بازگشایی مرز خسروی منوط به رفع دغدغه های امنیتی است

قصرشیرین- ایرنا- معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان گفت: بازگشایی مرز رسمی خسروی برای تردد زوار عتبات عالیات منوط به رفع یک سری دغدغه های امنیتی است که هم اکنون توسط نهادهای نظامی، امنیتی و اطلاعاتی در حال بررسی است. سیدعباس عراقچی روز سه شنبه در حاشیه بازدید از مرز رسمی خسروی در گفت و […]

قصرشیرین- ایرنا- معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان گفت: بازگشایی مرز رسمی خسروی برای تردد زوار عتبات عالیات منوط به رفع یک سری دغدغه های امنیتی است که هم اکنون توسط نهادهای نظامی، امنیتی و اطلاعاتی در حال بررسی است.

سیدعباس عراقچی روز سه شنبه در حاشیه بازدید از مرز رسمی خسروی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: حضور امروز من در مرز خسروی نیز آشنایی با همین مسایل است که وزارت امور خارجه بتواند سهم خود در این زمینه را ایفا کند.
وی اظهار داشت: با بررسی هایی که در حال انجام است امید است یک تغییری در وضعیت موجود انجام شود و این منوط به تصمیم شورای عالی امنیت ملی است.
معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان گفت: تعاملات مرزی بین ۲ کشور ایران و عراق موضوع حساسی است که با توجه به ابعاد امنیتی از حساسیت برخوردار است.
عراقچی ادامه داد: مسایل تجاری، بازگشایی مرزی و مسایل مختلفی در بحث تعامل با عراق مورد توجه است که هم اکنون رییس جمهوری ما در عراق است.
وی اظهار کرد: این سفر دستاوردهای خوبی داشته که اخبار خوبی در آخر سفر اعلام خواهد شد.
عراقچی در خصوص رایگان شدن روادید بین ایران و عراق هم گفت: این موضوع از اواسط فروردین سال آینده عملیاتی می شود و این تحول بزرگی است که بین ۲ کشور در بحث تردد اتباع ایرانی به عتبات عالیات و اتباع عراقی برای سفر به مشهد مقدس در رابطه با ارزانتر شدن هزینه سفر اجرا می شود.
مدرسه ۹ کلاسه شهدای وزارت امور خارجه هم با ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال امروز با حضور عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه و استاندار کرمانشاه در سرپل ذهاب افتتاح شد.
معاون سیاسی وزیر امور خارجه در صدر هیاتی امروز همچنین از مرز رسمی پرویزخان بازدید کرد که در این سفر فرماندار قصرشیرین میزان صادرات ۱۱ ماه گذشته از مرزهای این شهرستان را یک میلیارد و ۵۰۰ هزار دلار بیان کرد.
مرادعلی تاتار افزود: فعالیت در مرز پرویزخان و ترانزیت و صادرات به صورت ۲۴ ساعته در حال انجام است.
سردار لطف الله پاکباز فرمانده مرزبانی استان کرمانشاه نیز با بیان اینکه امنیت کامل در مرزهای شهرستان قصرشیرین و دیگر مرزهای استان با عراق برقرار است، گفت: انجام دیپلماسی با این کشور و تشکیل جلسات مستمر با کلانتران مرزی عراق و پایش و نظارت بر مرز از وظایف مرزبانی است.
شهرستان قصرشیرین دارای ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و ۲۰۰ تخت است که بیشتر این اماکن در اوایل دهه ۸۰ ساخته شده است تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشد.
مرز خسروی نزدیکترین نقطه از کشورمان به بغداد، کربلا، کاظمین و سامراست که این مرز رسمی تا بغداد پایتخت کشور عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و تا سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد.
عملیات ساخت پایانه بین المللی مرز خسروی از سال ۷۷ در نقطه صفر مرزی آغاز شد و این مجموعه در سال ۸۱ با ۷۵ میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری رسید.
قصرشیرین با ۲۷ هزار تن جمعیت در غرب کرمانشاه، بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد و در امتداد این مرزهای طولانی ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان قرار دارد که اولی هم مرز با حوزه حکومت مرکزی (بخش عربی) و دومی هم مرز با اقلیم کردستان عراق است.
مرز خسروی در ۲۰ کیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده است.
۵۴ درصد صادرات کشورمان به عراق از مرز رسمی پرویزخان انجام می شود.
۳۰۱۲/۸۰۶۶
انتهای پیام/