امیرعبداللهیان:

اگر همه خطوط قرمزمان رعایت شود آماده توافق نهایی هستیم

صافی نیوز / وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای انگلیسی با بیان این‌که اگر همه خطوط قرمزمان رعایت شود آماده توافق نهایی هستیم، گفت: به نقطه نهایی توافق بیش از هر زمان نزدیک شده‌ایم، ولی آنچه می تواند رسیدن به توافق خوب و پایدار را قطعی کند، رفتار واقع بینانه آمریکا و عدم طرح مطالبات جدید و نادرست است.

به گزارش صافی به نقل از فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان و لیز تراس وزیر خارجه انگلیس، امشب در یک تماس تلفنی، پیرامون مسائل مربوط به روابط دوجانبه و تحولات بین المللی گفتگو کردند.

وزیر امور خارجه انگلیس در این تماس، از تحولات جدید در روابط دوجانبه ابراز خرسندی کرد و خواستار گسترش روابط دو کشور شد.

وزیر امور خارجه کشورمان ضمن استقبال از بازپرداخت بدهی بیش از چهار دهه ای انگلیس بعنوان حق ملت بزرگ ایران، ابراز امیدواری کرد با اقدامات اعتمادساز زمینه توسعه روابط فراهم شود.

طرفین همچنین در این گفتگو در خصوص آخرین وضعیت مذاکرات وین به تبادل نظر پرداخته و نسبت به حصول توافق نهایی ابراز امیدواری کردند.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: به نقطه نهایی توافق بیش از هر زمان نزدیک شده‌ایم، ولی آنچه می تواند رسیدن به توافق خوب و پایدار را قطعی کند، رفتار واقع بینانه آمریکا و عدم طرح مطالبات جدید و نادرست است.

وی افزود: اگر همه خطوط قرمزمان رعایت شود آماده توافق نهایی هستیم.

وزیر خارجه کشورمان امروز همچنین در جمع خبرنگاران درباره این‌که آیا به توافق نهایی نزدیک‌تر شده‌ایم؟ افزود: ما چهار موضوع را به عنوان خط قرمز در مذاکرات نزدیک به نهایی خودمان پیش رو داشتیم از این چهار موضوع در سه هفته گذشته دو موضوع تقریبا حل شده و به نقطه توافق رسیدیم، ولی دو موضوع همچنان باقی مانده از جمله موضوع تضمین اقتصادی. امروز با همکارم آقای دکتر باقری گفت‌وگو داشتم از طریق Non-Paper و انریکه مورا به تبادل پیام‌ها با طرف آمریکایی ادامه می‌دهیم و هر زمان به نقطه توافق در این دو موضوع و خط قرمز باقیمانده نزدیک شویم، تیم ما و دکتر باقری در وین حضور خواهند یافت.

وزیر خارجه تصریح کرد: اگر طرف آمریکایی اراده لازم را برای حل و فصل دو‌ موضوع باقیمانده داشته باشد. آماده هستیم در اولین فرصت با حضور وزرا در وین روز جمع بندی و تصمیم نهایی را داشته باشیم و به نقطه پایانی توافق برسیم. اما اکنون این موضوع در دست طرف آمریکایی است و اینکه آیا ابراز وجود حسن نیت در طرف آمریکایی و نزد آقای جو بایدن موضوعی واقعی و حقیقی است و محقق خواهد شد یا نه بستگی به این دارد که در رفت و برگشت پیام‌های ما چه اتفاقی در روزهای آینده رخ خواهد داد. اگر امروز طرف آمریکایی دو مطالبه باقیمانده ما را محقق کند فردا آماده حضور در وین خواهیم بود.

انتهای پیام/