خسارت سنگین بریگزیت به اقتصاد ایرلند

وزارت دارایی ایرلند اعلام کرد خروج سخت انگلیس از اتحادیه اروپا می تواند منجر به کاهش ۴.۲۵ درصدی رشد اقتصاد این کشور شود. به گزارش ایسنا به نقل از آر تی ای، وزارت دارایی ایرلند در گزارشی هشدار داد در صورتی که انگلیس بدون رسیدن به توافق مشخصی با اتحادیه اروپا، از آن خارج شود، […]

وزارت دارایی ایرلند اعلام کرد خروج سخت انگلیس از اتحادیه اروپا می تواند منجر به کاهش ۴.۲۵ درصدی رشد اقتصاد این کشور شود.

به گزارش ایسنا به نقل از آر تی ای، وزارت دارایی ایرلند در گزارشی هشدار داد در صورتی که انگلیس بدون رسیدن به توافق مشخصی با اتحادیه اروپا، از آن خارج شود، تولید ناخالص داخلی ایرلند به میزان ۴.۲۵ درصد کاهش خواهد یافت. این وزارت‌خانه همچنین اعلام کرده است در صورت وقوع چنین رخدادی، نرخ بیکاری تا ۲ درصد افزایش خواهد یافت.

پاسکال دونوئه، وزیر دارایی ایرلند در همین رابطه گفت: ارزیابی وزارت خانه من نشان می‌دهد خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا برای اقتصاد کشور دردآور خواهد بود. نیروی کار به ویژه در بخش کشاورزی و شرکت‌های کوچک و متوسط با خطرات زیادی مواجهند.

به گفته این وزارت خانه، ریسک خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا در هفته‌های اخیر افزایش یافته است. در صورت باقی ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا، مقامات ایرلندی انتظار دارند تولید ناخالص داخلی این کشور تا شش درصد افزایش یابد. هم چنین طبق پیش‌بینی وزارت خزانه داری ایرلند، مازاد تراز تجاری این کشور که امسال ۰.۳ درصد است، پس از خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا به منفی ۰.۵ درصد تغییر خواهد یافت.

دونوئه گفت: موقعیت جغرافیایی خاص ایرلند باعث شده است این کشور در معرض تهدیدات منحصر به فردی از جانب بریگزیت در مقایسه با سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا باشد. دولت ایرلند در تلاش است تا جنبه‌های کلان اقتصادی بریگزیت را بسنجد و به پاسخ مناسب در برابر چالش‌های پیش رو دست یابد.

انتهای پیام