لزوم حمایت از طرح تنفس جنگل ها

نبود نگاه بلندمدت در برنامه‌ها و برخوردهای سلیقه‌ای با موضوعات مختلف در حوزه محیط زیست، بهره‌ برداری غیر اصولی و عدم توجه به پیامدهای ناشی از آن ، از مهمترین دلایل مشکلات امروزه ما در حوزه محیط زیست است،‌ آثار این تخریب و مشکلات ناشی از آن در استان‌های شمالی کشور مشهودتر است. به گزارش […]

نبود نگاه بلندمدت در برنامه‌ها و برخوردهای سلیقه‌ای با موضوعات مختلف در حوزه محیط زیست، بهره‌ برداری غیر اصولی و عدم توجه به پیامدهای ناشی از آن ، از مهمترین دلایل مشکلات امروزه ما در حوزه محیط زیست است،‌ آثار این تخریب و مشکلات ناشی از آن در استان‌های شمالی کشور مشهودتر است.

به گزارش خبرآنلاین، خشک شدن تالاب انزلی و تخریب بخش گسترده‌ای از جنگل‌های شمال کشور از نمونه‌های این رویه مخرب است که لزوم اهتمام جدی به این مسئله را می‌طلبد.

محمد درویش، عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور با تاکید بر لزوم حمایت از طرح تنفس جنگل ها از سوی دولت می گوید: باید دربرابر افرادی که در تلاش هستند تا شمال کشور را به کارگاه سد سازی تبدیل کنند ایستاد.

محمد درویش با اشاره به اینکه از رئیس جمهور می خواهیم در سفر خود به این استان، دستور پاک سازی دو رودخانه زرجوب و گوهر رود را که منبع اصلی ورود آلاینده ها به تالاب انزلی است را بدهند می گوید: از سوی دیگر رئیس دولت باید جلوی پاک تراشی جنگل های بالا دست این دو رودخانه را بگیرد.

طرح تنفس جنگل
عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور با بیان اینکه ضروری است دولت دستور پرداخت بودجه طرح تنفس جنگل‌ها را بدهد می گوید: نباید اجازه داد با موادی از جنس تیتانیوم، رسوبات تالاب انزلی را از بین ببرند چرا که این ماده، خودش یکی ازعوامل به شدت خطرناکی است که می تواند برای آبزیان و مردمی که در این مکان زندگی می کنند بسیار خطرناک باشد.

درویش در همین حال با اشاره به مشکلات محیط زیستی در این منطقه با تاکید براینکه رئیس جمهور باید سازمان محیط زیست را مورد مواخذه قرار بدهد که چگونه اجازه داده تا چنین اتفاقی بیفتد می افزاید: باید دربرابر افرادی که در تلاش هستند شمال کشور را به کارگاه سد سازی تبدیل کنند ایستاد و اجازه نداد تا مهمترین رویشگاه جنگلی ما قربانی توسعه سد سازی و غلبه تفکر سازه ای در مدیریت آب شود.

وی در بخش دیگری ازسخنان خود به طرح تنفس جنگل اشاره کرده و با بیان اینکه دولت باید از این طرح با قدرت حمایت کند می گوید: طرح تنفس دو سال است که مجلس آن را تصویب کرده و قرار است به دلیل فشارهایی که به جنگل ها می آید تا ده سال هیچگونه برداشتی از جنگل ها صورت نگیرد و جنگل نشینان از جنگل خارج شوند و معیشت آنها را دولت تامین کند.

درویش با اشاره به اینکه قراربود که دولت ۸۰ میلیارد تومان به این طرح کمک کند اما تاکنون این اتفاق نیافتاده است می‌گوید: مهمترین کاری که باید انجام بگیرد این است که از این طرح که برآیند نظر کارشناسی و متخصصان حوزه دانشگاه و سازمان جنگل ها بوده است حمایت کند.

[p]۴۲۴۲

انتهای پیام/