استاد کریمی مراغه ای را چه اندازه می شناسید؟

صافی نیوز / استاد میرزاحسین کریمی مراغه‌ای در تاریخ ۱۲ مرداد ۱۳۱۰ در روستای روشت مراغه و در خانواده ای متدین و معتقد به اصول و احکام شیعه چشم به جهان گشود.

استاد میرزاحسین کریمی مراغه‌ای در تاریخ ۱۲ مرداد ۱۳۱۰ در روستای روشت مراغه و در خانواده ای متدین و معتقد به اصول و احکام شیعه چشم به جهان گشود.

استاد شاعر و انسانی آزاده بودند و وطن را حتی بیشتر از جان خویش دوست داشته اند استاد روحیه ای شوخ و نگاهی طناز و انتقادی به جامعه و مشکلات پیرامونش داشته اند، استاد درسال ۱۳۳۸ و در سن ۲۸ سالگی اولین جلد کتاب خود به نام رنگارنگ را در قطع جیبی و سیصد صفحه به چاپ رساندند.

استاد کریمی مراغه ای ادامه دهندهٔ سبک سنّتی و کلاسیک شعر بود و غالباً در اشعار طنز خود رسم و رسوم زمان خود را به باد انتقاد گرفته است. اکثر اشعار او هرچند به ترکی آذربایجانی سروده شده‌اند ولی به علت مقید بودن به سبک قدیم و اوزان شعری با تعبیرات و اصطلاحات عربی و فارسی بسیاری آمیختگی دارند. یکی از ادبای جمهوری آذربایجان پایان نامهٔ دکتری خود را چند سال پیش به بررسی اشعار او اختصاص داده است.

استاد کریمی مراغه‌ای با اینکه طنز پرداز بود ولی از شاعران اهل بیت نیز بود و کتابهای نوحه ای هم دارد مجموعه‌های طنز او در شانزده جلد و با عنوان رنگارنگ چاپ شده است. کتاب ارج نامه استاد میرزا حسین کریمی مراغه ای در سال ۱۳۹۵ ه.ش نوشته محمد حسین قابل نژاد سر در ورودی در شهر مراغه رونمایی شد.

سید علی خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره استاد کریمی گفته اند: استاد کریمی مراغه‌ای در جای جای اشعار طنز خود، مواد مخدر و آلودگی جوانان را که سوغات دولت‌های جهان خوار برای کشورمان بوده، به باد انتقاد گرفته و به بی‌تحرکی ملت و دولت حاکم رژیم گذشته اشاراتی بس آگاهانه کرده است. در هر ورقی از «رنگارنگ» استاد کریمی، مطلبی تازه و فکری بکر به چشم می‌خورد.

استاد کریمی مراغه‌ای در مورخه بیستم بهمن ۱۴۰۱ به دلیل کهولت سن و بیماری، چشم از جهان فرو بست،

او در طول عمر ۹۲ سال خود، حدود ۳۵۰ هزار بیت شعر سروده است.

انتهای پیام/