سازوکارمالی اروپا می تواند مقدمه ای برای مذاکرات جدی تر باشد

تهران- ایرنا- کارشناس مسایل بین الملل گفت: ساز و کار مالی جدید اروپا که آلمان و فرانسه بیشترین تلاش را برای ایجاد آن انجام داده اند، درصورت برخورد مثبت ایران با آن، می تواند مقدمه ای برای مذاکرات و تصمیم گیری های جدی تر باشد. پیرمحمد ملازهی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار سیاسی […]

تهران- ایرنا- کارشناس مسایل بین الملل گفت: ساز و کار مالی جدید اروپا که آلمان و فرانسه بیشترین تلاش را برای ایجاد آن انجام داده اند، درصورت برخورد مثبت ایران با آن، می تواند مقدمه ای برای مذاکرات و تصمیم گیری های جدی تر باشد.

پیرمحمد ملازهی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا، اظهار داشت: از آنجا که دولت ها این اقتدار را ندارند تا شرکت های بزرگ را وادار به انجام کاری بکنند و این شرکت ها هم براساس منافع خود حرکت می کنند، کشورهای اروپایی از شرکت های کوچک خواستند تا در این ساز و کار مالی سهیم باشند.
وی ادامه داد: شرکت های بزرگ اروپایی با شرکت های امریکایی در ارتباط هستند و نمی خواهند زیر بار فشار تحریم قرار بگیرند.
ملازهی تصریح کرد: اروپا تا جایی که امکان پذیر باشد دربرابر تحریم های امریکا علیه ایران و باقی ماندن ایران در برجام مقاومت می کند.
این کارشناس مسایل بین الملل با متفاوت خواندن منافع آمریکا و اروپا در برجام ادامه داد: اما بحث این است که اهرم هایی که در اختیار اروپا است با اهرم هایی که در دست امریکا است هم سنگ نیستند و این موضوع اروپا را دچار را مشکل کرده است. البته آلمان و فرانسه بیشترین نقش را ایفا کرده اند و این دو کشور بودند که خواستند به نوعی برجام باقی بماند و شرایطی پیش نیاید که ایران از برجام خارج شود.
وی با تاکید بر اینکه انتظار ایران از اروپا بیشترین از این است، گفت: ایران به نوعی از این مساله استقبال کرده است و این راه حل کوتاه مدت و روزنه ای خواهد بود برای اینکه اگر ایرانیان برخورد مثبتی با آن داشته باشند، تا حدی مقدمه ای برای مذاکرات جدی تر با توافق طرفین می توان قلمداد کرد.
به گزارش ایرنا، سه کشور اروپایی عضو برجام شامل آلمان، فرانسه و انگلیس که قرار بود تا میانه آبان «سازوکار ویژه مالی» (SPV) را به اجرا گذارند، با تاخیری چند ماهه بالاخره سازوکار مذکور را با نام دیگری به ثبت رساندند.
در بیانیه ای که وزرای امور خارجه این سه کشور عضو اتحادیه اروپا روز پنجشنبه (۱۱ بهمن) در خصوص آغاز به کار کانال ویژه مالی با ایران انتشار دادند، آمده بود که «انگلیس فرانسه و آلمان در ادامه تعهد و تلاش ‌های خود برای حفظ توافق هسته ‌ای که به تصویب شورای امنیت سازمان ملل رسیده است، به طور رسمی اعلام می‌کنند که INSTEX ابزار حمایت از تبادلات تجاری راه اندازی شد.»
سیام**۷۳۲۹**۱۵۳۵
انتهای پیام/