کنعانی:

دعوت رسمی رئیسی از پادشاه عربستان تایید شد

صافی نیوز / سخنگوی وزارت امور خارجه توضیحاتی درباره بازگشایی سفارت‌خانه‌های ایران و عربستان ارائه کرد و با بیان اینکه پادشاه عربستان از رئیسی برای سفر به عربستان دعوت کرد گفت: رئیس جمهور پاسخ متقابل داده و از ایشان برای سفر به کشورمان دعوت کرده است.

به گزارش صافی، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) ۲۸ فروردین ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت.

مهمترین بخش اظهارات ناصر کنعانی به شرح زیر است:

دعوت پادشاه عربستان از رئیس‌جمهور دریافت شده است

* دعوت پادشاه عربستان از دکتر رئیسی دریافت شده است. رئیس جمهور هم پاسخ متقابل داده و از ایشان دعوت کرده است.

* در مسیری که قرار گرفتیم، با تکمیل گام‌های اجرایی می‌توانیم اظهارنظر و پیش‌بینی کنیم سفرهای متقابل مقامات دو کشور در گام جلوتری در سطح وزرای خارجه با برنامه‌ریزی‌هایی که صورت خواهد گرفت، انجام خواهد شد.

روابط خارجی خود را محدود به منطقه یا بلوک خاص نخواهیم کرد

* همان‌طور که دولت سیزدهم از ابتدا مطرح کرد، برجام صرفا یکی از موضوعات مرتبط با سیاست خارجی ایران و نه همه موضوع سیاست خارجی است. دولت اعلام کرد روابط خارجی خود را با دنیا به موضوع برجام گره نمی‌زنیم و بارها تأکید شد دولت اقتصاد و معیشت مردم را به برجام گره نخواهد زد.

* ایران کشوری دارای ظرفیت‌های بیشماری است. شرایط بین‌المللی تغییر کرده و شاهد تغییر موازنه قدرت در ترتیبات سیاسی و امنیتی و بین‌المللی دنیا هستیم. دیگر موضوعی به نام جهان تک قطبی را نداریم. آمریکا به‌عنوان ابرقدرت مطرح نیست و موضوع ابرقدرتی آمریکا پایان یافتنی است.

* در روابط خارجی خود را محدود به منطقه خاص و یا یک بلوک خاص نخواهیم کرد و در روند توسعه مناسبات خود با همه کشورهایی که حاضر باشند مبتنی بر اصل احترام متقابل و منافع مشترک روابط توأم با دوستی را با ایران برقرار کنند، ایران به تلاش‌های خود در این مسیر ادامه خواهد داد.

مسیر گفت‌وگوها و مذاکرات فنی با آژانس ادامه دارد

* مسیر گفت‌وگوها و مذاکرات فنی با آژانس اتمی ادامه دارد و امیدواریم آژانس به مسیر فنی متعهد باشد و شاهد باشیم حداکثر تلاش خود را بکند از تاثیرات و فشارهای سیاسی به دور باقی بماند. پیشرفت این روند می‌تواند تاثیرات مثبتی بر روند توافق در خصوص برجام داشته باشد.

سیاست ایران در ارتباط با افغاانستان نه دوگانه است نه دارای تناقض

* حمایت از صلح و ثبات در افغانستان برای ما حائز اهمیت است. مخالفت با حضور مجدد بازیگران خارجی و استفاده از ابزارهای مختلف از جمله تروریسم و مخالفت با مداخله خارجی در این کشور از مبانی دیگر رفتاری ایران در ارتباط با مسئله افغانستان است.

* همچنین، ضرورت تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام، مبارزه موثر با تروریسم، تولید و قاچاق مواد مخدر، مخالفت جدی با منع زنان از تحصیل و ممانعت از نقش و اشتغال زنان در فعالیت‌های اجتماعی و رسمی و اداری.

* همواره تأکید کرده و می‌کنیم تعامل و همکاری با طالبان و هیأت حاکمه موقت افغانستان به معنای شناسایی وضع موجود نیست، بلکه در رویکرد دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با افغانستان و تعامل با سرپرستی موقت همه عناصری که مورد اشاره قرار دادم لحاظ شده و مورد توجه جدی قرار دارد.

* در ارتباط با افغانستان موضوعات دوجانبه مهمی داریم. پیگیری حق‌آبه هیرمند در مذاکرات مطرح بود و در سمرقند هم مورد توجه و پیگیری جدی قرار گرفت.

موضوع امنیت مرزها و رسیدگی به وضعیت چند میلیون آواره افغانستانی در ایران از موضوعاتی است که نیاز به پیگیری و هماهنگی دارد.

* موضوعات عدیده‌ای را به صورت همزمان در سیاست خود در ارتباط با افغانستان دنبال می‌کنیم که نه دوگانگی تلقی می‌شود و نه دچار ابهام است. سیاست ایران، آگاهانه و هوشمندانه است؛ هم در جهت منافع مردم افغانستان و هم در جهت امنیت ایران و منافع اساسی ایران در ارتباط با مسائل افغانستان.

ایران هیچگاه میز مذاکره را ترک نکرده است

* ایران هیچگاه میز مذاکره را ترک نکرده است و درباره پیش‌نویسی که رد و بدل شد، ایران اعلام کرد آمادگی داریم در کوتاه‌ترین زمان ممکن جمع‌بندی مذاکرات انجام و گام‌های لازم برای بازگشت مسؤولانه و متعهدانه همه طرف‌ها به برجام برداشته شود.
* ایران ابتکاراتی را ارائه و از همه ظرفیت‌ها استفاده کرد. به تاکتیک‌های طرف مقابل آشنایی داریم و در عین حال ایران منافع خود را به خوبی تعریف کرده و از خطوط قرمز خود عقب‌نشینی نخواهیم کرد.

رژیم صهیونیستی دشمن ایران و جمهوری آذربایجان است

* روابط ایران و جمهوری آذربایجان دشمنانی دارد و رژیم صهیونیستی یکی از دشمنان دو کشور است. رویکرد این رژیم نه تنها در ارتباط با روابط دو کشور و بلکه در ارتباط با کلیت مناسبات کشورهای اسلامی رفتاری توأم با تلاش برای ایجاد تفرقه و بی‌ثباتی و دامن‌زدن به اختلافات است.

* تأکید ایران تمرکز بر حسن همسایگی و روابط توأم با مناسبات دوستانه و احترام متقابل و تمرکز بر منافع مشترک است. با درک همین نگرانی‌ها که عده‌ای از ایجاد اختلاف بین دو کشور سود می‌برند، ایران رویکرد سیاسی و دیپلماتیک را برای مدیریت روابط استفاده کرد که خوشبختانه شاهد موفقیت نسبی آن هستیم.

* سه دور گفت‌وگوهای تلفنی وزرای خارجه تحول مثبتی بود که ما به رویکرد مشترکی برای غلبه بر وضعیت موجود و تنش‌زدایی بین دو کشور رسیدم و بر آن مبنا اقدامات و گام‌هایی تعریف شده که در این مسیر حرکت می‌کنیم.

واکنش به سفر فرزند شاه مخلوع به سرزمین‌های اشغالی

* رابطه ایران و عربستان ویژگی‌های مستقل خود را دارد و ارتباط خاصی با برجام ندارد. امیدواریم گام به گام شاهد اجرایی شدن توافقات دو کشور در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و مناسبات مردمی باشیم.

سفر رئیس‌جمهور به آمریکای لاتین در حال هماهنگی است

* برنامه‌هایی برای سفر رئیس‌جمهور در حال هماهنگی و انجام است و این بخشی از پویایی در روابط ایران است. اطلاع‌رسانی درباره کشورهای هدف و زمان انجام سفر را بعد از برنامه‌ریز‌ی‌های دقیقی که صورت می‌گیرد، خواهیم داشت.

توضیح درباره بازگشایی سفارتخانه‌های ایران و عربستان

* روند اجرای توافقات بین وزرای خارجه دو کشور به خوبی و با سرعت قابل قبولی پیش می‌رود. قرار بود ظرف دو ماه از زمان نشست اول تا ۱۹ اردیبهشت سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌ها بازگشایی شوند.

* در مسیر اجرای توافق تاکنون گام‌های مثبت خوبی برداشتیم و هیأت‌های فنی و مقدماتی سفر و کارهای خود را به خوبی انجام می‌دهند. استقبال خیلی خوبی مقامات دو کشور از هیأت‌های فنی انجام و گفت‌وگوهای خوبی صورت گرفته و تسهیلات خوبی قرار گرفته و در مسیر اجرایی به خوبی پیش می‌رود.

* روابط  سیاسی دو کشور عملا به صورت مستقیم برقرار شده و در مسیر فعال سازی سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های کنسولی قرار داریم. موضوع مبهم و مانع و بازدارنده‌ای در این مسیر نداریم.

* چون موسم حج را داریم تأکید ما و عربستان این است که در بازه زمانی مناسبی این نمایندگی‌ها را فعال‌سازی کنیم که حجاج ایرانی با آسان‌ترین روش و با استفاده از خدمات سفارتخانه‌ها شاهد موسم حج آرامی باشیم.

واکنش به صدور رای پرونده هواپیمای اوکراینی

* ایران به عنوان جغرافیای وقوع این سانحه تاسف‌بار که لازم است بار دیگر با همه خانواده‌های داغ‌دیده ابراز همدردی کنم، همه وظایف خود را منطبق با کنوانسیون شیکاگو و قوانین و مقررات داخلی خودش انجام داده است.

* این رای بر اساس صحبتی که با کارشناسان حقوقی داشتم، هم منطبق بر کنوانسیون شیکاگو بود که ایران بر آن مبنای مسؤولانه عمل کرد و هم به‌عنوان کشور وقوع سانحه، مبتنی بر قوانین خود عمل کرد و احکام صادره حداکثری است.

* این احکام بدوی است و شاکیان و متهمان می‌توانند در ظرف ۲۰ روز قانونی پس از ابلاغ حکم درخواست تجدیدنظر کنند. پرداخت‌های مالی برای قربانیان در اختیار خانواده‌ها قرار می‌گیرد. ایران آنچه بر عهده‌اش بود مسؤولانه انجام داده است.

واکنش به خبرها درباره میانجیگری ایران بین قطر و سوریه

* ایران همواره در کمک به حل بحران‌ها نقش پیشتازی داشته است و درباره اختلاف‌نظر قطر با دیگر کشورها در اتحادیه عرب خبر دقیقی ندارم که اظهارنظر کنم. نفس ارتباط سوریه با کشورهای عربی خوشحال کننده است و امیدواریم این روند به خوبی پیش برود.

روز جهانی قدس را پرشورتر و باشکوه‌تر از همیشه پشت سر گذاشتیم

* در شرایطی که رژیم صهیونیستی در سایه بحران‌های متراکم داخلی و مشکلات خارجی، متزلزل‌تر و بی ثبات‌تر از همیشه است، حضور پرشور حامیان ملت فلسطین در جای جای جهان نشان داد ابتکار امام (ره) برای نامگذاری روز قدس، ابتکاری حکیمانه و مبتنی بر بصیرت بود و عملا موضوع فلسطین به موضوعی جهانی در افکار عمومی جهان بدل شد.

* ما در آستانه تحولات امیدوار کننده‌تری به نسبت گذشته در ارتباط با فلسطین هستیم و امیدواریم مجموعه این تلاش‌های جهانی به آزادی فلسطین منجر شود.

انتهای پیام/