نشستی با حضور ۲۳ بازیگر و ۲۲ آزاده

در نشست رسانه‌ای فیلم سینمایی «۲۳نفر» هر ۲۳ بازیگر نوجوان این فیلم و ۲۲ نفر از آزادگان حضور داشتند و مجتبی فرآورده نیز درباره مالکیت مادی و معنوی این اثر توضیحانی را ارائه کرد. به گزارش ایسنا، مهدی جعفری کارگردان این فیلم پیش از ساخت نسخه سینمایی ۲۳ نفر، مستندی را درباره این آزادگان ساخته […]

در نشست رسانه‌ای فیلم سینمایی «۲۳نفر» هر ۲۳ بازیگر نوجوان این فیلم و ۲۲ نفر از آزادگان حضور داشتند و مجتبی فرآورده نیز درباره مالکیت مادی و معنوی این اثر توضیحانی را ارائه کرد.

به گزارش ایسنا، مهدی جعفری کارگردان این فیلم پیش از ساخت نسخه سینمایی ۲۳ نفر، مستندی را درباره این آزادگان ساخته بود و به گفته خودش از آن زمان به بعد جزو آرزوهای او بوده که یک فیلم‌ سینمایی درباره آنها بسازد.

کارگردان «۲۳ نفر» درباره نحوه انتخاب بازیگران نوجوان این فیلم گفت: از روز اول دنبال بچه‌هایی بودیم که این داستان را واقعی کنند و در خود واقعیت هم این افراد از شهرستان‌های مختلف و با زبان‌های مختلف بودند و انگار آنها سنبل کشور ایران بودند.

به گفته جعفری یک ماه با این بچه‌ها کار شد تا سطح بازیگران یکی شود و یک ماه و نیم هم انتخاب این بچه‌ها طول کشید.

کارگردان این فیلم در ادامه این بحث توضیح داد که تنها منبع من فقط آن مستند نبوده و در تیتراژ پایانی آورده‌ که دیگر منابع آن خود این ۲۳ نفر بودند و بعد هم کتاب‌هایی بوده که درباره این داستان نوشته شده بود.

جعفری همچنین بیان کرد که این اثر اقتباسی بوده از داستان اصلی و از نام دقیق هر کدام از افراد استفاده نشده است.

کارگردان «۲۳ نفر» که روایتی از دوره‌ای از جنگ ایران و عراق را به تصویر کشیده است، بیان کرد: قرار نبود فیلم جنگی بسازیم و عملیات بهانه‌ای بود تا این قصه را راه بیندازیم.

مجتبی فرآورده تهیه‌کننده این فیلم نیز در پاسخ به سوالی درباره مسائلی که علیرضا رئیسیان که تهیه‌کنندگی مستندی درباره این ۲۳ نفر را انجام داده، مطرح کرده بود، پاسخ داد: آقای رئیسیان به واسطه اینکه تهیه‌کننده مستند بودند، حقوق مالکیت مادی فیلم به او تعلق نداشت و برای تلویزیون بود. از ابتدا هم در جلسه‌ای که داشتیم گفتیم شما حقوق مادی ندارید و حقوق معنوی شما را حفظ خواهیم کرد. او هم بعد از این اتفاق چند جا از جمله در خانه سینما از ما شکایت کردند که البته ما محکوم نشدیم.

تهیه‌کننده این فیلم درباره زمان اکران این اثر بیان کرد: ترجیح می‌دهیم اکران ما یا در زمان عید فطر باشد یا پاییز. مخاطب اصلی فیلم جوانان هستند و دوست داریم شرایطی فراهم شود که دانش‌آموزان و جوانان بتوانند به دیدن آن بنشینند.

احمد یوسف‌زاده یکی از ۲۳ آزاده نیز که مشاور فیلمنامه هم بوده است، درباره میزان واقعیت این اثر گفت: با دیدن این فیلم من و دوستانم شوکه شدیم. نمی‌دانستیم گریه کنیم یا بخندیم و همزمان با اشک بلندبلند می‌خندیدیم.

در این نشست مهدی جعفری کارگردان، امیر و هادی اسلامی (جلوه‌های ویژه بصری)، محسن روزبهانی (جلوه‌های ویژه میدانی)، مرتضی قیدی (فیلمبردار)، مجتبی فرآورده (تهیه‌کننده)، آریا عظیمی‌نژاد (موسیقی)، میثم مولایی (تدوینگر)، بهمن اردلان (صدابردار و صداگذار) و احمد یوسف‌زاده (مشاور فیلمنامه) حضور داشتند.

انتهای پیام

انتهای پیام/