4:52 1403/02/16
دبير ستاد مرکزي اربعين:

افزايش سهميه ايران هنوز ابلاغ نشده است

صافی نیوز / در حالي که عراق فقط با تشرف ۳۰ هزار ايراني در ايام اربعين به اين کشور موافقت کرده بود، خبرها حاکي از افزايش اين سهميه است، البته دبير ستاد مرکزي اربعين مي‌گويد: هنوز اين افزايش سهميه به ما ابلاغ نشده است.
کربلا

به گزارش صافی به نقل از فارس،دولت عراق در جلسه‌اي درباره وضعيت پذيرش زائران خارجي اربعين حسيني، از صدور ويزاي اربعين براي ۳۰ هزار ايراني خبر داد و اين سهميه محدود براي ايرانيان که هر ساله ميليوني در راهپيمايي اربعين شرکت مي‌کردند، نارضايتي‌هايي را به همراه داشت؛ به طوري که بسياري دلدادگان حسيني که منتظر ديدار دوباره دوستان عراقي خود و همگام شدن با آن‌ها در راهپيمايي اربعين بودند، از تخصيص سهميه محدود گلايه داشتند و‌حتي عراقي‌ها هم خواستار تجديد نظر دولت و لغو محدوديت‌هاي اربعين شدند.

در حالي که حسين ذوالفقاري، رئيس ستاد مرکزي اربعين احتمال افزايش سهميه اربعين را با توجه به تصميم عراق ضعيف دانست، برخي مسؤولان از تلاش به منظور افزايش سهميه زوار ايراني در اربعين خبر دادند تا از اين طريق بتوانند آرام جاني بر دل‌هاي بي‌قرار عاشقان حسيني باشند.

اکنون کمتر از يک هفته پس از تصميم عراق براي محدوديت و سهميه اندک به زوار خارجي، خبرها حاکي از افزايش سهميه زوار ايراني در ايام اربعين از سوي الکاظمي، نخست وزير العراق پيش از سفر به ايران است؛ به طوري که برخي منابع خبري از اختصاص ۳۰ هزار ويزاي ديگر به زوار ايراني از طرف عراق خبر مي‌دهند.

درصورتي که اين سهميه قطعي شود، بر اساس سهميه پيش‌بيني شده از سوي عراق براي زوار ايراني، ۶۰ هزار نفر از کشورمان در حماسه اربعين حضور مي‌يابند.

البته احمد محمدي‌فر، دبير ستاد مرکزي اربعين نسبت به اين موضوع و‌ افزايش سهميه زوار اربعين ابراز بي‌اطلاعي کرد و گفت: تاکنون ابلاغيه و‌ دستورالعملي از سوي وزارت خارجه درباره افزايش ۳۰ هزار نفري ظرفيت زوار اربعين به ما ارسال نشده است و همچنان ما براي اعزام فقط ۳۰ هزار نفر از کشورمان به صورت هوايي در حال برنامه‌ريزي و صدور ويزا هستيم.

با توجه به اينکه ستاد اربعين هنوز اين امر را تاييد نکرده است، سازوکار انتخاب زوار در سهميه جديد مشخص نيست و بايد در ستاد مرکزي اربعين در اين باره تصميم‌گيري و اطلاع‌رساني شود.

علاوه بر اين، شنيده‌ها حاکي از تلاش براي بازگشايي مرز زميني در ايام اربعين است. چرا که بر اساس دستورالعمل عراق، زوار اربعين فقط بايد به صورت زميني به عراق سفر کنند و همه مرزهاي زميني در ايام اربعين بسته است و امکان تردد از مرزهاي زميني وحود ندارد. اما بسياري از مردم و‌حتي مسؤولان عراقي خواستار بازگشايي مرزها به روي زوار اربعين هستند.

با اين‌وجود، بايد منتظر نتايج مذاکرات ايران و عراق و همچنين دستاوردهاي سفر نخست‌وزير عراق در ايران که در روزهاي آينده انجام مي‌گيرد، باشيم.‌ چرا که به نظر مي‌رسد در اين سفر و مذاکرات به منظور ايجاد انسجام بيشتر بين دو کشور تصميم‌هاي جديدي درباره اربعين اتخاذ شود و افزايش تعداد زوار ايراني دور از انتظار نيست.

انتهای پیام/

سردبیر
سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *