کاردار ایران در چین:

راه ابریشم همکاری چین و ایران را گسترش می دهد

صافی - حسن شاه بیگ کاردار جمهوری اسلامی یاران در چین در گفت و گو با روزنامه چاینا دیلی پرشمارگان ترین نشریه انگلیسی زبان چاپ چین تاکید کرد راه ابریشم جدید، همکاری دو کشور چین و ایران را گسترش خواهد داد.

شاه بیگ در این مصاحبه با اشاره به اینکه اقتصادهای دو کشور مکمل یکدیگر هستند افزود: انرژی یکی از بخش های مهم همکاری دو کشور محسوب می شود.

او با اشاره به سرمایه گذاری های چین در ایران تاکید کرده است نهادهای مالی چین به ایران به عنوان یک بازار بزرگ با فرصت های بسیار نگاه می کنند و قول داده اند برای حمایت از اقتصاد چین ۳۵ میلیارد دلار وام و سرمایه اختصاص دهند.

کاردار ایران در چین در این مصاحبه افزود: در همین راستا یک خط اعتباری به ارزش ۱۰ میلیارد دلار در زمینه طرح های آبیاری، حمل و نقل و انرژی توسط شرکت سیتیک چین راه اندازی شده است.

وی با اشاره به اینکه بانک توسعه چین نیز قراردادهای اولیه به ارزش ۱۵ میلیارد دلار برای طرح های زیربنایی اختصاص داده است افزود: خط اعتباری مالی ۱۰ میلیارد دلاری بانک صادرات و واردات چین نیز از دیگر همکاری های اقتصادی دو کشور است.

به گفته وی این خطوط اعتباری بخشی از همکاری های دو کشور در راستای طرح راه ابریشم نوین چین است که باید در مسیر پیشبرد آن راه های ریلی، زمینی، سامانه های زیربنایی و حمل و نقل ایجاد شود و بنادر و نیروگاه های برق بین چین و کشورهای آسیایی، آفریقایی و اروپایی ایجاد شود.

شاه بیگ افزود: ایران یک مسیر کلیدی، راهبردی و حیاتی برای شکل گیری راه ابریشم جدید چین است و در مرکزیت خاورمیانه قرار دارد و می تواند کریدور شمالی و جنوبی را به کریدور غربی و شرقی مرتبط سازد.

کاردار ایران در چین با اشاره به اینکه خطوط ریلی نیز میان دو کشور فعال است تصریح کرد در این مسیر که از ارومچی مرکز منطقه سین کیانگ در شمال غرب چین تا تهران برقرار است و دو هزار و ۳۰۰ کیلومتر طول دارد، قطارهای راه ابریشم در حرکت هستند.

به گفته وی طول این مسیر که کشورهای قزاقستان، قرقیزستان، ترکمنستان و ازبکستان را نیز به یکدیگر مرتبط می سازد حدود دو هفته است در صورتی مسیر ترانزیت کالا از چین به ایران از راه دریا به ۴۵ تا ۵۰ روز زمان نیاز است.

او گفت: از ابتدای سال ۲۰۱۶ میلادی تا کنون، ۵ قطار باربری بین دو کشور تردد کرده است و از این طریق قطعات خودرو، لوازم الکترونیکی و سرامیک و غیره جابجا می شود.

شاه بیگ تاکید کرد در مسیر جهانی سازی راه ابریشم، چین در حال ایجاد یک خط آهن ۹۲۶ کیلومتری از تهران به شهر مشهد است و وقتی تکمیل شود زمان سفر از ۱۲ ساعت به ۶ ساعت کاهش خواهد یافت و برای جابجایی ۲۵ میلیون مسافر و ۱۰ میلیون تن بار در سال کفایت می کند.

او گفت: ایران هم به این برنامه به عنوان بخشی از طرح های توسعه ریلی تا سال ۲۰۲۵ میلادی اهمیت می دهد و امیدوار است سهم حمل و نقل ریلی مسافربری و باربری را به ترتیب ۳۰ و ۲۰ درصد افزایش دهد.

چاینا دیلی نوشت شرکت مهندسی راه آهن چین هم در حال ساخت خط آهن ۴۱۵ کیلومتری تهران، اصفهان و قم است و شرکت سازندگی راه آهن چین هم برنده قرارداد ۵۱۳ میلیون دلاری خط آهن ۲۶۳ کیلومتری کرمانشاه و خسروی شده است.

به گزارش این رسانه، شرکت صنایع ملی ماشین آلات چین هم قرارداد ساخت راه آهن شهرهای تهران – همدان – سنندج به ارزش ۸۴۵ میلیون دلار امضا کرده است.

شرکت های چینی با توجه به اینکه راه ابریشم وارد ششمین سال خود می شود می کوشند تا با ایران و بازار بین المللی همکاری نزدیکتری داشته باشند و حسن شاه بیگ کاردار سفارت ایران در چین براین باور است که این یک آینده درخشان را رقم خواهد زد.

او در بخش دیگر از اظهاراتش گفت راه ابریشم باعث تقویت همکاری های ایران و چین می شود و این می تواند باعث شود تا بازیگران دیگری هم در آینده به این طرح ملحق شوند.

وی تصریح کرد که راه ابریشم باعث می شود تا آینده ای امن تر و موفق تر با شرایط جهانی بهتر برای بشر شکل گیرد و ایران و چین هم از طریق این راه همکاری های گسترده تری خواهند داشت.