جزئیات آموزش حضوری مدارس اعلام شد

صافی نیوز / معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: چون آموزش حضوری حق همه دانش‌آموزان است، مبتنی بر همین موضوع هیچ شرطی برای حضور دانش‌آموزان در مدارس پیش‌بینی نکردیم.

به گزارش صافی به نقل از فارس، صادق ستاری‌فرد معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در برنامه‌ گفت‌وگوی ویژه خبری درباره اقدامات آموزش و پرورش برای برگزاری آموزش حضوری، اظهار کرد: دیروز دستورالعمل نحوه برگزاری آموزش حضوری از سوی وزارت آموزش و پرورش ابلاغ و به تمام استان‌ها ارسال شد.

وی ادامه داد: امروز همه مدیران‌کل آموزش و پرورش استان‌ها پیگیر اجرایی‌سازی آموزش حضوری و عملیاتی کردن بخشنامه بودند و ان‌شاءالله با توجه به مفاد بخشنامه، روز یکشنبه ۱۴ فروردین میزبان دانش‌آموزان و معلمان باشیم.

* کرونا ۳ سال تحصیلی دانش‌آموزان را متأثر کرده است

ستاری‌فرد در خصوص نحوه برگزاری کلاس‌های درس، گفت: درست است که کرونا بیش از ۲۵ ماه است که کشور را با چالش مواجه کرده است اما سه سال تحصیلی دانش‌آموزان شامل سال تحصیلی ۹۹ـ۱۳۹۸، ۱۴۰۰ـ۱۳۹۹ و ۱۴۰۱ـ۱۴۰۰ را متأثر کرده است.

وی افزود: آموزش و پرورش ۴ دوره تحصیلی دارد و اهداف هر دوره تحصیلی متأثر از کرونا بوده است و ضروری است که در انتهای سال تحصیلی ۱۴۰۱ـ۱۴۰۰ به شرایط قبل از کرونا برگردیم و لذا در دستورالعمل تأکید شد که برنامه آموزشی، پرورشی و ورزشی مدارس که سابقا برای دانش‌آموزان پیش‌بینی می‌شد، اجرا شود.

* همه دانش‌آموزان باید در کلاس‌های درس حضور داشته باشند

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: موضوع دیگر نحوه حضور دانش‌آموزان است و تمرکز ما در این ابلاغیه این است که همه دانش‌آموزان باید در کلاس‌های درس حضور داشته باشند اما این تمهید هم پیش‌بینی شد که اگر دانش‌آموزی مبتلا به کرونا یا دارای علائم کرونا بود یا دانش‌آموزی که دارای بیماری زمینه‌ای است، آموزش را از بستر مجازی دنبال کند.

وی در پاسخ به این پرسش که «آیا شرط واکسن برای ورود به مدرسه الزامی است»، ادامه داد: توصیه قطعی ما انجام واکسیناسیون است منتها چون آموزش حضوری حق همه دانش‌آموزان است، مبتنی بر همین موضوع هیچ شرطی برای حضور دانش‌آموزان در مدارس پیش‌بینی نکردیم و هیچ شخصی هیچ شرطی برای ممانعت از حضور دانش‌آموز در مدرسه نمی‌تواند بگذارد. همچنین ستاد کرونا هم این شرط را پیش‌بینی نکرده است.

*ستاد کرونا هیچ پیش‌شرطی را برای حضور دانش‌آموزان در کلاس درس پیش‌بینی نکرده است

ستاری‌فرد تصریح کرد: توصیه اکید ما رعایت بهداشت فردی و بهداشت محیط یعنی گندزدایی محیط و زدن ماسک و همچنین تهویه کلاس‌هاست؛ البته ما تابع تصمیمات ستاد کرونا هستیم. در این ابلاغیه در یک بند برای استان‌ها این را محل تأکید قرار دادیم که در صورتی که ستاد کرونا به هرگونه تصمیم جدیدی برسد صرفا از طریق وزارت آموزش و پرورش برای استان‌ها اعلام می‌شود و در حال حاضر ستاد کرونا هیچ پیش‌شرطی را برای حضور دانش‌آموزان در کلاس درس پیش‌بینی نکرده است. چرا که اقتضائات آموزش و پرورش با آموزش دانشگاه‌ها متفاوت است.

وی درباره شهریه مدارس غیردولتی گفت: در این دستورالعمل صراحتا تأکید شده است که افزایش شهریه دانش‌آموزان در مدارس غیردولتی و به طور کلی هرگونه افزایش شهریه به بهانه آموزش حضوری ممنوع است.

*دانش‌آموزان هیچ پرداخت اضافه‌ای را انجام ندهند

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پروش اضافه کرد: شهریه‌ای که برای مدارس غیردولتی پیش‌بینی شد اینگونه نبود که برای آموزش مجازی در نظر گرفته شود و اگر مدرسه‌ای خواستار شهریه اضافی شد، خانواده‌ها از طریق واحدهای نظارتی مناطق آموزش و پرورش و ادارات ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات پیگیری کنند.

وی تصریح کرد: توصیه‌مان این است که دانش‌آموزان هیچ پرداخت اضافه‌ای را انجام ندهند و در پیگیری‌های نظارتی هم اهتمام جدی داریم.

*‌ اضافه شدن یک ماه به سال تحصیلی صرفا یک پیشنهاد است

ستاری‌فرد درباره سرویس مدارس نیز گفت: یکی از چالش‌های جدی به ویژه در کلانشهرها عدم ساماندهی سرویس مدارس بود که تمهیدات لازم اندیشیده شد.

وی در خصوص ماجرای اضافه شدن یک ماه به سال تحصیلی جاری، اظهار کرد: این موضوع صرفا یک پیشنهادی بود که در قالب پیشنهاد مطرح شد و در «دستورالعمل نحوه اجرای آموزش حضوری از ۱۴ فروردین» مطرح نیست و این دستورالعمل ضمانت اجرایی دارد.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: تأکید ما این است که از این فرصت باقی‌مانده سال تحصیلی استفاده شود و هرچند قانون مصوب مجلس پیش‌بینی کرده است که آموزش‌ها از مهر شروع شده و تا اردیبهشت ادامه داشته باشد و در خرداد، امتحانات برگزار شود اما اگر احیانا تصمیمی توسط نهادهای مسؤول من جمله ستاد ملی مدیریت کرونا در این خصوص گرفته شود، تابع هستیم.

وی افزود: مدیران‌کل آموزش و پرورش استان‌ها، مدیران مناطق و مدیران مدارس همانطور که در اول مهر به استقبال دانش‌آموزان می‌رفتند، ۱۴ فروردین با یک جشن ملی و تقدیر از معلمان که مجاهدانه در این دو سال کار کردند، آموزش حضوری را از سر بگیرند.

انتهای پیام/