگري خواهد شد

عمران خان چنين اظهارنظرهايي را “ناآگاهانه” خواند و به سي ان ان گفت که من هرگز تا اين اندازه سخنان غيرمعقول و ناآگاهانه نشنيده‌ام . به عنوان کشوري با روابط عميق فرهنگي ، سرنوشت پاکستان به سرنوشت افغانستان وابسته است. با خشونت ، آشوب سياسي و بحران انساني در افغانستان، همه ناگزير از مرز عبور مي کنند. از نظر عمران خان ، حمله آمريکا به افغانستان در سال ۲۰۰۱ براي پاکستان فاجعه بار بود.

به گفته او ، هزاران پاکستاني به دليل حمايت کشورشان از آمريکا، در حملات تروريستي گروه‌هاي شبه نظامي جان خود را از دست دادند. او مي‌گويد: فقط به اين دليل که ما در کنار آمريکا بوديم ، پس از ۱۱ سپتامبر و جنگ در افغانستان متحد آمريکا شديم. رنجي که اين کشور متحمل شد در يک لحظه ۵۰ گروه شبه نظامي به دولت ما حمله کردند … آنها همچنين بايد بدانند که ۴۸۰ حمله پهپادي توسط ايالات متحده در پاکستان صورت گرفته است.

وي درباره حملات آمريکا گفت: اين تنها زماني است که يک کشور مورد حمله متحدين خود قرار گرفته است.

ايالات متحده بارها پاکستان را متهم به پناه دادن به تروريست ها کرده ادعايي که خان آن را رد مي کند.او مي گويد: اين پناهگاه‌هاي امن چيست؟ منطقه پاکستان در امتداد مرز افغانستان شديدترين نظارت را توسط پهپادهاي ايالات متحده داشته است … مطمئناً آنها مي دانستند که پناهگاه هاي امن وجود دارد؟

عمران خان گفت که با ايستادگي نکردن در برابر آمريکا ، سران دولت هاي قبلي پاکستان در مظان اتهام به همکاري قرار دارند. سوال اين است که آيا پاکستان در موقعيتي قرار داشت که بتواند عليه طالبان افغانستان اقدام نظامي انجام دهد ، در حالي که قبلاً از داخل توسط طالبان پاکستان  مورد حمله قرار گرفت؟ نمي توانم کشورم را براي “جنگ يک فرد ديگر” نابود کنم. طالبان افغان به ما حمله نمي‌کردند. اي کاش من در دولت بودم. آن وقت به ايالات متحده مي گفتم که ما وارد اقدام نظامي نمي‌شويم زيرا ابتدا بايد به مردم خدمت کنيم. مسئوليت من در قبال مردم کشورم همين است.

انتهای پیام/

سردبیر
سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}