اذعان بلینکن به تداوم اقدامات ضدایرانی همراه با شرکای آمریکا به بهانه حقوق بشر

صافی نیوز / آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در آستانه سالگرد ناآرامی های ایران و درگذشت مهسا امینی اذعان کرد واشنگتن به انجام اقدامات ضد ایرانی برای پاسخگو کردن مقامات جمهوری اسلامی ایران به بهانه نقض حقوق بشر همراه با شرکا ادامه خواهد داد.

به گزارش صافی به نقل از ایرنا، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه دولت جو بایدن روز جمعه به وقت محلی در پیامی با تکرار مداخله جویی آمریکا گفت: « در آستانه اولین سالگرد درگذشت مهسا «ژینا» امینی به دست نیروهای امنیتی ایران، آمریکا ۲۵ فرد ایرانی، سه رسانه تحت حمایت دولت ایران و یک شرکت تحقیقات اینترنتی ایرانی را در ارتباط با سرکوب خشونت آمیز اعتراضات سراسری در ایران تحریم کرد.»

وزیر خارجه آمریکا افزود: « ما این اقدام را با هماهنگی انگلیس، کانادا، استرالیا و سایر شرکای خود انجام می دهیم. این کشورها نیز در این هفته تحریم هایی را علیه ایران اعمال خواهند کرد. این سیزدهمین دور تحریم های آمریکا در پاسخ به سرکوب بی رحمانه اعتراضات توسط حکومت ایران است.»

بلینکن اضافه کرد:«آمریکا همچنین در حال انجام اقداماتی برای اعمال محدودیت‌های روادید برای 13 مقام ایرانی و افراد دیگر به دلیل دست داشتن در بازداشت یا کشتن معترضان مسالمت‌آمیز یا ممانعت از حقوق آنها برای آزادی بیان یا تجمع است. از زمان درگذشت مهسا امینی و اعتراضات پس از آن، ما برای 40 مقام ایرانی و افراد دیگر به دلیل دست داشتن در این اقدامات محدودیت‌های روادید وضع کرده ایم.»

این مقام ارشد دولت بایدن در ادامه مداخله جویی آمریکا گفت: «یک سال پیش، مرگ غم انگیز و بی معنی مهسا در بازداشت به اصطلاح گشت ارشاد ایران، تظاهراتی را در سراسر این کشور برانگیخت که با خشونت وصف ناپذیر، دستگیری های دسته جمعی، اختلالات سیستماتیک اینترنت و سانسور از سوی حکومت ایران مواجه شد. ما به انجام اقدامات مناسب در کنار شرکای بین المللی خود برای پاسخگو ساختن کسانی که حقوق بشر ایرانیان را سرکوب می کنند، ادامه خواهیم داد.»

بلینکن همچنین در پیامی ویدئویی با تکرار مداخله جویی های آمریکا گفت: «همانطور که روی قبر خانم امینی حکاکی شده است، “نامت یک رمز میشود”، در واقع این اتفاق افتاده است.»

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در تداوم سیاست های دوگانه خود و رویکرد “دیپلماسی، فشار و بازدارندگی” در آستانه سالگرد ناآرامی های ایران، مدعی ایستادگی در کنار مردم ایران به بهانه حقوق بشر شد.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز جمعه به وقت محلی به مناسبت سالگرد درگذشت مهسا امینی در این بیانیه مداخله جویانه گفت: « فردا سالگرد درگذشت مهسا «ژینا» امینی است و من و همسرم جیل و مردم سراسر جهان او و هر شهروند دلاور ایرانی که به خاطر مطالبه مسالمت آمیز دموکراسی توسط حکومت ایران کشته، زخمی و یا زندانی شده اند را به یاد می آوریم.»

رئیس جمهور آمریکا سپس به تحریم های حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی ایران به بهانه حمایت از مردم ایران اشاره کرد و گفت: « ما همچنین بیش از ۷۰ فرد و نهاد ایرانی را که مسئول حمایت از ظلم حکومت به مردم ایران هستند، تحریم کرده‌ایم. امروز نیز ما تحریم‌های بیشتری را علیه برخی از بدترین ناقضان حقوق بشر ایران اعلام می‌کنیم.»

رئیس جمهور آمریکا همچنین مدعی شد: «امروز در حالی که مرگ دلخراش مهسا را به یاد می آوریم، ما تعهد خود را به مردم شجاع ایران که مأموریت او را ادامه می دهند، تأیید می کنیم. مردم ایران با انعطاف و عزم خود به جهان الهام می بخشند و ما به همراه متحدان و شرکای خود، در کنار آنها هستیم.»

وزارت خزانه داری دولت جو بایدن در آستانه سالگرد درگذشت مهسا امینی و ناآرامی های ایران، ۲۹ فرد و نهاد ایرانی را به بهانه حقوق بشر از جمله خبرگزاری های فارس و تسنیم و نیز شبکه پرس تی وی را تحریم کرد.

انتهای پیام/