طبیعت

خالق جهان و حکمیت او

صافی نیوز / جامعیت یا مطلق است مانند حکیم رواقی یا انسان کامل یا نسبی است مانند کسی که با دور اندیشی اقدام به کار می‌کند و تابع شهوات نیست و به صرف داشتن آرزوهائی، تغییر روش نمی‌دهند و به جاه و مالی که به دست آورده مغرور و دلخوش نمی‌شود.

سیدعمران طباطبایی -جامعیت یا مطلق است مانند حکیم رواقی یا انسان کامل یا نسبی است مانند کسی که با دور اندیشی اقدام به کار می‌کند و تابع شهوات نیست و به صرف داشتن آرزوهائی، تغییر روش نمی‌دهند و به جاه و مالی که به دست آورده مغرور و دلخوش نمی‌شود.

یکی از مباحثی که باید در لغات قرآنی مورد توجّه قرار بگیرد واژه و کلمه‌ حق است که در کتاب مسلمانان جهان می‌آید و معمولاً به معنای فارسی، حق در برابر باطل می‌باشد و باطل به معنای دروغ است و حق در معنای راست است. خداوند متعال جنّت را در آسمان‌ها خلق کرده است. خداوند متعال سماوات را خلق کرده است. خداوند متعال آسمان‌ها را به قدرت خود متقوّم فرموده است.

در مفهوم واجب و مفهوم ممکن، ممکن در ذات خود فقر دارد و به غیر فقر شأنی ندارد و این شأن برطرف نمی‌شود مگر این‌ که ذات واجب در او یک اراده‌ای بفرماید. مسلماً این نظریه پا بر جا است که قرآن براى فکر و اندیشیدن فرود آمده است نه فقط براى خواندن و تفویض معانى آن به خدا. در قرآن یک رشته حقایقى است که فقط خدا از واقعیات آنها خبر دارد و ما باید به آنها ایمان بیاوریم.

قرآن مجید گاهى ذات خداوند را حکیم مى خواند و گاهى فعل او را خواه تکوینى باشد مانند آفرینش فرشتگان و آسمان و زمین و خواه تشریعى مانند فرمان به عدل و احسان. کلمه حکیم در هر موردى به کار رود، رمز علم همراه با قدرت است که او را از کارهاى نا استوار و دور از هدف باز مى دارد. یکى از شعب حکمت خدا، پیراستگى فعل او از عبث و دورى از کارى است که در شأن او نیست و داور در این مسئله عقل و خرد است و از آنجا که عقل، حسن و قبح فعل را به طور اجمال درک مى کند.

درباره افعال تکوینى و تشریعى خدا باید که افعال او از عبث و لغو پیراسته و داراى هدف باشد زیرا کار بدون غایت و هدف، عبث و لغو بوده و مقام ربوبى از آن منزه است. جالب است بدانیم که در قرآن مجید ذات پاک خداوند همیشه به حکیم بودن توصیف شده است. هر یک از این تعبیرات این نکته را در بر دارد که وقتى با حکمت خداوند آمیخته مى شود مفهومى رساتر و جامع تر تداعى مى کند.

عادل بودن خدا به این معناست که خداوند به مقتضای عدل تکوینی، تشریعی و جزایی خویش به هر مخلوقی آن گونه که شایسته آن است، وجود بخشد و آن را در جایگاهی که در خور آن است، بنشاند و آنچه را مستحق آن است، به وی ببخشد. بنابراین، حکیم بودن خداوند به این معناست که وی با علم به حقیقت اشیا، نظام هستی را در نهایت استواری و استحکام و به بهترین شکل آفریده است.

رابطه شب قدر و امام زمان و علت قیام کردن با شنیدن نام امام زمان علیه السلام به دوستداران خود توصیف خداوند به وصف حکیم، نه تنها در آیات قرآن مجید آمده است بلکه با دلایل عقلى نیز قابل اثبات است زیرا حکیم به کسى گفته مى شود که افعال خود را به بهترین وجه، از نزدیک‌ ترین راه انجام مى‌ دهد و از هر گونه کار نادرست و ناموزون و خلاف پرهیز مى کند.

در حقیقت حکمت بیشتر ناظر به جنبه‌ هاى عملى است، در حالى که علم ناظر به جنبه‌هاى نظرى مى باشد. خداوند هیچ کاری رو بیهوده انجام نمیدهد و برای هر کاری هدفی وجود دارد و منظور از حکیم بودن خداوند این است که خداوند هیچ کاری را بیهوده انجام نمی دهد. براى اثبات حکیم بودن خداوند متعال لازم است که ابتداء معانى حکمت را روشن کنیم.

حکمت، عبارت از فعل محکم است به گونه اى که فاعل در انجام فعل، همه آنچه براى به سامان رسیدن آن لازم و ضرورى است، انجام دهد اما اگر در مصلحت اندیشى، همه جوانب را مد نظر قرار نداده باشد و شناخت صحیحى از واقعیات موجود کسب نکرده باشد یا به جاى اینکه عقل را حاکم و داور گزینش و سنجش قرار دهد، احساسات یا امیال نفسانى خود را حاکم قرار دهد، در حقیقت بر اساس مصلحت رفتار نکرده و اندیشه او بر خلاف حکمت است و بلکه مبتنى بر نوعى نادانى و جهالت است.

خداوند همه جوانب را سنجیده و شناخت صحیحى کسب کرده، تصمیم و انتخاب او حکیمانه خواهد بود و فعل و کردار او نیز محکم است، به گونه اى که او بهترین و کاملترین عمل ممکن را که کمال و خیر او در آن است، انجام میدهد.

حکمت دو معنى دارد و خداوند به هر دو معنى حکیم است و معناى دوم حکمت برخاسته از معناى اول آن است یعنى اگر شناخت صحیح و علم تام حاصل شود، فعل نیز محکم و درست خواهد بود.

خداوند متعال با حکمتش جهان را آفریده و شناختى دقیق از انسان و نیازهاى او دارد و مى تواند قانونى همه جانبه براى او وضع کند و این قانون همان دین و شریعت است که توسط پیامبران ارسال شده است و حکمت الهى اقتضاء دارد که براى هدایت بشر به راه راست، قانونى جامع و مانع تشریع شود تا وى با شناخت این قانون و عمل بدان، راه درست را انتخاب و هدف آفرینش انسان یعنى تکامل نهایى حاصل شود.

نیاز به دین و شریعت و نیاز به پیامبر ضرورى است و انسان باید اولاً دین را ابلاغ و معرفى کند و ثانیاً ضمان اجراى قوانین الهى باشد تا مردم را با ضمانت هاى دنیوى چون احکام و حدود و ضمانت هاى اخروى چون قیامت و شوق بهشت و ترس جهنم و از آن مهمتر اخلاق دینى، به سوى خداوند و تکامل نهایى راهنمایى کند. همچنین سخنان خداوند که به ما رسیده نشان مى دهد که این سخنان، تنها از پیامبران الهى صادر مى شود. در این میان مهمترین و متقنترین دلیل، قرآن معجزه جاودان الهى است که هم دلالت بر نبوت پیامبر مسلمانان دارد و هم دلالت بر اینکه دین اسلام دین خاتم و نهایى و جاودان است.

انتهای پیام/

QR Code https://safinews.ir/127148/%d8%ae%d8%a7%d9%84%d9%82-%d8%ac%d9%87%d8%a7%d9%86-%d9%88-%d8%ad%da%a9%d9%85%db%8c%d8%aa-%d8%a7%d9%88/

یک پاسخ

  1. سلام دوست عزیز [گل]
    قالبتون زبباس اما کد اهنگ هم اضافه کنید مخاطب بیشتری جذب میکنید
    هر آهنگی برای سایت نیاز داشتید از سایت موزیک ترکیش میتونید بردارید و در جایگاه قالبتون اضافه کنید …و میتوانید عوض کنید یا کد اهنگ جدید جایگزاری کنید تا مخاطبان سایتتون اهنگ هم گوش بدهند یا در پست هاتون جا بزارید

    [قلب]مرجع تخصصی کد اهنگ برای سایت ها و وبلاگ ها:

    موزیک های ترکیه و خارجی و فارسی فقط و فقط در این سایت

    نمونه کد پخش انلاین:

    این کد رو در پست یا قالب تون جاگزاری بکنید

پاسخ دادن به hamed torkamany لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لیست تغییرات و بروز رسانی ها