2:02 1403/02/13
ضرغامی:

منع صدور رواديد برداشته خواهد شد

صافی نیوز / وزير ميراث‌فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي با اشاره به تلاش براي برداشتن منع صدور رواديد، گفت: گردشگري حق مردم همه جاي دنياست و نقش ويژه‌اي در ديپلماسي عمومي دارد.
عزت الله ضرغامی

به گزارش صافی به نقل از ایرنا،عزت الله ضرغامي در مراسم تکريم و معارفه معاون پيشين و جديد گردشگري اين وزارتخانه گفت: با صحبت‌هايي که با رئيس‌جمهوري داشتم منع صدور رواديد نيز برداشته خواهد شد، ايشان نيز اين موضوع را قبول کرده و البته نگراني‌هايي درباره ويروس کرونا داشتند که توضيحات لازم را به آقاي دکتر رئيسي ارائه کرده‌ام. بسياري کشورهاي دنيا صدور رواديد را شروع کرده‌اند و بهتر است ما نيز شروع کنيم.

گردشگري بهترين راهکار براي توسعه ديپلماسي عمومي است

وزير ميراث‌فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود به سفر خود به همراه رئيس‌جمهوري به تاجيکستان در آخر هفته گذشته اشاره کرد و افزود: يکي از موضوعاتي که در اين سفر دنبال مي‌کرديم موضوع گردشگري بود. اعتقاد من بر اين است که گردشگري بهترين پوشش و راهکار براي توسعه ديپلماسي عمومي است، بسياري از مردم صرف‌نظر از نوع حکومت‌ها در کشورهاي مختلف تمايل دارند به آن کشور سفر کنند.

او در ادامه به تلاش‌هاي تيموري در دوران معاونت گردشگري اشاره کرد و وي را مديري توانمند شمرد و افزود: بسياري از اهداف بزرگ نظام و خدمت‌رساني به مردم از طريق گردشگري ممکن است و همه مديران اين معاونت بايد کمک کنند تا اين صنعت روزبه‌روز رونق بيشتري بگيرد.

وزير ميراث‌فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي تصريح کرد: آقاي (علي‌اصغر) شالبافيان نيروي جوان و با انگيزه است که عضو هيئت‌علمي بوده و در اين حوزه داراي سابقه و تجربه بوده و فردي از همين خانواده است.

وي در مراسم تکريم و معارفه معاون ميراث‌فرهنگي گفت: اسم آقاي (محمدحسين) طالبيان را از قديم شنيده بودم، او از جمله مديراني است که شرف المکان بالمکين است و با تلاش بسيار، معاونت ميراث‌فرهنگي را اداره کرده است، از وي خواستم حکم مشاورت وزير را قبول کنند، شخصيت آقاي طالبيان محفوظ است و از ايشان بابت تمام تلاش‌هايشان تشکر مي‌کنم، امروز همه از او به خير و خوبي ياد مي‌کنند.

حضور دارابي، فرصتي براي معاونت ميراث‌فرهنگي است

وزير ميراث‌فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي اضافه کرد: آقاي (علي) دارابي نيز دوست و برادر خوب من است و لطف کرده و اين مسئوليت را قبول کرده. او داراي سوابق بسيار طولاني در صداوسيماست و به خدمات وي آنجا هنوز نياز بود اما بر اساس برنامه‌ريزي‌هايي که براي اين وزارتخانه دارم لازم است از ايشان استفاده شود.

ضرغامي افزود: دارابي داراي شخصيتي فرهنگي و تأليفات زيادي است، همچنين سوابق رسانه‌اي بسيار خوبي دارد، در راه‌اندازي شبکه‌هاي مختلف سيما نقش ايشان بسيار ارزنده بوده، ايشان هم مسئوليت قائم‌مقامي را در وزارتخانه دارند و نيز معاون ميراث‌فرهنگي خواهد بود که به نظرم اين يک فرصت براي معاونت ميراث‌فرهنگي است که در سطح و ساختار بالاتري مأموريت‌هاي اين معاونت پيگيري شود.

ميراث‌فرهنگي روح اين وزارتخانه است

او تصريح کرد: ميراث‌فرهنگي نه‌تنها هويت ملي و شناسنامه ماست، بلکه هويت و روح اين وزارتخانه به شما مي‌رود، ما پيشينه غني داريم و افرادي که اين پيشينه را دوقطبي کردند به ملت خدمت نکردند. همه پيشينه تمدني ما داراي اهميت است.

وزير ميراث‌فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي اضافه کرد: ميراث‌فرهنگي حوزه بسيار مهمي به لحاظ تمدني و فرهنگي براي زندگي مردم است. هزاران اثر ملموس و ناملموس داريم که حوزه ناملموس نيز داراي اهميت بسياري است، بايد بتوانيم اين سبک زندگي را به‌خوبي معرفي کنيم.

مهندس ضرغامي گفت: آقاي دارابي در اين حوزه‌ها داراي تجربيات بالايي است و اين حوزه را به‌خوبي مي‌شناسد، با کمک مديران و کارشناسان حوزه معاونت ميراث‌فرهنگي براي اين حوزه و ارتقاي اين معاونت تلاش خواهد کرد.

استفاده از ظرفيت‌هاي بي‌نظير ميراث‌فرهنگي ملموس و ناملموس

در ادامه اين مراسم، علي دارابي قائم‌مقام وزير و معاون ميراث‌فرهنگي وزارت ميراث‌فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي گفت: از حسن اعتماد وزير ميراث‌فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي تشکر مي‌کنم. ساليان درازي در کنار مهندس ضرغامي هم کار کردم و هم زندگي کردم. کار با آقاي مهندس ضرغامي دنياي جديدي است، پاکدستي، کارآمدي، مردم‌داري و اوصاف برجسته ايشان است و هرچه درباره اوصاف شخصي و مشي و مرام ضرغامي بگوييم کم است، از رئيس‌جمهوري و نمايندگان مجلس براي انتخاب ايشان تشکر مي‌کنيم و به زودي خواهيم ديد دوران خوبي براي اين وزارتخانه رقم مي‌خورد.

دارابي ادامه داد: آقاي ضرغامي خودشان يک رسانه هستند، عصر منزلت دوران صداوسيما در دوران ايشان شروع شد بنابراين از حسن انتخاب ايشان تشکر مي‌کنم.
قائم‌مقام وزير و معاون ميراث‌فرهنگي اضافه کرد: در حوزه ميراث‌فرهنگي ملموس و ناملموس داراي طرفيت‌هاي بي‌نظيري هستيم، همچنين ثبت جهاني آثار از اهميت بسيار زيادي برخوردار است.
او تصريح کرد: اگر مي‌خواهيم در دوران پسامدرن نسل جوان با هويت تاريخي خود بيش‌ازپيش آشنا شود همين آثار تاريخي، فرهنگي و تمدني به بازشناسي هويت تمدني در جوانان و نوجوانان کمک مي‌کند.

قائم‌مقام وزير و معاون ميراث‌فرهنگي اظهار کرد: امروزه ديپلماسي عمومي و ديپلماسي فرهنگي در حوزه ميراث‌فرهنگي نقش مهمي را ايفا مي‌کند، اين حوزه نقش تمدني دارد و درعين‌حال نقش امنيتي را نيز ايفا مي‌کند.

دارابي با اشاره به اهميت آشنايي دانش آموزان و نوجوانان با موزه‌ها گفت: بازديد از موزه‌ها نبايد تنها يک حرکت سمبليک باشد چراکه بازديد از موزه‌ها قدم زدن در تاريخ است.

حداکثرسازي فعاليت بخش خصوصي و رفع مداخلات دولتي در حوزه گردشگري

علي‌اصغر شالبافيان معاون گردشگري وزارت ميراث‌فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي نيز در اين نشست گفت: با توجه به فضايي که دولت سيزدهم براي حوزه گردشگري فراهم کرده است همه بايد باهم کمک کنيم تا شاهد رونق هرچه بيشتر اين صنعت در کشور باشيم.

شالبافيان اظهار کرد: ظرفيت بسيار خوبي در معاونت گردشگري وجود دارد که اميدوارم بتوانيم از آن به نحو مطلوب استفاده کنيم که البته اين ظرفيت تنها مربوط به معاونت گردشگري نيست بلکه در سطح ذي‌نفعان نيز شاهد اين ظرفيت‌ها هستيم. اکنون ذي‌نفعان به اين خودباوري رسيده‌اند و به اين نتيجه دست يافته‌اند که بايد هم‌صدا و هماهنگ باهم در اين حوزه کار کنيم.

معاون گردشگري کشور، حداکثرسازي فعاليت بخش خصوصي و رفع مداخلات دولتي را يکي از مهم‌ترين موضوعات در حوزه گردشگري دانست و تصريح کرد: گاهي اوقات به‌واسطه عدم هماهنگي شاهد هستيم که با وجود علاقه‌مندي براي رونق گردشگري اين امر محقق نمي‌شود. اين در حالي است که مشارکت ذي‌نفعان مختلف در حوزه گردشگري يکي ديگر از راهبردهاي ما و اولويت‌هاي برنامه‌هايي است که بايد پيگيري شود. بهبود کسب‌وکار در فضاي گردشگري سومين محور فعاليت‌هاي من در معاونت گردشگري خواهد بود.

شالبافيان در ادامه به استفاده از فرصت‌هاي به وجود آمده در حوزه بين‌المللي اشاره و اظهار کرد: در چند روز گذشته شاهد پيوستن و عضويت ايران در سازمان همکاري شانگهاي بوديم که يک فرصت مهم بين‌المللي است و يکي از مهم‌ترين فرصت‌ها در اين اجلاس فرصت گردشگري است.

محمدحسن طالبيان معاون سابق ميراث‌فرهنگي، نيز در سخناني با اشاره به سوابق دارابي گفت: ميراث‌فرهنگي هويت کشور است و به امنيت کشور و به ديپلماسي فرهنگي کمک مي‌کند، اميد دارم وي بتواند مأموريت‌هاي اين حوزه را به‌خوبي پيش ببرد.

او با اشاره به سوابق ۲۸ ساله خود گفت: براي صدور حکم مشاور از سوي آقاي ضرغامي تشکر مي‌کنم من در موقعيت‌هاي مختلف کار کردم و اکنون هم مانند يک سرباز در خدمت اين مجموعه و اين وزارتخانه هستم.

ولي تيموري معاون سابق گردشگري وزارت ميراث‌فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي نيز در اين نشست به ارائه گزارشي از عملکرد خود و همکارانش پرداخت و با قدرداني از تلاش‌هاي همکاران خود در معاونت گردشگري براي معاون جديد آرزوي موفقيت کرد.

عيسي فرهادي فرماندار تهران نيز در اين مراسم با ايراد سخناني گفت: اهميت حوزه ميراث‌فرهنگي به‌گونه‌اي هست که لازم بود شخصيتي همچون  ضرغامي در رأس اين وزارتخانه قرار گيرد.

او ادامه داد: در حوزه اين وزارتخانه سه مقوله مختلف وجود دارد که بخش عظيمي را در حوزه اشتغال و درآمدزايي دارد، با حضور مهندس ضرغامي به‌طور حتم شاهد اتفاقات خوبي خواهيم بود.

او سپس به خسارت‌هاي واردشده به صنعت گردشگري در دوران کرونا اشاره کرد و افزود: بيش از ۳۲ هزار ميليارد تومان به حوزه گردشگري در دوران کرونا خسارت وارد شده که ۱۱ هزار ميليارد تومان آن مربوط به تهران است و اميد دارم با حضور ضرغامي اين خسارت‌ها جبران شود.

انتهای پیام/

سردبیر
سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}