14:58 1403/02/15

اينترنت ماهواره‌اي استارلينک ماه آينده از حالت آزمايشي خارج مي‌شود

صافی نیوز / ايلان ماسک مديرعامل اسپيس‌ايکس اعلام کرد که خدمات اينترنت ماهواره‌اي پهن‌باند استارلينک ماه اکتبر از حالت آزمايشي خارج مي‌شود. او اين مطلب را در پاسخ به يکي از کاربران توييتر گفت که از او درباره‌ي زمان پايان حالت بتا پرسيده بود.
ماهواره

«اسپيس‌ايکس» فرستادن دعوتنامه‌هاي ايميلي براي نسخه‌ي عمومي بتا را در اکتبر ۲۰۲۰ (مهر ۱۳۹۹) آغاز کرد. اين سرويس هنوز با حالت مطلوب فاصله دارد زيرا درختان مي‌توانند ارتباط با ماهواره‌ها را مختل کنند و ديش‌هاي ماهواره در مناطق داغ، دچار خاموشي گرمايي شوند.

براي افرادي که در مناطقي بدون دسترسي به اينترنت کابلي سرويس‌دهنده‌هاي اينترنت ساکن هستند، استارلينک همچنان يک جايگزين اميدوارکننده است و با پرتاب ماهوره‌هاي بيشتر توسط اسپيس‌ايکس و بهبود نرم‌افزاري، خدمات آن بهتر هم خواهد شد.

اسپيس‌ايکس اعلام کرده که به بيش از ۱۰۰ هزار کاربر استارلينک در ده‌ها کشور از طريق بيش از ۱۷۰۰ ماهواره سرويس‌دهي مي‌کند. اين شرکت هم‌اکنون در حال برداشتن گام‌هايي براي خدمات پس از بتا است و در ماه مي اعلام کرد که «بيش از نيم ميليون نفر خدمات استارلينک را سفارش داده‌اند يا آن را پيش‌خريد کرده‌اند.»

هنوز امکان پيش‌خريد و ارائه‌ي سپرده‌اي ۹۹ دلاري در وب‌سايت استارلينک وجود دارد اما در اين سايت تأکيد شده که بسته به موقعيت مکاني، انجام برخي سفارش‌ها ممکن است ۶ ماه يا بيشتر طول بکشد. هرچند سپرده‌ها کاملا قابل بازگشت هستند.

آغاز خدمات با ۵۰۰ هزار نفر اول
محدوديت‌هاي ظرفيتي وجود دارد که از قوانين فيزيکي پيروي مي‌کند و اسپيس‌ايکس تضمين نمي‌کند که هر شخصي که سرويس را پيش‌خريد کرده واقعا به اينترنت استارلينک دسترسي داشته باشد. ماسک در ماه مي گفته بود که ۵۰۰ هزار نفر اول به احتمال زياد خدمات اينترنت ماهواره‌اي استارلينک را دريافت خواهند کرد اما زماني که وارد محدوده‌ي چند ميليون کاربر شود، اسپيس‌ايکس با چالش بيشتري مواجه خواهد بود.

به گفته‌ي ماسک محدوديت ظرفيت در درجه‌ي اول يک مشکل در مناطق پرجمعيت شهري خواهد بود، بنابراين مردم ساکن در مناطق روستايي، شانس خوبي براي دريافت خدمات خواهند داشت.

اسپيس‌ايکس مجوز آمريکا براي استقرار ۱ ميليون پايانه‌ي کاربري در سراسر اين کشور را دارد و تلاش مي‌کند اين مجوز را تا ۵ ميليون پايانه افزايش دهد. طبق گزارش PCMag تعداد پيش‌خريد استارلينک تا ۶۰۰ هزار تاست و بنابر گزارش‌ها اسپيس‌ايکس توليد ديش‌هاي خود را براي پاسخ به تقاضا افزايش داده است.

قيمت بدون تغيير
در نسخه‌ي بتا اسپيس‌ايکس يک هزينه‌ي ۴۹۹ دلاري براي پايانه‌ي کاربري، سه‌پايه‌ي نصب و روتر به همراه ۹۹ دلار هزينه‌ي ماهانه براي خدمات‌دهي دريافت مي‌کند. اين شرکت هنوز هيچ تغييري در قيمت اعلام نکرده است اما زماني که شبکه‌ي استارلينک از حالت بتا وارد فاز تجاري مي‌شود، امکان تغيير قيمت وجود دارد.

در آوريل «گوئين شاتل» (Gwynne Shotwell) رييس و مدير اجرايي اسپيس‌ايکس گفت که استارلينک به احتمال زياد از قيمت‌گذاري پله‌اي اجتناب مي‌کند و مي‌کوشد تا جايي که ممکن است قيمت را ساده و شفاف نگه دارد. به گفته‌ي او اسپيس‌ايکس، استارلينک را تا زماني که شبکه به اندازه‌ي کافي قابل اعتماد و عالي شود، در حالت بتا نگه خواهد داشت. شبکه‌اي که توسط پايانه‌هاي کاربري بهينه شده، بر روي هواپيماها، کشتي‌ها، کاميون‌هاي بزرگ و خودروهاي کارواني هم قابل دسترسي خواهد بود.

اسپيس ايکس اينترنت استارلينک را به کاميون‌ها، کشتي‌ها و هواپيماها مي‌آورد
اسپيس‌ايکس مجوز کميسيون ارتباطات فدرال (FCC) براي پرتاب نزديک با ۱۲ هزار ماهواره در مدار پايين زمين (LEO) را دارد و تلاش مي‌کند اين مجوز را تا ۳۰ هزار ماهواره افزايش دهد. اين در حالي است که همچنان براي رفع نگراني منجمان هم در زمينه‌ي آلودگي آسمان شب تلاش مي‌کند. اين شرکت به‌تازگي فرستادن ماهواره‌هاي عملياتي به مدار قطبي را هم آغاز کرده تا پوشش خود را به عرض‌هاي جغرافيايي بالاتر هم گسترش دهد.

از سويي «آمازون» (Amazon) که به دنبال استقرار صورت فلکي ماهواره‌اي خود است از FCC خواسته تا نسخه‌ي فعلي طرح نسل بعدي استارلينک را رد کند. ديگر اپراتور ماهواره‌اي «وياست» (Viasat) هم از اين اعتراض آمازون حمايت کرده و جداگانه از دادگاه تجديدنظر فدرال خواسته تا پرتاب‌هاي اسپيس‌ايکس را متوقف کند، اما دادگاه اين درخواست را رد کرده است.

انتهای پیام/

سردبیر
سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}