شهردار مراغه خبر داد:

شهرداری مراغه آماده خاکسپاری پیکر یدالله صمدی در زادگاهش است

شهردار مراغه از آمادگی این شهرداری برای خاکسپاری پیکر یدالله صمدی در قطعه هنرمندان این شهرستان خبرداد.

محمدرضا احمدی گفت: شهر مراغه به عنوان زادگاه این هنرمند بزرگ کشورمان، آماده تشییع و خاکسپاری پیکر این هنرمند و کارگردان فقید سینما و تلویزیون است.

وی ادامه داد: فقدان این هنرمند و کارگردان بزرگ کشورمان ضایعه ای برای جامعه هنری بوده و از این رو مجموعه مدیریت شهری، در راستای پاسداشت چندین دهه افتخار آفرینی و فعالیت هنری، برنامه های مناسبی برای بزرگداشت وی در نظر دارد.

وی اضافه کرد: شهرداری مراغه به عنوان یکی از متولیان و حامیان فرهنگ و هنر، با توجه به ضرورت پاسداشت مفاخر و مشاهیر خطه آذربایجان و این شهرستان مقدمات تشییع پیکر این هنرمند بزرگ کشورمان را فراهم کرده است.

احمدی گفت: اجرای برنامه های فرهنگی و هنری برای بزرگداشت این شخصیت هنری همانند سایر مفاخر این شهرستان از جمله استاد کریمی و استاد حیدرعباسی در اولویت های کاری مجموعه مدیریت شهری مراغه قرار دارد.

یدالله صمدی در سال 1331 در شهرستان مراغه دیده به جهان گشود و فعالیت سینمایی خود را با فیلم ‘تختخواب سه نفره’ با دستیاری کارگردانی نصرت کریمی در سال 1351 آغاز کرد.

صمدی در سال 1363 با ‘مردی که زیاد می دانست’، ساخت اولین فیلم طنز پس از انقلاب را به نام خود سند زد و با همین فیلم برنده جایزه سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی از سومین جشنواره فیلم فجر شد.

یکی از مهم ترین مولفه های آثار یدالله صمدی، توجه به فرهنگ بومی و استفاده از داستان های اصیل و محلی آذربایجان است که حاصل آن را می توان در فیلم های اتوبوس (1364)، ساوالان (1368)، دومرول (1372) و سارای (1376) مشاهده کرد.

وی در طی سال های 1386 تا 1390، سریال ‘شوق پرواز’ را درباره زندگی شهید عباس بابایی، به سفارش بنیاد شهید و امور ایثارگران برای شبکه اوّل سیما کارگردانی کرد و این نخستین تجربه تلویزیونی او به شمار می رفت که با موفقیت و استقبال چشم گیری مواجه شد.

صمدی همچنین به مدت سه سال (1380-1377) مدیرعامل خانه سینما بود و علاوه بر آن ریاست کانون کارگردانان سینمای ایران را نیز بر عهده داشت.
در 21 شهریور سال 95 همزمان با روز سینما، شب فرهنگی یدالله صمدی، فیلمساز برجسته کشور در زادگاهش مراغه به بهانه تکریم این هنرمند نام آشنای آذربایجانی برگزار شده بود.

صمدی که از مدتی قبل برای پیوند کبد در بیمارستان ابوعلی سینای شیراز بستری شده بود، عصر روز سه‌شنبه (سوم مهر ماه) دار فانی را وداع گفت.