16:22 1403/02/17
اميرعبداللهيان:

مردم آثار اقتصادی عضويت در سازمان شانگهای را می بينند

صافی نیوز / وزير امور خارجه با اشاره به پذيرش عضويت دائم ايران در سازمان همکاري شانگهاي گفت که مردم حتما آثار اين عضويت را در برنامه اقتصادي دولت سيزدهم مشاهده خواهند کرد.
حسین امیرعبداللهیان

به گزارش صافی به نقل از فارس، حسين اميرعبداللهيان که به همراه سيد ابراهيم رئيسي رئيس جمهور به منظور شرکت در نشست سران سازمان همکاري شانگهاي در دوشنبه پايتخت تاجيکستان حضور دارد، امروز (جمعه) در گفت‌‌وگويي درباره پذيرش عضويت دائم جمهوري اسلامي ايران در اين سازمان گفت: رخداد امروز مهمترين شروع فرآيند عضويت دائم ايران در سازمان همکاري شانگهاي است که ابعاد مختلف سياسي، امنيتي، تجاري، اقتصادي و فرهنگي و گمرکي و زمينه‌هاي متعدد ديگري را شامل مي‌شود.

اميرعبداللهيان ظهر امروز در توئيتي نوشت: ‏با کمال خرسندي اکنون سند عضويت دائم جمهوري اسلامي ايران در سازمان همکاري شانگهاي در شهر دوشنبه با حضور رئيس جمهور محترم کشورمان به تاييد سران رسيد. اين عضويت راهبردي تاثير مهمي بر روند همکاري هاي همه جانبه ايران در راستاي سياست همسايگي و آسيا محور دارد.

وي در اين گفت‌وگو افزود:‌ اين عضويت خيلي کمک مي‌کند به دولت سيزدهم در اولويت سياست آسيا محور و کار با آسيا يکي از اولويت‌‌هاي اصلي سياست متوازن دولت جديد جمهوري اسلامي ايران است.

اميرعبداللهيان با بيان اين‌که از سال‌هاي پيش عضويت دائم ايران در سازمان همکاري شانگهاي در دستورکار بود، اظهار داشت: براي وارد شدن به پروسه عضويت دائم که امروز اين اتفاق مهم رخ داد نيازمند پيگيري‌هاي جدي بوديم که آقاي رئيس جمهور از همه فرصت‌هاي تماس‌هاي تلفني و مهماناني که براي مراسم تحليف به تهران آمدند و عضو پيمان شانگهاي بودند استفاده کرده و شخصا اين موضوع را پيگيري کرد و به بنده هم تکليف کرد که در رايزني‌ها با همتايان اين موضوع را با جديت دنبال کنيم که بتوانيم اين عضويت را در دوشنبه پايتخت تاجيکستان به نتيجه برسانيم.

  • براي اين عضويت موانع زيادي نيز وجود داشت/ مردم عزيزمان آثار آن را در برنامه اقتصادي دولت سيزدهم مشاهده و ملاحظه خواهند کرد

رئيس دستگاه ديپلماسي با بيان اين‌که براي اين عضويت موانع زيادي نيز وجود داشت، خاطرنشان کرد: اما با مجموع تلاش‌هايي که در دولت انجام شد خوشبختانه اين اتفاق افتاد و سران کشورهايي چون روسيه، چين، هندوستان، پاکستان و تاجيکستان که ميزبان اجلاس بود کمک و همکاري کردند و اين اتفاق مهم رقم خورد.

وزير امور خارجه ادامه داد: بايد عضويت ايران در اين سازمان را يک دستاورد خيلي مهم اين اجلاس به شمار آورد و حتما مردم عزيزمان آثار آن را در برنامه اقتصادي دولت سيزدهم مشاهده و ملاحظه خواهند کرد.

اميرعبداللهيان يادآور شد: البته روند عضويت دائم به گونه‌اي است که مرحله به مرحله گام‌هايي اتخاذ مي‌شود که در هر مرحله يکي از حلقه‌ها فعال مي‌شود و در نهايت در يک پروسه حداکثر يک ساله تا يک سال و نيمه تمام بخش‌هاي مربوط به عضويت دائم ما به شبکه بزرگي که در بين کشورهاي عضو سازمان شانگهاي قرار دارد، فعال مي‌شوند و اين يک شروع خيلي دقيق است.

وزير امور خارجه بيان کرد: به موازات آن آقاي رئيس جمهور با سران کشورهاي عضو سازمان شانگهاي ملاقات‌هاي دوجانبه زيادي را داشتند. عمده ملاقات‌هاي ما حول محور همکاري‌هاي اقتصادي و تجاري، همکاري‌هاي گمرکي، ترانزيت و انرژي بود و در مواردي مي‌دانيد که ما در اين حوزه‌‌ها دانشجويان زيادي داريم و برخي از مشکلات دانشجويان و تجار و بازرگانان ما که بايد حل و فصل مي‌شد مورد توجه قرار گرفت.

وي ادامه داد: به دليل اين‌که تعداد زيادي از وزرا همراه رئيس جمهور در اين سفر هستند، بلافاصله بعد از هر ملاقات، ملاقات‌هاي دوجانبه وزراي همراه را با همتايان خود ساماندهي کرديم.

بيست و يکمين اجلاس سران سازمان همکاري شانگهاي، امروز جمعه (۲۶ شهريور) با حضور سران ۱۲ کشور عضو و ناظر از جمله آيت الله سيد ابراهيم رئيسي، رئيس جمهوري اسلامي ايران در شهر دوشنبه پايتخت تاجيکستان آغاز شد.

انتهای پیام/

سردبیر
سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *