اصلاحات نهایی برنامه هفتم تا دو روز آینده انجام می شود

صافی نیوز / منظور گفت: کار برنامه هفتم در دولت تقریبا تمام شده و ظرف ۴۸ ساعت آینده همه نکات اصلاحی که وزرا داشتند مطرح و اصلاحات نهایی انجام خواهد شد.

به گزارش صافی به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، در برنامه گفتگوی ویژه خبری شب گذشته ویژگی های برنامه هفتم با حضور منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه و پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس بحث و بررسی شد.

برنامه هفتم چقدر با سیاست های کلی نظام هماهنگ است؟

منظور: سعی کردیم سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری را محور اصلی تدوین برنامه هفتم قرار دهیم. در سیاست های ابلاغی مهمترین مسئله ها در حوزه های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مطرح شده و سیاست هایی که در برنامه هفتم آورده شده که به حل این مسئله ها کمک می کند.

برخلاف برنامه های قبلی که همه دستگاه ها سهمی در برنامه داشتند در برنامه هفتم تمرکز روی سیاست های ابلاغی است و نگاه دستگاهی نداریم بلکه مسئله ها باید بین دستگاهی حل شود به عنوان مثال مسئله رشد ۸ درصدی اقتصاد نیازمند حرکت چند دستگاه است بنابراین هماهنگی بین دستگاهی را در احکام برنامه مورد تاکید قرار داده ایم.

برنامه هفتم تلاش می کند که در دوره ۵ ساله به حل این مسئله ها کمک کند و حاصل کارکرد دستگاه ها این باشد که این سیاست ها طی ۵ سال پیاده سازی شود. در این بین به مجوزهای قانونی نیاز داریم که دستگاه ها روان‌تر این برنامه ها را عمل کنند.

ما برنامه را از تحلیل مسئله شروع کردیم به طور مثال در بحث  امنیت غذایی، ناپایداری هایی در  تامین مواد غذایی وجود دارد که ما را به واردات وابسته کرده است باید برای رفع مسئله راهکار داشته باشیم. یکی از دلایل عمده وابستگی به واردات  پایین بودن بهره وری در تولید کشاورزی است.

برنامه هفتم امروز در هیات دولت تصویب شده یا نیاز به جمع بندی مجدد دارد؟

منظور: فرآیند تدوین برنامه نیاز به اجماع سازی و نگاه یکسان دستگاه ها برای حل مسئله دارد  چون موضوعات چند عاملی است و مربوط به چند دستگاه می شود.

ما بعد از کارهایی که برای تدوین برنامه انجام شد به این نتیجه رسیدیم که اجماع سازی در داخل دولت هنوز اتفاق نیفتاده است که باید انجام شود. در این خصوص با دستگاه ها مذاکرات متعددی داشتیم و به برنامه رسیدیم.

نظر شما در مجلس در مورد برنامه هفتم چیست؟

پورابراهیمی: مسئله محوری برنامه هفتم اولویت مهم مجلس است. نکته بعدی پرهیز از کلی گویی است. همچنین برنامه هفتم باید جانمایی دقیقی از اقتصاد ایران در زنجیره جهانی داشته باشد.

لایحه برنامه هفتم امروز و فردا قرار است نهایی شود متن لایحه در دولت هنوز نهایی نشده است. امیدواریم آسیب شناسی برنامه های قبلی در لایحه در نظر گرفته شود. این انتظار را از دولت داریم و منتظر خواهیم ماند تا ابلاغیه دولت نهایی شود اگر اصلاحات انجام نشد حتما اینها را در مجلس به برنامه اضافه خواهیم کرد.

در برنامه هفتم چه تدابیری برای عدم تکرار اشتباهات قبلی اندیشیده شده است؟

منظور: دور اولی که برنامه هفتم  در سازمان برنامه جلو رفت به این جمع بندی رسیدیم که اجماع لازم دستگاه ها ایجاد نشده بود بنابراین تلاش شد تا اجماع ایجاد شود. بنا شده حالا که به انتها رسیدیم تلفیق و  تجمیع برنامه یک بار دیگر هم در دولت به بحث گذاشته شود و آخرین اصلاحات انجام شود.

اصلاحات برنامه هفتم چه زمانی نهایی می شود؟

منظور: کار برنامه هفتم در دولت تقریبا تمام شده و برخی ملاحظات وزرا مانده که نظرات اصلاحی خود را ارائه دهند و اصلاحات نهایی برنامه انجام شود. ظرف ۴۸ ساعت آینده جلسات فشرده ای خواهیم داشت و همه نکاتی که وزرا داشتند مطرح و اصلاحات نهایی انجام خواهد شد.

امروز ۱۶ میزگرد همزمان با خبرگان  داشتیم و تمام موضوعات لایحه به بحث گذاشته شد.

ارتباط خوبی بین برنامه و بودجه برقرار شده است. نکته بعد اینکه نظارت و گزارش گیری را هم فعال کردیم.

مسئول و متولی اجرای درست برنامه چه دستگاهی است؟

منظور: برنامه هفتم حاصل کارکرد کل دولت است ما به عنوان سازمان برنامه و بودجه مسئول هماهنگی و نظارت بر اجرای برنامه هستیم همچنین مسئولیت مهمی در تامین مالی و رفع مشکلات اجرایی دستگاه ها داریم. متولی رشد در کشور سازمان برنامه وبودجه است و عدم تحقق رشد ۸ درصدی را باید ناظر به کم کاری سازمان برنامه بگذاریم.

روند بررسی برنامه در مجلس چطور خواهد بود؟

پورابراهیمی: برنامه پس از اعلام وصول در صحن به کمیسیون های تخصصی ارجاع می شود پس از آن کمیسیون تلفیق برنامه هم تشکیل می شود. پیش بینی ما این است از زمانی که برنامه  از سوی دولت ارائه شود حدود ۳ تا ۴ ماه طول می کشد تا مجلس گزارش نهایی را بدهد.

در برنامه هفتم در خصوص رشد اقتصادی و مهار تورم چطور پرداخته شده است؟

منظور: اولین سرفصل برنامه رشد است و سعی کردیم تامین مالی رشد را در این برنامه حل کنیم. برای رشد ۸ درصدی معادل ۱۰۰ میلیارد یورو در سال سرمایه گذاری در سال باید انجام دهیم که در این زمینه هم از ظرفیت منابع داخلی مثل شرکت ها،  بازار سرمایه و بازار بدهی همچنین از سرمایه گذاری خارجی استفاده خواهیم کرد.

در تورم مهمترین مسئله اختیارات بانک مرکزی است. اختیارات بانک مرکزی برای نظارت بر بازار پول و بانک ها افزایش می یابد. امیدواریم با انضباط پولی و تقویت نقش شورای پول و اعتبار، تا پایان برنامه هفتم شاهد تک رقمی شدن تورم  باشیم.

تحقق رشد ۸ درصد به مولفه های زیادی نیاز دارد. از نظر تاریخی میانگین رشد بیش از ۴ درصد نبوده تلاش می کنیم به این عدد هدفگذاری شده ۸ درصدی رشد در برنامه هفتم برسیم.

انتهای پیام/