6:15 1403/02/16

کليد حل مشکلات افغانستان از منظر رئيس جمهور ايران

صافی نیوز / رئيس جمهور با بيان اينکه ظرفيت هاي دست نخورده و ارزشمندي در ايران و پاکستان براي گسترش مناسبات وجود دارد،گفت: کليد حل مشکلات افغانستان، تشکيل حکومت فراگير و جلوگيري از مداخلات بيگانگان در امور اين کشور است.
سیدابراهیم رئیسی

به گزارش صافی به نقل از خبرآنلاین، سيد ابراهيم رئيسي رئيس جمهور بعد از ظهر امروز پنجشنبه در جريان سفر به تاجيکستان، در ديدار عمران خان نخست وزير پاکستان، روابط دو کشور را با توجه به اشتراکات تاريخي و فرهنگي، فراتر از همسايگي توصيف کرد و گفت: نبايد اجازه دهيم فتنه گري و شيطنت بيگانگان اين روابط خوب را تحت تاثير قرار دهد.

رئيسي با اشاره به مرز طولاني دو کشور و ظرفيت گسترش تعاملات اقتصادي در مناطق مرزي گفت: استقرار امنيت در مناطق مرزي مي تواند ظرفيت هاي قابل توجه اين مناطق براي تعاملات و تبادلات اقتصادي و تجاري را فعال کرده و به شکوفايي آباداني اين مناطق نيز کمک کند.

رئيس جمهور در ادامه گفتگوي خود با نخست وزير پاکستان با قبول درخواست وي براي برگزاري نشست مشترک درباره تحولات افغانستان، افزود: بايد تلاش کرد حکومتي در افغانستان شکل بگيرد که همه اقوام و گروه ها را در بر گرفته و برخاسته از اراده آحاد مردم اين کشور باشد. کليد حل مشکلات افغانستان، تشکيل حکومت فراگير و جلوگيري از مداخلات بيگانگان در امور اين کشور است.

رئيسي تصريح کرد: سابقه ۲۰ سال حضور نيروهاي آمريکايي و غربي در افغانستان هيچ نتيجه اي جز خرابي، آوارگي و کشتار بيش از ۳۵ هزار کودک و هزاران زن و مرد افغانستاني نداشت.خروج نيروهاي آمريکايي فرصتي تاريخي براي شکل گيري حکومتي مردمي در افغانستان و برقراري آرامش در اين کشور و منطقه است.

عمران خان نخست وزير پاکستان نيز در اين ديدار که در محل اقامت رئيس جمهور کشورمان انجام شد، با قدرداني از مواضع سازنده و نگاه برادرانه جمهوري اسلامي ايران نسبت به پاکستان گفت: به دنبال گسترش همه جانبه روابط خود به ويژه در زمينه حمل و نقل با ايران هستيم و معتقديم ارتقاي سطح همکاري هاي دو کشور تاثيرات مثبت منطقه اي و جهاني خواهد داشت.

نخست وزير پاکستان در ادامه با بيان اينکه افغانستان امن و آرام به نفع همه کشورهاي منطقه و جهان خواهد بود، اظهار داشت: چنانچه دولت فراگير در افغانستان تشکيل نشود مشکلات اين کشور تشديد شده و زيان آن بيش از هر کشوري متوجه پاکستان و ايران خواهد بود.

عمران خان تصريح کرد: ايران و پاکستان بايد براي عبور موفق افغانستان از مرحله دولت سازي و تشکيل حکومت فراگير با يکديگر همکاري و تعامل نزديک داشته باشند.

انتهای پیام/

سردبیر
سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *