بودجه ۹۸ معاونت علمی ریاست جمهوری کاهش نمی یابد

تهران- ایرنا- این روزها زمزمه کاهش بودجه پیشنهادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای سال ۹۸، موجب نگرانی اهالی علم و فناوری کشور شده بود که با رایزنی‌های انجام شده مسئولان مرتبط ، رقم بودجه پیشنهادی این معاونت به میزان سال گذشته برگشت پیدا کرد. به گزارش خبرنگارعلمی ایرنا، چندی پیش در بسیاری از […]

تهران- ایرنا- این روزها زمزمه کاهش بودجه پیشنهادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای سال ۹۸، موجب نگرانی اهالی علم و فناوری کشور شده بود که با رایزنی‌های انجام شده مسئولان مرتبط ، رقم بودجه پیشنهادی این معاونت به میزان سال گذشته برگشت پیدا کرد.

به گزارش خبرنگارعلمی ایرنا، چندی پیش در بسیاری از رسانه‌های آنلاین و مکتوب خبرهایی مربوط به کاهش ۳۷ درصدی بودجه پیشنهادی سال ۹۸ معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری دیده شد، کاهشی که به گفته بسیاری از متخصصان این حوزه می‌تواند بر روند رو به رشد اقتصاد دانش‌بنیان در کشور اثرات منفی بگذارد.
بررسی عددی لایحه پیشنهادی بودجه سال ۱۳۹۸ معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که بخش‌های مختلفی از جمله چندین ستاد علم و فناوری را مدیریت می‌کند، نشان می‌دهد که ۴۷۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بودجه این نهاد، در سال ۱۳۹۸ به ۳۰۳ میلیارد و ۹۶۰ میلیون تومان کاهش یافته است.
بودجه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در دو بخش بودجه جاری و بودجه عمرانی در نظر گرفته شده و مصرف خواهد شد، کاهش این بودجه نه تنها به پروژه‌های عمرانی در این حوزه بلکه به انجام امور تحقیقاتی در کشور نیز لطمه خواهد زد.
دبیر ستاد توسعه فناوری نانو از زیرمجموعه‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری چندی پیش به خبرنگار ایرنا در خصوص کاهش بودجه سال ۹۸ گفته بود که کاهش بودجه نانو به معنی از بین رفتن زحمات سال‌های گذشته است.
«سعید سرکار» با اشاره به پیشرفت‌های حوزه نانو در کشور که بارقه امید و پیشرفت را در بسیاری از حوزه‌ها ایجاد کرده است، کاهش بودجه این بخش و تاثیراتش، آن هم در شرایطی که بسیاری از حوزه‌ها در شرایط تحریم‌های بین‌المللی کشور چشم به پیشرفت‌های این عرصه دارند، تنها باعث یاس و ناامیدی فعالان این حوزه می‌داند.
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی معاونت علمی ریاست جمهوری نیز در خصوص کاهش بودجه پیشنهادی این معاونت گفته بود، سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی جز اولویت‌های الف علم و فناوری کشور در سند نقشه جامع علمی کشور دیده شده است بنابراین برای پیشرفت این علم نوین در کشور نیاز به حمایت مالی است و کاهش ۸۰ درصدی بودجه این ستاد نسبت به سال قبل، می‌تواند به عقب‌گرد این حوزه بیانجامد.
«امیرعلی حمیدیه» گفته بود که امروزه این علم نوین همانند علوم شناختی، نانو و هوا فضا برای بسیاری از کشورها در اولویت قرار دارد و بودجه‌های بسیاری به این حوزه‌ها اختصاص می‌دهند چرا که آینده کشورها در دستان این حوزه‌هاست.
چندی پیش، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در پاسخ به خبرهای مبنی بر کاهش ۳۷ درصدی بودجه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در لایحه بودجه ۹۸ گفته بود: بودجه معاونت علمی و فناوری در کمیته‌های تخصصی دولت بررسی شده و به مجلس آمده است؛ اینکه چرا به این میزان کاهش پیدا کرده، خود دولت باید پاسخگو باشد.
«بهروز نعمتی» با این حال اذعان داشت: مجلس شورای اسلامی این موضوع را قطعاً در کمیسیون‌های تخصصی بررسی خواهد کرد، احتمالا مجلس آن را تغییر می‌دهد و امیدواریم اصلاح شود.
اکنون به گفته معاون توسعه مدیریت و سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با رایزنی‌های صورت گرفته از سوی مسئولان معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری و نیز تصمیمات کمیسیون‌های تخصصی مجلس، بودجه پیشنهادی سال ۹۸ این معاونت به رقم سال ۹۷ برگشت پیدا کرده است.
«علیرضا دلیری» روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: بودجه پیشنهادی سال ۹۸ برای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ۳۲۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود که الان برای معاونت و کل زیرمجموعه‌های آن اعم از ستادها ۵۴۰ میلیارد تومان و بنیاد ملی نخبگان و بقیه، ۵۴۰ میلیارد تومان مصوب شده است.
وی ابراز امیدواری کرد مساعدت و همراهی سازمان‌های متولی تخصیص بودجه سال آینده به گونه‌ای باشد که توجه بیشتری به حوزه علوم و فناوری صورت گرفته و به پیشبرد اهداف این عرصه کمک کند.
علمی ** ۹۳۴۰** ۱۰۵۵
انتهای پیام/