2:50 1403/02/13
رئيسی:

اجازه واردات بی رويه را نمی دهيم

صافی نیوز / رئيس جمهور با بيان اينکه برخي دم از اين مي‌زنند که دوباره ‌محصولات کره‌اي وارد کشور شود، گفت: اجازه نمي‌دهيم ‌واردات ‌‌توليد ‌را تحت‌الشعاع قرار ‌دهد.
سیدابراهیم رئیسی

به گزارش صافی به نقل از تسنیم، سيد‌ابراهيم رئيسي در جمع اقشار مردم، علما ، نخبگان خراسان جنوبي با بيان اينکه اين دوره تصميم و مبناي کار ما تلاش و فعاليت وتغيير شرايط به نفع مردم است اظهارداشت: علي‌رغم همه مشکلات پيش‌رو، آينده را روشن و اميدوار‌کننده مي‌بينم.
با کمک مردم، نخبگان و همه مي‌توان شرايط را تغيير داد و به نصرت الهي رسيد لذا تمامي مسئولان از بخشداران تا مقامات بالاتر بايد در جامعه اميد آفريني کنند.

وي با بيان اينکه بايد وضعيت موجود را براي مردم ترسيم کنيم، افزود: ‌از فرهيختگان، صاحب‌نظران به ويژه اقتصاددانان که خودشان شرايط را درک مي‌کنند و وضعيت اقتصادي را مي‌بينند درخواست مي‌کنم که حتما در سخنان خود و تريبون‌ها براي مردم و اصحاب حل و عقل تبيين کنند وضعيتي نيست که بنده به عنوان مسئول دولت بگويم و امروز همه صاحبنظران و کارشناسان واقف هستند شرايطي که دولت تحويل مي‌شود، چه شرايطي است.

رئيسي با بيان اينکه ‌بناي من در اين دوره کار و فعاليت و تلاش است، تصريح کرد: با همه همکارانم ظرفيت خود را بسيج کرده‌ايم که شرايط را به نفع مردم و کسب و کار و سفره مردم تغيير دهيم لذا بسيج شديم که بتوانيم شرايط جديد را در کشور رقم بزنيم و با وجود ‌همه مشکلات پيش رو آينده را بسيار روشن و اميدوارکننده مي‌بينم و به عنوان کسي که اطلاع دارم از شرايط مي‌گويم با کمک مردم، نخبگان و با مشارکت همگان به لطف خدا شرايط را در حال تغيير مي‌بينيم.

رئيسي با بيان اينکه هم تاييدات ما نصرت الهي است و هم دل‌هاي مومنان و مومنات متوجه است به حق‌گرايي و عدالت‌خواهي و اين توجه به اجراي عدالت، جمعيت عظيم و نگاه‌هاي بسيار و سرمايه اجتماعي قابل توجه را به عنوان پشتوانه دولت احساس مي‌کنيم، گفت: به اميد خدا با اين سرمايه اجتماعي از دعاي خانواده شهدا، ايثارگران و جانبازان و کساني که در هر کوي و برزن براي رفع مشکلات و ايجاد گشايش در زندگي مردم دست به دعا بلند کردند يقين داريم در اين عصر جمعه و وقت مبارک به اجابت خواهد رسيد.

وي با بيان اينکه اجابت دعاها بايد همراه باشد با اقدام و عمل که اميدآفرين است، خاطرنشان کرد: لذا اگر سازمان‌هاي اداري کشور بخواهند در اين دوره يک حرکت و تلاش مضاعف داشته باشند اين تلاش اعتمادآفرين است و اين تلاش مردم را به کارآمدي نظام اداري اميدوار مي‌کند لذا اميدواري مردم، مشارکت آنها را به دنبال دارد و مشارکت مردم شکل گرفتن يک سرمايه اجتماعي عظيم و نشاط اجتماعي را به دنبال دارد.

رييس جمهور تاکيد کرد: پس بايد اعتمادآفريني کرد و کسي نگويد بخشدار و کارمند معمولي هستم؛ هرکسي به نام نظام اسلامي در هر کجا خدمت مي‌کند بايد تلاش او باعث اعتمادآفريني در مردم شود و کاري کند که مردم اعتمادشان روز به روز به کارآمدي نظام اداري و بخش هاي مختلف افزون شود.

وي رعايت حقوق شهروندي را بسيار مهم دانست و با بيان اينکه ‌مردم حقوقي دارند و تکاليفي هم دولت دار‌د پس حق و تکليف با هم است، گفت: رعايت حقوق مردم و حقوق زنان، زنان سرپرست خانواده، حقوق زنان نقش‌آفرين در کشور، مردان فرهيخته‌اي که مي‌توانند در جامعه ايفاي نقش کنند اينها زمينه‌سازي آن به عهده دولت است و کار مهمي است که بايد همه مسئولان و دولتمردان دنبال کنند.

رئيس جمهور همچنين با ابراز خوشحالي از حضور در خراسان جنوبي و جمع نخبگان و فرهيختگان اين استان گفت: تمايل داشتم در اجتماع باشکوهي از حضور مردم در شهرهاي مختلف استان خراسان جنوبي و در جمع با صفاي عزيزان حضور پيدا مي‌کردم و از نزديک عرض سلام و احترام خدمت تک تک مردم به خصوص جوانان عزيز داشتم اما شرايط کرونايي اجازه چنين اجتماعي را نمي‌دهد. از همه مردم عزيز در اين استان به خاطر حضور با معناي خودشان در همه عرصه‌ها صميمانه تقدير و تشکر مي‌کنم.

وي يادآور شد: در عرصه اجتماعي، اقتصادي، سياسي به ويژه آنجايي که ميدان عمل به وظيفه الهي و سياسي است حضور مردم خراسان جنوبي مثال زدني است و خيلي خوش مي‌درخشند، در همه ادوار که نمونه حضور در صحنه، وظيفه شناسي، بصيرت شناسي، نگاه به آينده کشور و روزنه‌هاي اميد که اين حضور براي مردم کشور اميدآفرين شده است.

رييسي گفت: به سهم خود به عنوان يک خدمتگزار از همه فرهيختگان، علما، دانشگاهيان، کسبه، بازاريان و اصناف، کشاورزان و کارگران، صنعتگران، زنان فرهيخته و بانوان تاريخ ساز و آينده ساز، ائمه جمعه و جماعت نيروهاي مسلح، نماينده ولي فقيه، سپاه، نيروي انتظامي و فرماندهان عالي ارتش سپاسگزارم.

رئيس جمهور‌ گفت: در خراسان جنوبي عليرغم کمبود نزولات آسماني و خشکسالي‌ها، ظرفيت‌هاي زيادي دارد که اگر از اين ظرفيت‌ها استفاده شود، اين استان آباد مي‌شود.

وي افزود: مقام معظم رهبري در سفر به خراسان جنوبي که قبلا استان نبود، فرمودند اقتصاد منطقه مبتني بر معدن است، سنگ‌هاي بسيار قيمتي در خراسان جنوبي وجود دارد که مي‌تواند براي استان حرف اول را بزند و بايد روي اين معادن کار شود.

رئيسي با اشاره به محصولات استراتژيک کشاورزي خراسان جنوبي گفت: بايد در اين خصوص پژوهشکده‌ها فعال شود و ما هم از اين موضوع براي استفاده بهتر از اين محصولات خوب و ارزشمندي که در خراسان جنوبي وجود دارد، حمايت خواهيم کرد.

وي با تاکيد بر اينکه جذب سرمايه‌گذاران داخلي و خارجي به اين استان از جمله کارهايي است که بايد در عمل دنبال شود اضافه کرد: اين به عنوان برنامه کفايت نمي‌کند و بايد دنبال کرد که کارآفرينان و سرمايه‌گذاران به استان جذب شوند و اين استان سرمايه‌گذاران خوبي مي‌تواند داشته باشد و بايد حمايت شوند تا سرمايه‌گذاري کنند.

رئيس جمهور‌ با اشاره به ظرفيت معدني خراسان جنوبي به خصوص معادن زغالسنگ طبس گفت: اگر زيرساخت‌هاي اين معادن تکميل شود، چند برابر نيروي اشتغال امروز مي‌توانيم در اين معادن شغل ايجاد کنيم و از طرفي نياز کشور به واردات در اين زمينه برطرف شود.

وي افزود: چرا زماني که چنين ظرفيت‌هاي غني در کشور داريم، واردات انجام دهيم و اين واردات بي‌رويه مراکز توليدي داخل کشور را دچار مشکل مي‌کند.

رئيسي تامين آب را جمله مسائل اساسي خراسان جنوبي ذکر کرد و گفت: اين موضوع بايد از طريق انتقال از درياي عمان به عنوان يک کار ضروري دنبال شود و وزير نيرو موضوع انتقال آب از درياي عمان به خراسان جنوبي را دنبال مي‌کنند.

وي افزود: در اين زمينه تا ميزاني کار شده و کارهاي بسيار ديگري هم دارد که برنامه‌ريزي شده تا افق ۱۴۰۴ اين طرح اجرايي شود اما بايد زمان اجرا محدود تا زودتر به نتيجه برسد.

رييس جمهوري عنوان کرد: مساله استفاده از آب چاه‌هاي ژرف که تاکنون در سيستان و بلوچستان نتيجه داده و در اين خصوص سه حلقه چاه حفر شده، در خراسان جنوبي هم مي‌توان از آن به عنوان يکي از منابع آبي استفاده کرد.

آيت الله رئيسي گفت: مسئله ديگر در خراسان جنوبي ستاد احياي قنوات در اين استان است و بايد اين ستاد فعال شود و مسوولان دولتي هم از اين ستاد حمايت مالي کنند.

وي افزود: زماني که توليت آستان مقدس رضوي را برعهده داشتم اقدامي در مورد احياي قنوات خراسان رضوي، خراسان جنوبي و خراسان شمالي انجام داديم که نتيجه بخش اما کار ما کار محدودي بود.

رئيس جمهور‌ گفت: اين کار بايد به صورت کشوري انجام شود و خراسان جنوبي مي‌تواند يک مرکزيتي پيدا کند، فعال شدن ستاد احياي قنات براي اين استان بسيار برکت دارد و خود مردم هم در اين زمينه پاي کار هستند.

وي با اشاره به اينکه نيروهاي ارزشمند از جمله عشاير، مرزنشينان و مرزبانان در خراسان جنوبي وجود دارد گفت: مرزبانان ما نشان دادند که عليرغم تهديدات مرزي، دين، فرهنگ و امنيت کشور را تضمين و تامين کردند.

وي اظهار داشت: برخي آمار و ارقام نشان مي‌دهد که عليرغم نقاط مرزي در اين استان که در مواردي از جمله ورود مواد مخدر تهديدآفرين هم است، در خراسان جنوبي سطح جرم و جنايت بسيار پايين است و دليل آن هم فرهنگ بالاي مردم است، مردم شيعه و سني با فرهنگ غني در برابر تهديدات مصونيت دارند.

رئيسي تاکيد کرد: بايد عالمان، فرزانگان و دانشگاهيان استان فرهنگي خراسان جنوبي همواره بر فرهنگي بودن و دين مداري مردم استان تاکيد کنند.

وي با اشاره به اظهارات مديرعامل شرکت کوير تاير در اين نشست و تقدير از اين مجموعه گفت: قبول داريم که بايد فشار مالياتي نسبت به اين مراکز کاهش پيدا کند و بايد به مراکز توليدي فرصت داد که توليد کنند و اگر مهلت و استمهال مي‌خواهند با درخواست آنان موافقت کرد.

رئيس جمهوري با تاکيد بر اينکه بايد ماليات را براي فعاليت‌هاي اقتصادي غيرمولد وضع کنيم اضافه کرد: فعاليت‌هاي مولد بايد ماليات کمتري بپردازند تا رونق بيشتري داشته باشند و اين موضوع در دولت برنامه‌ريزي مي‌شود.

وي گفت: بايد فعاليت‌هاي مولد حتما از فرصت‌ها و امکانات به خوبي بهره‌مند شوند و اين موضوع در سياست‌‎هاي دولت دنبال مي‌شود.

رئيس جمهور با بيان اينکه افزايش صادرات امري بسيار ضروري است گفت: به وزير صمت و وزاري مربوطه تاکيد مي‌کنم حتما ساز و کاري تعريف کنند، به سطح سازماني کار ندارم اما ساز و کار فعال براي حمايت از داخلي‌سازي و حمايت از صادرات داشته باشند.

وي افزود: در اين زمينه يک مميزي فعال براي واحدهاي توليدي که به صادرات بيشتر تشويق شوند، داشته باشند و اين مهم بايد دنبال شود.

رئيسي بيان کرد: شرايط تحريم در کشور نسبت به زندگي مردم مشکلاتي ايجاد کرد اما برخي از اين تهديدها فرصت‌ها ساختند و يکي از بخش‌هاي صنعتي که از اين قضيه فرصت ساخت، کارخانه کوير تاير بود که به پيش رفت.

وي گفت: عين اين کار را در کارخانجات توليدي لوازم منزل داريم که در اين مدت خيلي خوب پيش رفتند، جلوي برخي کارخانه‌هاي محصولات کره‌اي را گرفتند و نگذاشتند محصولات آن به کشور ما وارد شود و دفاتر توليدي و توزيعي را نسبت به ايران اسلامي محدود کردند نتيجه اين شد که کارخانجات لوازم خانگي به راه افتاد و الان نياز کشور را برطرف مي‌کند، اکنون که نياز کشور برطرف مي‌شود برخي دم از اين مي‌زنند که دوباره اين محصولات کره‌اي وارد کشور شود.

رئيس جمهور‌ تصريح کرد: ما اجازه نخواهيم داد واردات بي‌رويه‌اي که توليد کشور را تحت الشعاع قرار مي‌دهد، صورت بگيرد يعني نوع واردات بي‌رويه‌اي که توليد کشور را تحت الشعاع قرار دهد، نمي‌گذارد کشور در مسير توليد و اقتصاد مستقل و مقاومتي قرار بگيرد.

وي گفت: اين نبايد اتفاق بيفتد و بايد توليدکنندگان لوازم داخلي و در يک کلمه داخلي‌سازي بايد در کشور رونق پيدا کند، اين سياست دولت است و همين سياست را دنبال خواهيم کرد.

رئيس دولت سيزدهم با اشاره به مشکل نهاده‌هاي دامي که توسط يکي از توليدکنندگان در اين نشست مطرح شد، گفت: اينکه ارز ترجيحي چه ميزان به سفره مردم آمد، بحث قابل توجهي است اينها را بررسي و کارشناسي کرديم و ميزان ارز ترجيحي براي اينکه مردم در سفره خود دچار مشکل نشوند، اختصاص داده شد اما چون نظارت درستي نشد به جاي اينکه سهولتي در زندگي مردم ايجاد کند به دست دلالان افتاد لذا دلالان سود بردند اما مردم سودي نبردند.

وي گفت: به جاي اينکه گوشت، مرغ و بسياري از کالاها با قيمت مناسب به دست مردم برسد اما اين اتفاق نيفتاد و در دولت در دست بررسي داريم که سه تا چهار جلسه ستاد اقتصادي به اين موضوع اختصاص پيدا کرد و در دستور کار ما است.

رئيسي اضافه کرد: حتما آنچه مقام معظم رهبري دستور فرمودند پيوست عدالت نسبت به همه تصميم‌گيري‌ها و تصميم‌سازي‌ها ما نيز موظف به اجرا هستيم.

وي افزود: حتما بايد اختصاص پيدا کردن ارز چه براي نهاده‌هاي دامي چه براي هر کالايي با نگاه عدالت محور دنبال شود که تاثير مستقيم بر سفره مردم داشته باشد لذا اين وضعيت در حال بررسي است و اميدواريم هم ثباتي بر بازار حاکم شود و هم تصميم‌سازي‌ها براي مردم تبيين شود و يقين داريم مردم نيز مساعدت لازم را خواهند کرد.

رئيس جمهوري با بيان اينکه مساله هدفمندي يارانه‌ها مساله مهمي است که مورد توجه دولت قرار گرفته است گفت: کارشناسان از همه بخش‌هاي مختلف، چه کساني که مسوول کارهاي اجرايي هستند چه در بخش‌هاي دانشگاهي و پژوهشي، نظرات آنها گرفته مي‌شود تا بتوانيم کار جامعي در اين باب صورت دهيم و حتما به نحو مقتضي مردم را در جريان قرار خواهيم داد.

وي در پايان خطاب به مردم خراسان جنوبي اظهار داشت: مسايلي که نسبت به استان بيان شد چه بخشي که تاکنون بررسي شده و چه بخش‌هايي که مورد پيشنهاد است ولي کار کارشناسي نشده معتقدم در کارگروه‌هاي علمي و اجرايي که افراد صاحب نظر و مجريان در ميدان نقش داشته باشند، امور کارشناسي و ابعاد آن سنجيده شود و بدانند نظرات و نگاه‌هاي کارشناسي شما مد نظر قرار خواهد گرفت.

رئيسي گفت: وقت نشد همه مسائل در اين جلسه بيان شود اما موضوعاتي که مطرح شد مورد توجه قرار خواهد گرفت و اميدواريم در نگاه‌ها و نظراتي که داريد موضوعات به دست بنده برسد و حتما پيگيري خواهد شد چراکه بدون شک نگاه‌ها و نظرات شما در جهت اهداف دولت که مردمي سازي و شکل گرفتن ايران قوي است، کمک کننده خواهد بود.

وي گفت: اميدوارم همه شما در جهت توليد قدرت براي کشور بکوشيد و توليد قدرت فقط به معناي قدرت نظامي نيست اما اين قدرت، قدرت اقتصادي، قدرت علم و فناوري بسيار مهم و داشتن نيروهاي فرهيخته قدرت آفرين است.

نماينده مردم استان خراسان جنوبي در مجلس خبرگان رهبري افزود: اميدوارم همه شما در توليد قدرت نقش‌آفريني کنيد و دولت هم بتواند به وظايف خود عمل کند.

وي بيان کرد: براي بنده باعث خوشحالي بود در جمع فرهيختگان، نخبگان، ايثارگران، علما، روحانيون، دانشجويان، نيروهاي مسلح و ساير اقشار حضور داشتم و اميدوارم نشست‌هاي بعدي ما بتواند گزارشي باشد نسبت به آنچه مطرح کرديم.

رئيسي گفت: بايد با فعل ماضي با مردم سخت گفت نه با فعل مضارع و مستقبل و از کارهايي که انجام شده است سخن بگوييم نه کارهايي که مي‌شود لذا ان شاء الله کارهايي خواهد شد اما گزارش آنچه شده است به استحضار مردم و فرهيختگان خواهد رسيد.

وي افزود: خداوند متعال علماي اين شهر از جمله مرحوم آيت‌ الله تهامي، آيت الله آيتي و آيت الله رباني، شهداي بزرگوار و علماي فرهيخته و صاحب نامي که افتخار اين شهر و ديار هستند و هرکسي به اين استان خدمت کرده، ارواح مطهر شهيدان را با شهداي کربلا محشور و عاقبت همه ما را بخير کند.

انتهای پیام/

سردبیر
سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}