جریمه تأخیر در تحویل خودرو چقدر است؟ + نحوه دریافت

صافی نیوز / براساس اعلام معاون نظارت بر کالا‌های سرمایه‌ای سازمان حمایت، جریمه تأخیر در تحویل خودرو 2.5 درصد است.

به گزارش صافی، از اواخر سال گذشته و با اجرای سامانه یکپارچه عرضه خودرو، برخی موارد مربوط به فروش و تحویل خودرو تغییر کرده‌اند. یکی از این موارد جریمه در تأخیر خودرو است. براساس اعلام معاون نظارت بر کالا‌های سرمایه‌ای سازمان حمایت، جریمه تأخیر در تحویل خودرو 2.5 درصد است. این جریمه به خودروهایی تعلق می‌گیرد که با قرارداد فروش فوری به مشتریان فروخته شده باشند.

براساس گفته‌های معاون سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان، قوانین مربوط به سود تأخیر خودرو فارغ از مصوبه‌های شورای رقابت است. این قوانین در سال 1395 توسط هیئت وزیران دولت وقت تصویب شد و از آن زمان تاکنون اجرا می‌شود. جریمه تأخیر در تحویل خودرو براساس هر نوع قرارداد فروش اتومبیل، متفاوت است.

براساس دستورالعمل فروش خودرو که توسط سازمان حمایت تدوین شده، جزئیات مربوط به فروش خودرو بایستی کامل در قرارداد قید شود. این جزئیات شامل مبانی تحویل، زمان تحویل، سود مشارکت و جریمه تأخیر در تحویل خودرو است. قراردادهای تحویل فوری از نوع 30 روزه هستند و سود مشارکت در آن‌ها لحاظ نمی‌شود. سود جبران تحویل تأخیر در قرارداد تحویل فوری 2.5 درصد ماهیانه است. این گفته‌ها درحالی بیان می‌شود که از مدت‌ها پیش، موعد تحویل خودروهای فروخته‌شده به روش فوری 90 روز کاری عنوان شده است. همچنین اگر سود تأخیر در قرارداد خودرو ذکر نشده باشد، مشتری می‌تواند این سود را از طریق طریق سامانه 124 و سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت در استان‌های کشور پیگیری کند.

انتهای پیام/