مهمترین عناوین خبری ایرنا از شامگاه دوشنبه تا صبح سه شنبه

تهران- ایرنا- بیانات رهبر معظم انقلاب در مراسم اعطای نشان عالی ذوالفقار به سردار سلیمانی، اعلام آمادگی روحانی برای استفاده از همه امکانات ایران برای بازسازی عراق پس از نشست مشترک با عادل عبدالمهدی، تاکید ظریف بر ناتوانی آمریکا برای ایجاد وقفه در روابط ایران و عراق، آغاز مذاکرات ایران و سه کشور اروپایی در […]

تهران- ایرنا- بیانات رهبر معظم انقلاب در مراسم اعطای نشان عالی ذوالفقار به سردار سلیمانی، اعلام آمادگی روحانی برای استفاده از همه امکانات ایران برای بازسازی عراق پس از نشست مشترک با عادل عبدالمهدی، تاکید ظریف بر ناتوانی آمریکا برای ایجاد وقفه در روابط ایران و عراق، آغاز مذاکرات ایران و سه کشور اروپایی در تهران درباره اینستکس، درخواست بیش از ۵۰ مقام پیشین آمریکا از ترامپ برای بازگشت بدون شرط به برجام، گزارش نشریه واشنگتن فری بیکن از گرفتاری آمریکا در پرونده پیچیده قطع صادرات نفت ایران و روایت نیویورک تایمز از روابط ایران و عراق و بی ثمر شدن تحریم های آمریکا مهمترین خبرهای ۱۲ساعت گذشته ایرنا بود.

اخبار داخلی
**********
* تهران- ایرنا- حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب در مراسم اعطای نشان عالی ذوالفقار به سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران فرمودند: آن چیزهایی که در دست و بال ما است چیزهایی است که بر حسب محاسبات مادّیِ دنیایی قابل ذکر است امّا بر حسب محاسبات معنوی و الهی قابل ذکر نیست.
* بغداد- ایرنا- حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری پس از نشست مشترک با نخست وزیر عراق با تاکید براینکه آماده‌ایم در بازسازی این کشور از همه توان و امکانات‌مان استفاده کنیم، از آغاز عملیات اجرایی راه آهن شلمچه – بصره خبر داد.
* تهران- ایرنا- وزیر خارجه ایران در گفت و گو با شبکه خبر بی بی سی عربی با اشاره به اینکه حتی جنگ ۸ ساله ای که از سوی صدام به مردم ایران و عراق تحمیل شد نتوانست میان دو ملت جدایی بیاندازد، تاکید کرد: آمریکا نمی تواند روابط ایران و عراق را متوقف کند.
* تهران- ایرنا- تهران امروز سه شنبه میزبان دور تازه رایزنی ها و مذاکرات هیات کارشناسی ایران با نمایندگان سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس و اتحادیه اروپایی درخصوص عملیاتی کردن هرچه سریعتر اس پی وی ایجاد شده توسط سه کشور اروپایی موسوم به اینستکس است.
* بیرجند- ایرنا- معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: اعتقاد داریم باید متناسب با زمان برای کشور برنامه داشته باشیم و وظیفه سازمان برنامه و بودجه، تهیه برنامه است.
* بغداد- ایرنا- رئیس جمهوری با بیان اینکه گسترش روابط میان تجار و فعالان اقتصادی به نفع دو ملت است، گفت: تاریخ، فرهنگ مشترک، قرابت دینی و فکری دو ملت، شرایط جغرافیایی و هم‌مرز بودن و همسایگی و امنیت ثبات، باعث توسعه فعالیت‌های تجاری و اقتصادی میان ایران و عراق است.
* بغداد- ایرنا- رئیس جمهوری با تاکید براینکه استقبال همه احزاب و گروه‌های ایران و عراق از توسعه مناسبات همه جانبه دو کشور، نشان می‌دهد که دو ملت نسبت به گسترش بیش از پیش روابط و همکاری‌ها هیچ اختلافی ندارند، گفت: هنوز برای رسیدن به امنیت و ثبات کامل در منطقه و ریشه‌کن کردن تروریسم راه طولانی در پیش داریم.
* تهران- ایرنا- سفارت فرانسه در تهران دوشنبه شب از سفر مدیر سازوکار حمایت از مبادلات تجاری ایران و اروپا (اینستکس – INSTEX) به ایران خبر داد و نوشت: « پر فیشر» با روسای نمایندگی‌های سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس در تهران دیدار کرده است.
* تهران- ایرنا- فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران در پیامی اعطای نشان ذوالفقار از سوی فرماندهی معظم کل قوا حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای (مدظله العالی) به سردار سرلشکر پاسدار قاسم سلیمانی را به وی تبریک گفت.
* تهران- ایرنا- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نسل جوانی که در حوزه تولید بازی های رایانه ای پیشرفت کرده اند در هه پنجم انقلاب می توان به این نسل امیدهای بیشتری داشت.
* تهران- ایرنا- سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در پیامی مفتخر شدن سرلشکر پاسدار حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه به دریافت نشان ذوالفقار از سوی رهبر معظم انقلاب را به وی تبریک گفت.
* تهران- ایرنا- معاون مسافری شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: با همراهی شرکت های ریلی، قیمت بلیت قطار در نوروز امسال افزایش پیدا نکرد.
* بغداد- ایرنا- حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری با اشاره به روابط و همکاری های برادرانه و رو به گسترش ایران و عراق تاکید کرد: امنیت و توسعه منطقه، بدون ثبات و توسعه تهران و بغداد امکان‌پذیر نیست.
* بغداد- ایرنا- در پی مذاکرات وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران با همتایان عراقی خود، همزمان با سفر دکتر روحانی، ۲۲ توافق صنعتی و تجاری میان دو کشور صورت گرفت.
* کرج- ایرنا- معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: انتقال آب خزر به سمنان در صورتی که مسایل زیست محیطی به خوبی رعایت شود، مشکلی ندارد.
* مشهد- ایرنا- معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری گفت: امسال ۴۲ درصد از تسهیلات ۱۸۰ هزار میلیارد ریالی طرح فراگیر مشاغل روستایی و عشایر در کشور را زنان دریافت کرده اند.
اخبار خارجی
**********
* تهران- ایرنا- بیش از ۵۰ مقام پیشین نظامی و دیپلماتیک آمریکا در نامه ای خواستار بازگشت بدون پیش شرط و مذاکره مجدد به توافق هسته ای با ایران شدند.
* تهران- ایرنا- نشریه محافظه کار آمریکایی واشنگتن فری بیکن، واشنگتن را به دلیل اعطای معافیت از تحریم های نفت ایران به هشت کشور، گرفتار در وضعیت دیپلماتیک پیچیده توصیف کرد و افزود: دولت ترامپ با درخواست این کشورها برای
تمدید این معافیت ها روبرو است.
* تهران- ایرنا- نیویورک تایمز در گزارشی نوشت که گسترش روابط میان تهران و بغداد و افزایش نقش ایران در عراق به بی اثر شدن تحریم های آمریکا علیه ایران کمک زیادی می کند.
* پکن- ایرنا- وزارت وحدت کره جنوبی اعلام کرد این کشور به دنبال مذاکره و گفت و گو با کره شمالی از جمله برگزاری یک نشست سران، با هدف تحکیم روابط و بازگرداندن پیونگ یانگ به میز مذاکره با آمریکا است.
* تهران- ایرنا- صندوق کودکان سازمان ملل در گزارشی سال ۲۰۱۸ را مرگبارترین سال برای کودکان در سوریه دانست که شاهد مرگ بیش از ۱۱۰۰ کودک بود.
* تهران- ایرنا- نشریه فارن پالیسی در گزارشی از اختلاف نظر میان کشورهای اروپایی برای مشارکت در بازسازی سوریه نوشت و از ایتالیا، لهستان، مجارستان و اتریش به عنوان مهمترین حامیان مشارکت اتحادیه اروپا در بازسازی سوریه نام برد.
* تهران- ایرنا- واشنگتن پست ضمن تاریخی خواندن سفر رئیس جمهوری ایران به بغداد، آن را در زمان حساس و مهمی دانست که مقدمه ای برای بی اثر ساختن تحریم های آمریکا است.
* تهران- ایرنا- یک جوان فلسطینی که در راهپیمایی های موسوم به بازگشت در نوار غزه زخمی شده بود، بر اثر شدت جراحات وارده به شهادت رسید.
* مادرید- ایرنا- خبرگزاری افه اسپانیا در خبری نوشت: سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه، بالاترین مدال نظامی ایران را دریافت کرد.
* تهران- ایرنا- در حالی که عربستان تولید نفت خود را زیر ۱۰ میلیون بشکه در روز نگاه داشته، یک مقام این کشور اعلام کرد: ریاض قصد دارد صادرات خود را تا ماه آینده به زیر ۷ میلیون بشکه در روز کاهش دهد.
* نیویورک- ایرنا- ایرانیان مقیم کانادا در طوماری که تا کنون نزدیک به ۲ هزار و ۱۰۰ امضا دارد، از کانادا خواسته اند تا از مفسدان مالی ایرانی که به این کشور گریخته اند، تحقیق به عمل آورد.
* تهران- ایرنا- رئیس مجلس نمایندگان آمریکا ضمن ابراز مخالفت با استیضاح رئیس جمهوری این کشور گفت که این اقدام در کشور تفرقه می اندازد و ترامپ ارزش چنین هزینه ای را ندارد.
* بغداد- ایرنا- دکتر 'عادل عبدالمهدی' نخست وزیر عراق، سفر دکتر 'حسن روحانی' رئیس جمهوری اسلامی ایران به کشورش را تاریخی و نقطه عطفی در تاریخچه روابط تهران بغداد توصیف کرد.
* تهران- ایرنا- یک پژوهشکده بین المللی در تازه ترین آمار درباره تجارت تسلیحاتی جهان در سال گذشته میلادی، آمریکا را بزرگ ترین صادر کننده تسلیحات عمده در جهان و اصلی ترین خریداران محصولات نظامی آن را عربستان سعودی، استرالیا و امارات متحده عربی معرفی کرد.
* مسکو- ایرنا- وزارت انرژی روسیه از گفت وگوی تلفنی دوباره وزیر انرژی این کشور با همتای ایرانی خود برای هماهنگی در خصوص برگزاری پانزدهمین دور کمیسیون همکاری های اقتصادی دو کشور خبر داد.
* تهران- ایرنا- نخست وزیر الجزایر در پی تصمیم رئیس جمهوری این کشور برای انصراف از نامزدی و به تعویق انداختن انتخابات، استفعا کرد.
* تهران- ایرنا- عبدالعزیز بوتفلیقه رئیس جمهوری الجزایر روز دوشنبه در بیانیه ای ضمن اعلام تاخیر در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری از نامزدی خود برای شرکت در انتخابات انصراف داد.
* تهران- ایرنا- شبکه خبری روسیا الیوم به نقل از تلویزیون «النهار» الجزایر گزارش داد که رئیس جمهوری این کشور انتخابات ریاست جمهوری را به تعویق انداخت.
* بیروت- ایرنا- جنبش حزب الله لبنان دوشنبه شب با صدور بیانیه ای کشتار وحشیانه مردم یمن در استان حجه از سوی دشمن سعودی و امریکایی را محکوم کرد.
* تهران- ایرنا- سناتور ارشد آمریکایی که نخست وزیر رژیم صهیونیستی را در سفر به جولان اشغالی همراهی می کرد، گفت: برای به رسمیت شناختن حاکمیت صهیونیست ها در این منطقه با دولت ترامپ لابی می کند.
* تهران- ایرنا- شبکه اجتماعی فیس بوک، حساب دفتر سیاسی انصارالله یمن را به دنبال انتشار بیانیه ضد سازش با رژیم صهیونیستی بست.
شبد**۱۹۵۳**۱۳۷۹
انتهای پیام/