شهردار تبریز:

آموزش شهروندی در مدارس تبریز تدریس می‌شود

صافی نیوز - تبریز- شهردار تبریز گفت: با آغاز سال‌تحصیلی جدید کتاب آموزش شهروندی برای نخستین بار در کشور در مدارس این شهر تدریس می‌شود.

به گزارش صافی، ایرج شهین‌باهر روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگاران، افزود: تدریس این درس با همکاری آموزش و پرورش استان در تمامی مدارس و مقاطع تحصیلی کلان‌شهر تبریز از اول مهر ماه امسال آغاز می‌شود که سرفصل‌ها و موضوعات آن توسط شهرداری تهیه و تدوین شده است.

وی با بیان اینکه تعداد ۴۰۰ هزار جلد از کتاب آموزش شهروندی توسط شهرداری چاپ و منتشر شده، اظهار داشت: این کتاب دارای ۲۳ عنوان و سرفصل است که برای ۳۴۰ هزار نفر از دانش آموزان تبریزی تهیه شده و همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید در تمام مدارس توزیع خواهد شد.

شهین‌باهر مدت زمان تدریس کتاب آموزش شهروندی را ۲ ساعت در هفته اعلام و اضافه کرد: تاکنون تعداد ۲۰۰ نفر از مربیان و مدرسان این کتاب توسط شهرداری تبریز دوره‌های آموزشی را سپری کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه تألیف کتاب‌های شهروندی ۱۴ ماه به طول انجامیده و گروه‌های کارشناسی تلاش خود را برای تطابق کتاب‌ها با گروه‌های مختلف سنی دانش‌آموزان به کار برده‌اند، گفت: شهرداری تبریز مصمم است برای نخستین بار در کشور بتواند مبحث آموزش‌های شهروندی را از سنین پایه و مقاطع تحصیلی مختلف در مدارس اجرایی کند تا در آینده با صرف حداقل هزینه و زمان شاهد پیشرفت در مشارکت‌های اجتماعی شهروندان در مدیریت شهری باشیم.

شهین‌باهر آموزش شهروندی را مهمترین و محوری‌ترین اقدام شهرداری تبریز در سال‌های اخیر دانست و با تاکید بر نقش پررنگ این اقدامات در توسعه شهری، یادآوری کرد: معتقدیم کلید حل مشکلات شهری و جامعه توجه به مسائل فرهنگی از سنین پایه است تا شرایط برای زندگی بهتر و سالم‌تر مردم فراهم شود.

وی، حق و حقوق شهروندی، تکالیف سازمان‌ها و نهادهای خدمت‌رسان، ترافیک، آلودگی هوا، پسماندها، توسعه شهری، ساخت و سازهای غیرمجاز، فرهنگ زیست در شهرها و نوع دوستی و همکاری بین شهروندان را جزو رئوس اصلی کتاب آموزش شهروندی بیان کرد.

شهردار تبریز ادامه داد: بدون تردید آموزش ۱۲ تا ۱۳ ساله کتاب آموزش شهروندی در مدارس تبریز می‌تواند به لحاظ فرهنگی شهر را دگرگون کرده و مسیر توسعه را هموارتر و تسریع کند.

شهین باهر از وزارت کشور درخواست کرد تا برای توسعه فرهنگی شهرها و تسهیل در روند آموزش شهروندی، زمینه‌های لازم برای تدریس کتاب یاد شده در تمام مدارس شهرهای ایران به ویژه کلان‌شهرها را فراهم کند.

انتهای خبر/