21:30 1403/02/18
رئيس کميسيون بهداشت:

کشورها با خودشان گفتند به اينها واکسن بدهيم تا نگذاريم خودکفا شوند

صافی نیوز / شهرياري، رئيس کميسيون بهداشت مجلس گفت: يکي‌ از دلايلي که اين کشورها در اين برهه زماني به ما واکسن مي‌دهند اين است که اينها ديدند ايران توانايي توليد واکسن پيدا کرده و تا دو، سه ماه ديگر ايران حدود ۲۰ ميليون دُز واکسن توليد داخل خواهد داشت، با خودشان گفتند به اينها واکسن بدهيم تا نگذاريم خيلي در اين زمينه جلو بروند و خودکفا شوند.
شهریاری

به گزارش صافی به نقل از انتخاب، بهمن سال ۹۸ بود که ويروس کرونا بحث داغ روزهاي سرد زمستان شد. کرونا اما ماندگارتر از اين حرف‌ها بود. اکثر کشورها براي تهيه يا توليد واکسن به تکاپو افتادند. در همين راستا سال ۹۹ بود که زمزمه‌ ساخت واکسن در همه‌جا پيچيد. ايران هم تلاش‌هايي براي توليد واکسن کرده بود منتها هنوز به نتيجه نهايي نرسيده بود. بنابراين براي تهيه واکسن از کشورهاي ديگر اقدام شد اما اين اقدامات با کندترين سرعت ممکن انجام شد. پيرامون سرعت واکسيناسيون و موانع واردات واکسن با حسينعلي شهرياري، رئيس کميسيون بهداشت مجلس شوراي اسلامي به گفت‌وگو پرداختيم که مشروح آن را از نظر مي‌گذرانيد.

در پاييز ۹۹ که بحث واردات واکسن داغ بود، سازمان نظام پزشکي مدعي شد واکسن روسي تاييديه جهاني را ندارد و با نامه‌اي از رئيس‌جمهور خواستار عدم‌واردات واکسن روسي شدند. اين درحالي است که در آن مقطع، نه‌تنها واکسن روسي بلکه هيچ واکسني حتي واکسن آمريکايي و انگليسي تاييديه سازمان بهداشت جهاني را نداشت! با اين حال ظفرقندي چندي بعد تلويحا مجلس را به‌خاطر نامه‌اي که به روحاني براي منع ورود واکسن انگليسي و آمريکايي زده بود متهم کرد. آيا اين اتهام را قبول داريد که مجلس مانع ورود واکسن بوده است؟

مجلس هيچ‌وقت مخالف واردات واکسن نبوده است. البته ما الان هم مي‌گوييم که واکسن از انگليس و آمريکا وارد نمي‌کنيم چون به انگليس و آمريکا اعتماد نداريم. درواقع همان اعتمادي که به فرانسه کرديم براي ما کافي است. فرانسه کلي خون آلوده وارد کشور ما کرد و موجب شد بسياري از جوانان ما دچار ايدز شوند.

همچنين مهم نيست چه کسي ما را متهم کرده، مهم اين است که الان سرعت واکسيناسيون افزايش يافته است و اميدواريم تا دو ماه ديگر درصد قابل‌توجهي از مردم عزيز را واکسينه کنيم.

در صحبت‌هايتان اشاره کرديد اکنون سرعت واکسيناسيون افزايش يافته است. به نظر شما وجه‌تمايز دولت قبل با دولت جديد در واکسيناسيون چيست که اين ميزان افزايش سرعت واکسيناسيون داشتيم؟

در دولت جديد، رئيس‌جمهور، رئيسي مستقيما با رئيس‌جمهور چين صحبت کرده و قول گرفته که ۶۰ ميليون دُز واکسن به ما بدهند و الان محموله واکسن‌ها دارد، مي‌آيد. همچنين با رئيس‌جمهور روسيه صحبت شده است. وزارت امور خارجه در دولت جديد نيز فعال شده است. بنابراين همه اينها دست به دست هم داده و واکسن با سرعت بيشتري وارد کشور مي‌شود. اما در دولت قبل کشورهاي ديگر به کشور ما واکسن ندادند. ربيعي يا مطهري گفتند که چون FATF را نپذيرفتيم واکسن به ما نمي‌دهند. روحاني هم گفت چون تحريم بوديم به ما واکسن ندادند.

هم‌اکنون FATF هنوز بلاتکليف و تصويب نشده است، پس چطور اين همه واکسن وارد مي‌شود؟

واردات واکسن در دولت جديد افزايش يافته، به اين علت که رئيسي شخصا وارد بحث واکسن شده‌ است. در واقع رئيسي با روساي‌جمهور کشورهايي که الان واکسن از آنها وارد مي‌کنيم، وارد تعاملاتي شده است. اين کشورها هم به نوعي کشورهايي هستند که با ايران از قبل رابطه داشتند. همچنين يکي‌ديگر از دلايلي که اين کشورها در اين برهه زماني به ما واکسن مي‌دهند اين است که اينها ديدند ايران توانايي توليد واکسن پيدا کرده و تا دو، سه ماه ديگر ايران حدود ۲۰ ميليون دُز واکسن توليد داخل خواهد داشت، با خودشان گفتند به اينها واکسن بدهيم تا نگذاريم خيلي در اين زمينه جلو بروند و خودکفا شوند.

آن زمان که سازمان نظام پزشکي مدعي بود واکسن چيني‌ و روسي موردتاييد نيست، همان موقع هم واکسن آمريکايي و انگليسي مجوزش را از سازمان جهاني بهداشت نگرفته بود اما چند ماه که گذشت و رهبري گفتند واکسن آمريکايي‌وانگليسي وارد نمي‌کنيم، اعضاي اين سازمان مثل ظفرقندي که اصرار داشت واکسن روسي وارد نکنيم، گفت که چرا واکسن را سياسي مي‌کنيم و انگليسي وارد نمي‌کنيم، درحالي که با نامه ۸۰ نفر از اعضاي مجمع عمومي اين سازمان خطاب به روحاني مانع ورود واکسن روسي شدند. اين درحالي است که با اين کارها باعث شدند بسياري از مردم جان‌شان را از دست بدهند. با توجه به همه اينها به نظرتان نبايد مجلس يازدهم و کميسيون اصل ۹۰ با اين سازمان برخورد داشته باشد؟

من هنوز به اين نتيجه نرسيده‌ام که با نامه‌ يک‌سري از اعضاي نظام پزشکي به رئيس دولت دوازدهم واکسن وارد نشده است. چون اعضاي دولت دوازدهم اين ادعا را ندارند بلکه مي‌گويند کشورهاي ديگر به ما واکسن ندادند. البته اين مورد را سازمان‌هاي بازرسي و اطلاعاتي‌ و امنيتي مي‌توانند بررسي کنند. سپس اگر اين سازمان‌ها تخلف آنها را به ما اطلاع دادند در اين صورت ما مي‌توانيم رسيدگي کنيم.

انتهای پیام/

سردبیر
سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *