آسفالت گرم با مصالح بازیافتی، کاهش 60 درصدی هزینه تولید آسفالت و تخریب کمتر محیط زیست

صافی نیوز/ شهرداران و شوراهای اسلامی کلانشهرها و شهرهای مراکز استانها با توجه به رقم بالای بودجه آسفالت معابر در بودجه عمرانی شهرداریها، استفاده از آسفالت گرم با مصالح بازیافتی را هم به لحاظ صرفه اقتصادی قابل توجه 60 درصدی و هم مسائل زیست محیطی را شروع کنند.

به گزارش صافی، آسفالت معابر شهری همه ساله بودجه قابل توجهی را در برنامه عمرانی شهرداریها به خود اختصاص می دهد. از طرف دیگر جهت انجام عملیات مرمت و بهسازی، حجم بسیار زیادی از آسفالت های معابر تراشیده شده و در مناطق مختلف شهری دپو شده یا دور ریخته می شود. با توجه به قیمت بسیار بالای قیر و مصالح مورد نیاز هزینه تولید آسفالت نیز بسیار بالا بوده و آسفالت معابر شهری با این آسفالت گران بار مالی قابل توجهی را بر شهرداری ها تحمیل خواهد کرد. بنابراین تجدید نظر در استفاده از آسفالت گرم تولیدی با توجه به فناوری های و روش هایی که بتوانند هزینه تولید آسفالت را کاهش دهند، ضروری است. این در حالیست که کمبود مصالح مورد نیاز جهت تولید آسفالت و تخریب گسترده محیط زیست جهت تامین  این مصالح این ضرورت را بیش از پیش دوچندان ساخته است.

حمزه روحی تاکید کرد، بر اساس مطالعات انجام شده استفاده از آسفالت 100 درصد بازیافتی به جای آسفالت متداول صرفه اقتصادی قابل توجه 60 درصدی را به دنبال دارد. بر این اساس پیشنهاد می شود در مدیریت شهری هم شهرداران و هم شوراهای اسلامی کلان شهرها و شهرهای مراکز استان ها، نگاه و اهتمام ویژه ای جهت بستر سازی و ایجاد زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری استفاده از آسفالت بازیافتی داشته باشند.

وی به انواع بازفت های اسفالت اشاره کرد: بازیافت آسفالت به دو صورت در جا و کارخانه ای صورت می گیرد. در بازیافت درجا، تمامی فرآیند بازیابی گرم در محل مصرف در داخل دستگاه بازیافت تخلیه و تهیه می گردد و آسفالت بازیابی شده بر روی سطح راه پخش و متراکم می شود.  این روش جهت ترمیم خرابی های سطحی راه بوده و معمولاً ضخامت آن 25 تا 50 میلیمتر است. در بازیافت کارخانه ای آسفالت کنده شده از سطح راه (تراشه) به محل کارخانه آسفالت حمل شده و حسب مورد با مصالح سنگی، قیر، مواد جوان کننده و یا فیلر مخلوط شده و پخته می شود این آسفالت جدید مجدداً به محل مصرف حمل و پخش و کوبیده می شود.

وی افزود: تراشه های آسفالتی سرمایه شهرداری ها محسوب شده و محافظت از آن باید در دستور کار واحدهای عمرانی شهرداری ها قرار گیرد. مدیریت تعمیر و نگهداری پروژه های عمران حوزه معاونت فنی و عمرانی شهردار های کلان شهرها و مراکز استان ها  با توجه به تخریب معابر آسفالتی و لزوم تعمیر این معابر می توانند با برنامه ریزی های لازم نقش بسزایی در استفاده از آسفالت بازیافتی داشته باشند و صرفه جویی قابل توجه اقتصادی نصیب شهرداری ها کنند.

انتهای پیام/