جشنواره فیلم فجر؛

در هشتمین روز جشنواره فیلم فجر 1402 چه گذشت؟

صافی نیوز / هشتمین روز از چهل و دومین جشنواره فیلم فجر با نمایش چهار فیلمِ «باغ کیانوش» به کارگردانی رضا کشاورز حداد، «آبی روشن» ساخته‌ی بابک خواجه‌پاشا، «نوروز» به کارگردانی سهیل موفق و «ببعی» اثرِ مشترک «میثم حسینی و حسین صفار زادگان» برگزار شد.

به گزارش صافی، هشتمین روز از چهل و دومین جشنواره فیلم فجر با نمایش چهار فیلمِ «باغ کیانوش» به کارگردانی رضا کشاورز حداد، «آبی روشن» ساخته‌ی بابک خواجه‌پاشا، «نوروز» به کارگردانی سهیل موفق و «ببعی» اثرِ مشترک «میثم حسینی و حسین صفار زادگان» برگزار شد.

«باغ کیانوش»

«باغ کیانوش» به کارگردانی «رضا کشاورز حداد» فیلم اولِ روز هشتم جشنواره فیلم فجر بود.

«باغ کیانوش» به‌عنوان اولین تجربه‌ی سینمایی کارگردان، از تولیدات حوزه‌ی کودک و نوجوان است که در قالبی طنز ارائه شده است.

فیلمنامه فیلم اقتباس از کتابی با همین نام به قلم «علی‌اصغر عزتی‌پاک» که از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده است.

داستان در موقعیت زمانی جنگ تحمیلی و در روستایی از توابع همدان رخ داده است. ماجرای سقوط هواپیمای بمب‌افکن رژیم بعث عراق در نزدیکی باغ کیانوش که داستان را شکل می‌دهد.

بیشتر بازیگران فیلم نوجوان هستند و در کنار آنها شهرام حقیقت‌دوست، علیرضا آرا، مجید پتکی و عباس جمشیدی‌فر نیز حضور دارند.

از نکات قابل توجه، بازی خوب بازیگران نوجوان است که کمک زیادی به ارتباط مخاطب با فیلم کرده است.

کشاورز حداد که خودش فیلمنامه را هم نوشته در ایجاد موقعیت‌ دراماتیک در اقتباس از کتاب موفق بوده و داستان به مرور و با منطق روایت شده است.

«باغ کیانوش» در ساختار نیز ترکیب خوبی از فضاسازی، ایجاد موقعیت‌های طنز، طراحی صحنه و فیلمبرداری دارد که در ردیف فیلم‌هایی از این دست، اثر موفقی است.

کارگردان جهت ارتباط بهتر با گروه سنی نوجوان، صحنه‌های مربوط به جنگ را به صورت انیمشین ارائه کرده است.

«باغ کیانوش» به تهیه‌کنندگی محمدجواد موحد محصول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است.

«آبی روشن»؛ در مدار انسانیت

«آبی روشن» به کارگردانی «بابک خواجه‌پاشا» دومین فیلم روز هشتم جشنواره بود.

خواجه‌پاشا که سال گذشته با فیلم «در آغوش درخت» در ژانر اجتماعی و خانوادگی به‌عنوان کارگردان کار اولی در جشنواره حاضر شد و نظرها را به خود جلب کرد، در دومین فیلم بلند خود نیز موضوعی اجتماعی را دستمایه تولید قرار داده است. روایت مشکلات مردی که شریف زندگی کرده و تلاش می‌کند بر مدار انسانیت حرکت کند که در این مسیر با مشکلات زیادی مواجه می‌شود.

نقش شخصیت اصلی را مهران احمدی ایفا می‌کند و مرتضی امینی‌ تبار، بازیگر جوان سریال «زخم کاری»، مهران غفوریان، سارا حاتمی، روح‌الله زمانی دیگر بازیگران فیلم هستند.

فیلمنامه «آبی روشن» را امیر آبیلی و داوود گنجوی نوشته‌اند. درامی که تا حدودی توانسته مخاطب را درگیر خود کند. البته در این مسیر اضافه کاری‌هایی وجود دارد که نبودنشان بهتر بود.

کارگردان فیلم که در فیلم قبلی خود تجربه‌ای موفق در خلق موقعیت‌های اجتماعی داشته، در «آبی روشن» هم عملکرد خوبی در مصورسازی داستان دارد.

شخصیت‌ها باورپذیر هستند و به جز مهران غفوریان، بازی بازیگران قابل قبول است.

جغرافیای فیلم که به‌نظر حوالی اردبیل است کمک زیادی به فیلمبردار برای بستن قاب‌های زیبا و چشم‌نواز کرده است.

«آبی روشن» تلاش می‌کند پیامی انسانی و شریف را به مخاطب منتقل کند که در اندازه‌ی یک فیلم سینمایی موفق بوده است.

«آبی روشن» به تهیه‌کنندگی حسین میری، محصول مشترک سازمان هنری رسانه‌ای اوج، بنیاد سینمایی فارابی و بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) است.

«نوروز»؛ انتقال مفاهیم آیینی و سرزمینی

«نوروز» به کارگردانی «سهیل موفق» فیلم سوم روز هشتم جشنواره چهل و دوم بود.

شاخص‌ترین نکته در خصوص «نوروز» حضور «علی نصیریان» به‌عنوان شخصیت اصلی در فیلم است که نگاه مخاطبین را به سوی این فیلم جذب می‌کند.

نصیریان که از نسل طلایی بازیگران سینمای ایران است، در این فیلم هم مانند کارهای قبلی‌اش درخشیده است.

«نوروز» در بستری اجتماعی و آیینی برای گروه سنی نوجوان روایت می‌شود، که از این بُعد نیز نگاه ارزشمندی دارد. پرداختن به موضوعات آیینی مانند نوروز برای انتقال مفاهیم سرزمینی به‌ویژه به نوجوانان، از ماموریت‌های حوزه فرهنگ و خاصه سینماست.

فیلم روایتی داستان‌محور دارد که تخیلات لطیف و زیبای کودکانه در آن سهیم است.

فرم فیلم هم در راستای محتوا موفق بوده و مخاطب رده‌ی سنی موردنظر خود را راضی و همراه می‌کند.

شبنم مقدمی، مهدی هاشمی، افشین هاشمی، مهتاب ثروتی، سیاوش چراغی‌پور دیگر بازیگران این فیلم هستند.

«ببعی»؛ آخرین انیمیشن جشنواره چهل و دوم

فیلم آخر روز هشتم جشنواره چهل و دوم فیلم فجر انیمیشنی از تولیدات سازمان هنری رسانه‌ای اوج با نام «ببعی» بود.

«ببعی» چهارمین فیلم انیمیشن این دوره از جشنواره است که در کنار تعداد قابل توجهی از فیلم‌های حاضر برای گروه سنی کودک و نوجوان، نشان از توجه ویژه‌ی دست‌اندرکاران برگزاری جشنواره به این گروه سنی دارد.

حسین صفار زادگان و میثم حسینی کارگردانی و محمدمهدی مشکوری تهیه‌کنندگی این انیمیشن را برعهده دارند.

داستان «ببعی» برگرفته از سریال انیمیشنی دوبعدی ببعی و ببعو است که جزو آثار پرمخاطب شبکه پویا بوده و از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ پخش شده است.

این انیمیشن سینمایی که با مشارکت شرکت پویانمایی ایما تولید شده، با تکنیک سه‌بعدی و با استفاده از بروزترین فناوری ساخت انیمیشن در ایران تولید شده است.

انتهای پیام/