7:02 1403/04/06

پاسخی از جنس اقتدار به خط و نشان های ضدایرانی

صافی – برگزاری رزمایش های ثمربخش برای محک زدن توان نیروهای نظامی کشور و به روز کردن توانمندی ها در این زمینه، حلقه مکمل تقویت بنیه دفاعی است که بنا بر اعلان مسوولان جمهوری اسلامی هرگز مذاکره پذیر نبوده و نیست.
no-photos

رزمایش دو روزه نیروی زمینی ارتش در منطقه «نصرآباد» اصفهان که از دیروز کلید خورد، با موضع گیری و لفاظی های خارجی علیه برنامه موشکی جمهوری اسلامی ایران همزمان شد و به صورت ویژه نیز مورد توجه رسانه های خارجی قرار گرفت.

مهمترین کلیدواژه ای که در ارتباط با رزمایش نزاجا در گزارش های خارجی داخل گیومه قرار گرفت یا به انحاء دیگر برجسته شد، هجومی بودن نیرو و یگان های حاضر در آن بود.

بنا بر اعلام جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش، در این رزمایش بیش از ۱۲هزار نیروی پیاده و انواع یگان‌های زرهی آخرین دستاوردهای نظامی خود را در میدان نبرد ارزیابی می‌کنند.‏ در این رزمایش دو روزه یگان‌های پیاده، زرهی، مکانیزه، توپخانه، مهندسی رزمی، جنگال، هوا برد، یگان‌های واکنش سریع و متحرک هجومی، هوانیروز، پهپادها آمادگی رزمی و قدرت تهاجمی خود را به نمایش می‌ گذارند.‏

برخی رسانه های خارجی با یادآوری سخنان پارسال امیر سرتیپ «کیومرث حیدری» فرمانده نیروی زمینی (۲۹ فروردین در روز ارتش) مبنی بر ایجاد «تغییرات ساختاری» جهت تبدیل به یک نیروی متحرک تهاجمی، این تحول را در راستای اجرای منویات رهبری در نیروی زمینی ارتش دانستند.

موضوع دیگری که به صورت ویژه مورد توجه رسانه ها و تحلیلگران مسائل نظامی قرار گرفته، موضوع تواتر این رزمایش ها است.

پیش از «رزمایش بزرگ اقتدار ۹۷» که هدف آن آزمودن قدرت تحرک، جابه‌جایی سریع یگان‌ها و به کارگیری تجهیزات و ادوات با تغییر رویکرد پدافندی به آفندی عنوان شده، نیروی هوایی ارتش نیز بیستم دی ماه در اصفهان رزمایشی هوایی را با عنوان «اقتدار هوایی فدائیان حریم ولایت» برگزار کرد.

در گروهی از تحلیل های سیاسی و نظامی، این مانورها ادامه یا تکمیل رزمایش هایی قلمداد شده که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پس از خروج ایالات متحده آمریکا از برجام برگزار کرده است. از جمله تازه ترین آن ها که ابتدای دی ماه با عنوان «پیامبر اعظم ۱۲» صورت گرفت، منطقه عملیاتی قشم را به عرصه ای برای نمایش تازه ترین توانمندی های دفاعی سپاه مبدل ساخت و این در حالی بود که ناو هواپیمابر آمریکایی «یو اس اس جان سی استنیس» پا به خلیج فارس گذاشته بود.

در صحنه ای دیگر، جمهوری اسلامی ایران مشغول رزمایشی دیپلماتیک برای دفاع از حقوق دفاع مشروع کشور در برابر تهدیدهای خارجی است.

دیروز «ژان‌ ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه که گویا کشورش در تقسیم کاری غربی بخش مهمی از ماموریت اعمال فشار اروپایی بر برنامه موشکی جمهوری اسلامی ایران را برعهده گرفته، در یک نشست خبری در پاریس گفت اگر در این زمینه مذاکره با تهران به نتیجه نرسد ما آماده وضع تحریم هایی تازه علیه ایران هستیم.

دو هفته پیش هم سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در موضع گیری مشابه از ایران خواسته بود همه فعالیت های مربوط به موشک های بالستیک را متوقف سازد.

موضع گیری های اینچنین علیه برنامه موشکی ایران در حالی صورت می گیرد که تهران این برنامه را کاملا مشروع و مطابق با تعهدات بین المللی جمهوری اسلامی ایران می خواند و هیچ سندی هم برای اثبات تولید و آزمایش موشک با کاربرد حمل کلاهک هسته ای یا هرگونه تسلیحات غیرمتعارف از سوی غربی ها ارائه نمی شود.

این در شرایطی است که طی همین روزها، فعالیت های کشوری چون سعودی در زمینه تولید موشک های بالستیک خبر ساز شده است.

چند روز پیش روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» از فعالیت کارخانه ای در منطقه «الوطح» واقع در جنوب غربی ریاض خبر داد که در راستای تحقق رویاهای بلندپروازانه ولیعهد عربستان، عملیاتی سازی توان تولید موشک های بالستیک را دنبال می کند.

گذشته از این مسائل، جمهوری اسلامی ایران مواضعی قاطعانه را در زمینه فعالیت های مشروع موشکی کشور اتخاذ کرده و آن را مذاکره ناپذیر خوانده است. بنابر اعلام «بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به اظهارات لودریان، قابلیت های موشکی ایران بخشی از توان مشروع دفاعی و ضامن امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران است که بر دکترین بازدارندگی استوار است. اگر تحریم جدیدی اعمال شود در تعاملات با اروپا تجدیدنظر می کنیم.»

جمهوری اسلامی ایران علاوه بر حفظ توانمندی های نظامی و به روزسازی آن، تقویت بنیه دفاعی و نیز حمایت دیپلماتیک از توان بازدارندگی، در عرصه دیگری نیز با تهدیدات نظامی- امنیتی مقابله می کند و آن جنگ تبلیغاتی است که هدف اصلی آن نفوذپذیری یا نفوذپذیر نمایاندن ایران در برابر تهدیداتِ یاد شده است.

رسانه های غربی به تازگی ادعاهای یک ژنرال بازنشسته آمریکایی را درباره امکان ترور فرمانده سپاه قدس ایران انتشار داده اند. بنابر ادعایی که «استنلی مک کریستال» در مجله «فارین پالیسی» مطرح ساخته، وی در سال ۲۰۰۷ امکان هدف قرار دادن سردار «قاسم سلیمانی» را داشته ولی به دلیل پرهیز از عواقب سیاسی آن اقدام به این کار نکرده است.

طرح چنین موضوعاتی در کنار تبلیغات گسترده ای که علیه فعالیت های نظامی مشروع و متعارف جمهوری اسلامی صورت می گیرد و همچنین زیر سوال بردن قابلیت های بازدارندگی کشورمان، منظومه ای هدفمند برای ضربه پذیر نشان دادن و آسیب پذیر ساختن ایران است.

این در حالی است جمهوری اسلامی ایران نشان داده در برابر این فضاسازی ها قصد عقب نشینی ندارد و همچون چهل سال گذشته مرعوب تهدیدات و لفاظی های دشمنانش نخواهد شد.

سردبیر
سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لیست تغییرات و بروز رسانی ها
1403
31 اردیبهشت
نسخه 1.2
  1. بهبود صفحه نمایش خبر
  2. اضافه شدن خبرهای مرتبط
  3. اضافه شدن خبرهای پیشنهادی
23 اردیبهشت
نسخه 1.1
  1. اضافه شدن پخش شبکه های تلویزیونی و رادیویی
  2. بهبود سرعت سایت
  3. بهبود پنل خبرنگاران
22 اردیبهشت
نسخه 1
  1. طراحی و پیاده سازی صفحات سایت شامل: صفحه اصلی، صفحه مشاهده خبر، صفحه آرشیو مطالب، صفحه آرشیو هشتک ها، صفحه اخبار تصویری، صفحه آرشیو اخبار تصویری
  2. طراحی و پیاده سازی هدر و فوتر سایت
  3. راه اندازی بخش امنیت سایت