رئیس جدید سازمان نظام پزشکی وابستگی کمتری به دولت داشته باشد

تهران-ایرنا- معاون آموزشی سازمان نظام پزشکی گفت: رئیس کل جدید این سازمان روز جمعه (۲۶ بهمن ماه) در مجمع عمومی تعیین می شود و انتظار جامعه پزشکی این است که فرد انتخاب شده وابستگی کمتری به دولت داشته باشد. به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، علیرضا سلیمی روز پنجشنبه در نهمین نشست کارشناسی مجمع انجمن های […]

تهران-ایرنا- معاون آموزشی سازمان نظام پزشکی گفت: رئیس کل جدید این سازمان روز جمعه (۲۶ بهمن ماه) در مجمع عمومی تعیین می شود و انتظار جامعه پزشکی این است که فرد انتخاب شده وابستگی کمتری به دولت داشته باشد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، علیرضا سلیمی روز پنجشنبه در نهمین نشست کارشناسی مجمع انجمن های علمی گروه پزشکی در محل دانشکده دندانپزشکی تهران افزود: انتظار می رود این فرد شجاع و صاحب برنامه باشند.
وی اظهار داشت: ١٠ روز تا برگزاری انتخابات رئیس کل سازمان نظام پزشکی باقی مانده است اینکه چه کسی نامزد می شود مهم نیست اما باید این افراد برنامه های خوبی برای تحول این سازمان داشته باشند.
ایرج فاضل رئیس کل سازمان سابق نظام پزشکی آذر ماه امسال به دلیل بازنشستگی از سمت خود استعفا داد و اکنون سازمان نظام پزشکی به سرپرستی محمدرضا ظفرقندی رئیس شورای عالی نظام پزشکی اداره می شود.
** پزشکان با هم اتحاد داشته باشند
وی خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی انتظار داریم که همه پزشکان با هم اتحاد داشته باشند تا بتوانیم مشکلات جدی و تهدیدات خارجی را پشت سر بگذاریم.
وی اضافه کرد: اگر همه با هم یکدست و یکصدا باشیم و سعی کنیم مشکلات و اختلافات را کنار بگذاریم این مشکلات به حداقل می رسد. اگر اینگونه نشود بحث پایین آمدن شأن جامعه پزشکی جبران ناپذیر خواهد شد.
سلیمی افزود: از آنجا که سازمان نظام پزشکی مشکلات جدی دارد زمانی می تواند قدرتمند شود که همه یکدست باشند. اینکه جراحان زنان و زایمان با بخش سونوگرافی مشکل دارند و یا منافع بخش خصوصی و دولتی در یک مسیر نیست در مقطع کنونی بسیار آزاردهنده است.
معاون آموزشی سازمان نظام پزشکی گفت: از آنجا که تهدیدات خارجی هم بسیار مشکل ساز است در شرایط کنونی تلاش هم می شود که جایگاه پزشکان تضعیف شود و حتی تا حدود پایین آورده شود.
وی تصریح کرد: حتی تلاش می شود نظام پزشکی قدرت محدودی داشته باشد به همین منظور باید حمایت ها در یک مسیر منطقی پیش برود.
** راهنمای بالینی رشته های پزشکی الکترونیکی می شود
معاون درمان وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی نیز در این نشست گفت:از سال گذشته با کمک انجمن های علمی پزشکی برای اولین بار ۶۰۰ محصول دانشی به صورت ملی در کشور تولید شد.
قاسم جان بابایی تصریح کرد: همچنین برای رشته های آنکولوژی، گوارش، داخلی و رادیولوژی و دیگر رشته ها گایدلاین یا راهنمای بالینی ملی نوشته شده است اما نیاز به ویرایش دارند و قرار است همه این گایدلاین ها الکترونیکی شوند.
وی به شکایت برخی افراد از جامعه پزشکی نیز اشاره کرد و گفت: ٩٠ درصد شکایت ها در سامانه ١٩٠ چه در استان ها چه در تهران در مرحله اول به نتیجه می رسد چون اصل کار بر پیشگیری است. اما در برخی موارد شکایت از سوی فرد است که نمی توان برای آن کاری انجام داد.
معاون درمان وزارت بهداشت افزود:نباید بخش های نظارتی برای جلوگیری از انجام سونوگرافی به مطب ها بروند چون برخی از پزشکان به دلیل ضرورت به ویژه در مناطق محروم ناچار به انجام سونوگرافی هستند.
وی تصریح کرد: من مجوز سونوگرافی برای همکاران متخصص زنان و زایمان در مناطق محروم و دورافتاده را صادر کردم چون خیلی از آنها راهی جز استفاده از دستگاه سونوگرافی را ندارند.
جان بابایی ادامه داد: اگر در جایی به حقوق پزشکی تعارض شده و یا به شخصی تعرض شده است که در کنار ویزیت از این شخص حق سونوگرافی هم گرفته شده است ما برخورد می کنیم.
وی تصریح کرد: از نظر تعداد جراحان کودکان کمبود داریم به همین منظور به پزشکان که طرح دوره تخصص خود را می گذرانند اجازه داده می شود که دوره فوق تخصص را هم ادامه دهند.سال گذشته به ١٢ نیروی طرحی در مناطق محروم به لحاظ ضرورت اجازه داده شد که دوره فوق تخصص جراحی کودکان را نیز ادامه دهند.
**هویت پزشکان عمومی مخدوش شده است
نایب رئیس اول شورای عالی نظام پزشکی نیز گفت: صدای خرد شدن استخوان ها به گوش می‌رسد چون طب عمومی وضعیت خوب ندارد و معتقدیم هویت پزشکان عمومی مخدوش شده است.
عزت الله گل علیزاده افزود:دلمان برای نظام سلامت می سوزد که به این حال و روز درآمده است، اکنون ٨٠ هزار پزشک عمومی با شماره نظام پزشکی داریم که ٣۵ هزار نفر از آنها فعالیت دارند.
وی تصریح کرد: آیا مابقی این پزشکان عمومی مهاجرت کرده اند؟ آیا به کار دیگری اشتغال دارند؟ آیا دغدغه ادامه تحصیل دارند یا دستار پزشکی هستند؟
وی خاطرنشان کرد: از مشکلات راهبردی طب عمومی این است که باید به این حرفه پزشکی بیشتر توجه شود تا ابهام در جایگاه طب عمومی در نظام سلامت حل شود و مهارت آموزی آنها بیشتر شود.
به گفته وی: اکنون سیاست مشخصی برای برون رفت از وضعیت موجود در کشور وجود ندارد که انتظار می رود به این موضوع توجه خاص شود.
گل علیزاده افزود: می طلبد که سند راهبردی طب عمومی در کشور تدوین شود تا مشکلات آموزشی و مهارت های آکادمیک این صنف حل شود.
وی برخی از مشکلات پزشکان عمومی را مشکلات آموزشی، ضعف مهارت، نبود سند توانمند سازی پزشکان عمومی، مشکلات آموزشی در مهارت های حرفه ای، نبود برنامه جامع طب عمومی و نبود گایدلاین برای طب عمومی بیان کرد.
نایب رئیس اول شورای عالی نظام پزشکی گفت: در وزارت بهداشت شورای راهبردی طب عمومی تشکیل شده است که مصوبات خوبی داشته است امیدواریم این مصوبات عملیاتی شود.
وی ابراز امیدواری کرد با حضور سعید نمکی به عنوان وزیر بهداشت جدید مشکلات پزشکان عمومی به ویژه در مدیریت هزینه به نتیجه خوبی برسد.
اجتمام * ۷۲۶۸**۱۴۴۰