خورشید مصنوعی چین سال آینده کامل می شود

تهران- ایرنا- محققان چینی اعلام کردند تولید خورشید مصنوعی این کشور تا سال آینده آماده بهره‌برداری می‌شود. به گزارش روز دوشنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری فیوچریزم، متخصصان چینی در ماه نوامبر اعلام کردند رآکتور Experimental Advanced Superconducting Tokamak یا به اختصار EAST به دمای الکترونی ۱۰۰ میلیون درجه سانتیگراد دست یافته‌ و […]

تهران- ایرنا- محققان چینی اعلام کردند تولید خورشید مصنوعی این کشور تا سال آینده آماده بهره‌برداری می‌شود.

به گزارش روز دوشنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری فیوچریزم، متخصصان چینی در ماه نوامبر اعلام کردند رآکتور Experimental Advanced Superconducting Tokamak یا به اختصار EAST به دمای الکترونی ۱۰۰ میلیون درجه سانتیگراد دست یافته‌ و ساخت آن مطابق برنامه پیش‌می‌رود. این رآکتورکه به عنوان خورشید مصنوعی چین شناخته می‌شود برای شبیه‌سازی فرآیند شکافت هسته‌ای که در خورشید رخ می‌دهد، طراحی شده است.
به گفته محققان انتظار می‌رود امسال این رآکتور به دمای یونی لازم برسد و یک گام به بهره‌برداری از توان شکافت خورشیدی نزدیک‌تر شود.
بخش عمده پلاسمای EAST از جنس یون و الکترون تشکیل شده است. دمای الکترون‌های موجود در پلاسمای هسته این رآکتور به بیش از ۱۰۰ میلیون درجه سانتیگراد رسیده و دمای یون های موجود در آن به ۵۰ میلیون درجه سانتیگراد می‌رسد. انرژی حاصل از این رآکتور توسط یون‌ها تولید می‌شود. به گفته متخصصان قرار است دمای یون‌های این رآکتور به ۱۰۰ میلیون درجه سانتیگراد برسد که هفت برابر گرم‌تر از دمای یون‌های خورشید است.
اگر همه چیز مطابق برنامه پیش برود، به زودی رویای دستیابی به یک منبع نامحدود انرژی پاک به واقعیت بدل خواهد شد و رآکتور EaSt به مدلی برای ساخت رآکتورهای جدید تبدیل می‌شود.
علمی**۹۲۵۹** ۱۰۵۵
انتهای پیام/