جزئیات جدید از علت حادثه قطار مشهد – یزد

صافی نیوز / استاندار یزد در گفت وگو با خراسان از جزئیات جدید علت حادثه قطار مشهد- یزد می‌گوید.

به گزارش صافی، در حالی که هنوز نتایج قطعی از علت خروج قطار مشهد- یزد از ریل مشخص نشده است اما مردم ایران همچنان در شوک این حادثه هستند و علامت سوال‌هایی جدی درباره علت وجود بیل مکانیکی روی خط راه آهن و برخی ابهامات حادثه قطار در فضای مجازی پیش آمده است. قطار مسافربری مشهد به یزد با ۱۱ واگن، صبح روز چهارشنبه ۱۸ خرداد از ریل خارج شد.

دیروز و در فاصله یک روز پس از این حادثه خونین که ۲۲ نفر کشته و حدود ۸۶ مصدوم داشت  مراسم تشییع و خاکسپاری چند پیکر از جان‌باختگان این حادثه  با حضور جمع زیادی از مردم و مسئولان یزد برگزار شد. آن طور که تسنیم نوشته  با توجه به زمان‌بر بودن مراحل شناسایی پیکر برخی از متوفیان و لزوم انجام آزمایش‌های DNA، بلافاصله پس از اتمام مراحل شناسایی هر یک از اجساد، هماهنگی لازم از سوی پزشکی قانونی با خانواده متوفی انجام و جسد برای تشییع و خاکسپاری به خانواده وی تحویل می‌شود.

معمای بیل مکانیکی در حادثه قطار یزد

حادثه خونین قطار مشهد- یزد و اظهارات مسئولان و مقامات محلی و کشوری درباره وجود بیل مکانیکی روی ریل، سرعت زیاد قطار و… باعث شده تا در روزهای گذشته ابهامات جدی درباره علت وقوع این حادثه در فضای مجازی پیش آید. دیروز میعاد صالحی، مدیرعامل راه‌آهن درباره آخرین وضعیت بررسی حادثه قطار گفت: محل وقوع حادثه قطار، منطقه ماسه‌گیری است. در این زمینه پیمانکار بخش خصوصی در آن منطقه کارگاه تعویض تراورس و جمع‌آوری ماسه را دارد، در روز حادثه کارگاه تا ساعت ۴:۳۰ کار را به پایان می‌رساند و پایان کار کارگاه اعلام می‌شود و مسدودی خط برداشته می‌شود. تا پیش از ساعت ۰۵:۲۰ که حادثه قطار مسافری رخ می‌دهد، یک دیزل منفرد و یک قطار باری از خط عبور می‌کند.

وی با بیان این که علت وقوع این حادثه وجود همین مانع بوده است، گفت: سرعت غیرمجاز لکوموتیوران هم مطرح است که برای عبور از این بلاک سرعت غیرمجاز ثبت شده است که همین سرعت غیرمجاز بعد از برخورد با بیل‌مکانیکی بر شدت حادثه افزوده است. صالحی افزود:‌ از لکوموتیوران و راننده بیل‌مکانیکی تست هوشیاری گرفته شده که لکوموتیوران مشکلی نداشت و اما تست راننده بیل‌مکانیکی متأسفانه هردو بار مثبت بود که راننده‌ بیل‌مکانیکی برای بررسی‌های بعدی در بازداشت است.

در همین حال تعدادی از اعضای کمیسیون عمران مجلس هم دیروز برای بررسی علل سانحه ریلی مشهد-یزد در محل حادثه در طبس حضور یافتند. رئیس کمیسیون عمران گفت: در وقوع این سانحه عوامل متعددی دخیل بوده است، از جمله قصور شرکت پیمانکاری که در این محل کار انجام می‌داد تا «سرعت غیرمجاز» لکوموتیوران چرا که در این مسیر سرعت مجاز حداکثر ۳۰ کیلومتر بوده در حالی که قطار حدود ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت سرعت داشته است.

استاندار یزد: هنوز نتایج کمیسیون بررسی حادثه مشخص نیست اما…

برای بررسی بیشتر ابهامات باقی مانده درباره حادثه قطار سراغ استاندار یزد رفتیم. دکتر مهران فاطمی به خراسان می‌گوید: کمیسیون بررسی سوانح، زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی است و آن‌ها از لحظات اول در منطقه حادثه حضور داشتند. من دیروز با وزیر راه صحبت کردم و جلسات بررسی حادثه همچنان ادامه دارد و هنوز نتایج آن را به ما اعلام نکردند.

ما هم پیگیر هستیم و به محض اعلام نظر نهایی کمیسیون، علت آن را اعلام خواهیم کرد. حادثه در حوزه استحفاظی خراسان جنوبی بوده است  و از استانداری یزد در کمیسیون بررسی حادثه، کسی حضور ندارد. او ادامه می‌دهد: پیگیری‌ها و تماس‌هایی که داشتیم نشان می‌دهد که   از همه عوامل درگیر مسئله مانند مدیریت قطار، لکوموتیوران و راننده بیل مکانیکی و کارکنان آن جا بازجویی لازم انجام شده است اما لازم است پروسه بررسی‌ها به صورت کامل انجام شود. امروز (جمعه) از کمیسیون عمران مجلس هم به طبس رفتند تا در جریان بررسی حادثه قرار بگیرند. منتها هنوز نتیجه نهایی به ما اعلام نشده است.

راننده بیل مکانیکی وضعیت مناسبی نداشت

مهران فاطمی درباره معمای بیل مکانیکی روی ریل آهن هم می‌گوید:زمانی که ما وارد بیمارستان طبس شدیم و از مصدومان آن جا بازدید کردیم سراغ راننده بیل مکانیکی رفتیم،  اما او وضعیت مناسبی نداشت و نمی‌توانستیم در همان لحظات اولیه از او سوالی کنیم یا نتیجه گیری کنیم اما این مواردی که درباره مست یا معتاد بودن راننده بیل مکانیکی گفته شده است در حد فضای مجازی است و طبیعتا این‌ها قابل استناد نیست.

طبیعتا نتایج بررسی‌ها به صورت خرد خرد بیرون نمی‌آید و گزارش این کمیسیون به صورت شفاف اعلام خواهد شد. بنابراین  اطلاعات فضای مجازی تاثیری در کار ندارد. مگر مواردی که با استناد به آزمایش‌ها و بررسی‌های مراجع رسمی باشد. ما البته در این مدت، درگیر تشییع و تدفین پیکرها بودیم و اولویت اول مان این بود. منتها پیگیری‌های ما نشان می‌دهد تا زمان اعلام نظر قطعی کمیسیون سوانح نمی‌توان با قطعیت چیزی را بیان کرد. این اظهارات در حالی است که  عبدالجلال ایری، عضو کمیسیون عمران هم به خبرنگار خراسان می‌گوید: دولت کمیته‌ای برای بررسی حادثه تشکیل داده است. ما بر نظرات آن‌ها نظارت داریم و در روزهای آینده با دعوت مدیر راه آهن ابعاد حادثه را بررسی می‌کنیم. روز یک شنبه یا سه شنبه هفته آینده جلسه بررسی نظر کمیسیون را داریم و بعدا می‌توانیم اعلام نظر نهایی کنیم.

قطار مشهد-یزد دوباره حادثه ساز شد!

در اتفاقی عجیب، قطار مشهد-یزد که با یک بیل مکانیکی برخورد کرده بود و۲۲ نفر در آن حادثه جان باختند، روز گذشته هنگام انتقال با جرثقیل درگیر یک حادثه دیگر شد. آن طور که تصاویر منتشر شده در فضای مجازی نشان می‌دهد جرثقیلی که گویا برای بلند کردن قطار، توان کافی نداشت، هنگام این عمل، در آستانه چپ شدن قرار گرفت! خوشبختانه در این حادثه کسی مصدوم نشد و به خیر گذشت.

انتهای پیام/