جشنواره فیلم فجر؛

در نهمین و آخرین روز جشنواره فیلم فجر چه گذشت؟

صافی نیوز / روز آخر (نهم) جشنواره فیلم فجر در سینما رسانه (برج میلاد) با نمایش 3 فیلم سینمایی احمد (امیرعباس ربیعی)، پرویز خان (علی ثقفی) و شورعاشقی (داریوش یاری) همراه بود.

به گزارش صافی، روز آخر (نهم) جشنواره فیلم فجر در سینما رسانه (برج میلاد) با نمایش 3 فیلم سینمایی احمد (امیرعباس ربیعی)، پرویز خان (علی ثقفی) و شور عاشقی (داریوش یاری) همراه بود. بعد از نمایش هر فیلم عوامل و بازیگران آن در نشست خبری به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ دادند.

احمد

کارگردان: امیر عباس ربیعی

بازیگران: تینو صالحی، توماج دانش بهزادی، ساره رشیدی، مهیار شاپوری، عباس جلیل زاده، عماد درویشی، مریم ماهانی

فیلم سینمایی «احمد» به کارگردانی امیرعباس ربیعی و تهیه‌کنندگی حبیب‌الله والی‌نژاد به عمل قهرمانانه شهید احمد کاظمی در ۱۸ ساعت ابتدایی زلزله مهیب بم به عنوان یک حادثه تراژیک ملی می‌پردازد. این اثر برای اولین بار قصه‌ای ناگفته از ۱۸ ساعت ابتدایی حادثه تراژیک زلزله بم و اقدامی قهرمانانه در این ساعات پرالتهاب را همزمان با بیستمین سالگرد این اتفاق روایت می‌کند.

تمام اتفاقات فیلم در محدوده فرودگاه بم رخ می‌دهد و همین محدود سازی باعث می‌شود که به خرده پیرنگ ها و داستانک‌های زیادی بپردازد که شاید در این حد لازم و مورد نیاز نیست. مشکل دیگر فیلم این است که بسیار سیاسی است و فصد دارد دولت وقت و جریانات سیاسی کشور در آن زمان را در این 18 ساعت مورد نگرش و بازبینی قرار دهد.

واقعیت این است که اگرچه اسم فیلم احمد است و قرار است تمرکز بر شخصیت و پیشاهنگی او باشد بیشتر سعی دارد تکلیف او را با اتفاقات سیاسی و جناح بندی های مختلف مشخص سازد حرکات یا اقدامات قهرمان فیلم بسیار ساده انگارانه فرض شده است.

بازی تینو صالحی در نقش شهید احمد کاظمی فراز و فرود دارد و می‌توان گفت باورپذیر نیست، می‌توان گفت بازی ساره رشیدی – که قبلاً در زمینه استند اپ کمدی فعالیت داشته – در نقش یک خانم دکتر درگیر مجروحان بعد از زلزله از نکات برجسته بازیگری فیلم است.

فضاسازی‌های فرودگاه و جمعیت مردم و … با جلوه‌های ویژه کامپیوتری هم از نکات مثبت و قابل اشاره در فیلم است.

پرویز خان

کارگردان: علی ثقفی

بازیگران: سعید پورصمیمی، مریم سعادت، خسرو احمدی، حمیدرضا پگاه، بهنام تشکر، علی باقری، المیرا دهقانی، مهدی قربانی، یاسین مسعودی، محمد صادق ملک، نیما نادری، یدالله شادمانی، مهدی فریضه، روزبه رئوفی و …

فیلم پرویز خان داستانی فوتبالی-تاریخی دارد؛ پس از پیروزی انقلاب و در دهه ۶۰، نام پرویز خان دهداری با سرمربیگری تیم ملی فوتبال دوباره بر سر زبان‌ها افتاد. سال‌های که دهداری تیم ملی را برای حضور در بازی‌های آسیایی۱۹۸۶ سئول آماده کرد. داستان اختلاف با ستاره‌های نامدار تیم ملی هم از اینجا شروع شد. وقتی تیم ملی از سئول باز می‌گشت نامه‌ای توسط 15 بازیکن امضا شده بود که پس از رسیدن به فرودگاه مهرآباد، به بمب خبری تبدیل شد. استعفای 15 بازیکن از حضور در تیم ملی جنجالی‌ترین رخداد فوتبالی دهه ۶۰ بود.

دهداری تیم ملی تازه‌ای با جوانان گمنام تشکیل داد که از میان‌شان تعدادی جزو ستاره‌های بزرگ فوتبال شدند؛ از احمدرضا عابدزاده و مجتبی محرمی تا جواد زرینچه و صمد مرفاوی.

تیم جوان دهداری پس از کسب مقام سومی در جام ملت‌های آسیا، آماده رقابت‌های مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۰ می‌شد که حاشیه‌های دیدار دوستانه ایران و ژاپن در استادیوم آزادی، پرونده حضور دهداری در تیم ملی را بست. روزی که تعدادی از تماشاگران با گلوله‌های برفی از معلم اخلاق استقبال کردند.

در سال‌های اخیر فیلم‌هایی در مورد زندگی برخی ورزشکاران ساخته و اکران شده است که به جز فیلم «جهان پهلوان تختی»، سایرین خیلی مورد استقبال اهالی ورزش قرار نگرفتند اما احتمالاً فیلم «پرویز خان» برای جامعه فوتبال جذابیت‌های خاصی خواهد داشت.

نکته قوت فیلم این است که تمرکز اصلی آن بر شخصیت پرویز دهداری است و در کنار آن هم طبیعتاً به فوتبال می‌پردازد ولی در نهایت نقطه اوج فیلم را یک مسابقه فوتبال رقم خواهد زد.

صحنه‌های مربوط به مسابقات فوتبال قابل باور و تا حدود زیادی خوب از کار درآمده است و برعکس بسیاری از فیلم‌های فوتبالی احساس ساختگی بودن و یا غیر واقعی بودن را به تماشاچی نمی‌دهد. یک نکته قابل اشاره دیگر فضای شهر، ادارات، خانه و … دهه 60 بازسازی شده در فیلم بسیار طبیعی و نزدیک به واقعیت آن دوران است.

سعید پورصمیمی حتما نامزد دریافت بهترین بازیگر نقش اصلی مرد خواهد شد و چه بسا برنده آن. فیلم از پرفروش‌های اکران خواهد بود.

شور عاشقی

کارگردان: داریوش یاری

بازیگران: شهره موسوی، پیام احمدی‌نیا، مهدی زمین‌پرداز، سیامک صفری، نادر فلاح، علی استادی، بهزاد دورانی، بهرام ابراهیمی

فیلم شور عاشقی درباره کاروان اسرای کربلاست که از کوفه تا شام حرکت می‌کنند و سلما زنی است که مامور می شود رسانه کاروان اسرای کربلا و حضرت زینب (س) باشد و با آگاهی دادن آدمهایی که توسط شمر و ماموران فریب خورده‌اند را روشن کند. در حقیقت این زن کار آگاهی سازی را انجام می‌دهد تا نگذارد جای جلاد و شهید عوض شود و حقیقت بار دیگر گم شود.

شور عاشقی سومین ساخته سینمایی داریوش یاری است که پیش از این هم مستند جالب و تاریخی کربلا جغرافیای تاریخ را درباره واقعه عاشورا ساخته بود. عمده تصویربرداری این فیلم در یکی از مناطق کویری خور و بیابانک انجام شده است. این فیلم در هیچ دکوری فیلمبرداری نشد و برای فیلمبرداری کار به دل کویر رفتند.

مشکل فیلم این است که فیلمنامه آن از اساس بر یک پیرنگ اشتباه بنیادش نهاده شده است و یک مقدمه بسیار طولانی و پر دیالوگ دارد تا تازه خط اصلی قصه فیلم جان بگیرد.

یک زمانی برخی فیلم‌ها بود که شاید برای سینما مناسب نبودند ولی گفته می‌شد این فیلم بیشتر مناسب تلویزیون است ولی واقعیت این است فیلم شور عاشقی علی رغم داستان ملتهب و تاریخی آن هیچ جذابیتی حتی برای ارائه در تلویزیون هم ندارد. بهرحال باید در نظر داشت برای روایت هر قصه‌ای ارزش دراماتیک داشتن یکی از ارکان مهم آن است.

در شور عاشقی از همان 10 دقیقه اول می‌توان حدس زد چه اتفاقی رخ خواهد داد و همین امر هم تحقق می‌یابد.

انتهای پیام/