جشنواره فیلم فجر؛

در روز اول جشنواره فیلم فجر 1402 چه گذشت؟

صافی نیوز / روز اول جشنواره فیلم فجر برج میلاد با نمایش 4 فیلم سینمایی دروغ‌های زیبا (مرتضی آتش زمزم)، شکار حلزون (محسن جسور)، دو روز دیرتر (اصغر نعیمی) و ظاهر (حسین عامری) همراه بود. بعد از نمایش هر فیلم عوامل و بازیگران آن در نشست خبری به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ دادند.

به گزارش صافی، برج میلاد با نمایش 4 فیلم سینمایی دروغ‌های زیبا (مرتضی آتش زمزم)، شکار حلزون (محسن جسور)، دو روز دیرتر (اصغر نعیمی) و ظاهر (حسین عامری) همراه بود. بعد از نمایش هر فیلم عوامل و بازیگران آن در نشست خبری به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ دادند.

دروغ‌های زیبا

کارگردان: مرتضی آتش زمزم

بازیگران: شمون فاروق، ریکیتا ناندینی، شهیدالزمان سلیم، شاهد علی، شاهین میردها و جان پل سرمادیراس و بازیگر کودک شاتی

فیلم دروغ‌های زیبا در کشور بنگلادش ساخته شده است و یک قصه ساده دارد، فیلم داستان زن و شوهری است که به مادر و فرزندی که دوستشان هستند کمک می‌کنند تا ناشنوایی کودک برطرف شود، البته در این مسیر دشواری‌هایی بر سر راه انها قرار دارد اما این قضیه باعث نمی‌شود که انها دلسرد شوند و …

اینکه مرتضی آتش زمزم در کشور بنگلادش توانسته است یک فیلم محصول مشترک تولید کند خود جالب توجه است ولی پرسش اصلی این است که مخاطب هدف این فیلم چه کسی است؟ مخاطب ایرانی که بسیار بعید است به سینما برود تا یک فیلم با زیرنویس فارسی و با قصه‌ای نه چندان جذاب را ببیند، مردم بنگلادش هم با توجه به سلطه سینمای هند و بالیوود در آن کشور بسیار بعید است به چنین فیلمی اقبال چندانی نشان دهند.

حتی اگر گفته شود این فیلم برای حضور در جشنواره‌ها و مخاطبان سینمای جشنواره‌ای هم ساخته شده است باز به نتیجه‌ای نخواهد رسید چون فیلم دروغ‌های زیبا برای چنین اتفاقی هم بسیار کهنه و قدیمی و دمده است و مخاطبان جشنواره‌ای امروز سینمای جهان طالب محصولاتی بسیار پرملات تر از چنین فیلمی هستند. متاسفانه.

همه اجزا فیلم تقریبا بسیار کلیشه‌ای و معمولی است شاید تنها نکته مثبت قابل اشاره در فیلم بازی بازیگر نقش اصلی زن و مرد و کودک ناشنوا است.

شکار حلزون

کارگردان: محسن جسور

بازیگران: حسین پاکدل، فرناز زوفا، محمد رسول صفری، میثم محمدی و زنده ‌یاد حسام محمودی

شکار حلزون روایتگر قصه مینو، زن جوان سرپرست خانواده‌ای است که برای تامین معاش در یک شرکت خدماتی و نظافتی مشغول به کار است. او با پیشنهاد شغل پرستاری از پدر یک جوان مواجه می‌شود که شرط پذیرفتن این شغل با حقوق مناسب، جاری شدن صیغه محرمیت میان آن‌هاست.

محسن جسور دارای مدرک کارشناسی ارتباط تصویری از دانشگاه هنر سوره است و دو سریال تلویزیونی و تعداد زیادی فیلمنامه فیلم کوتاه در کارنامه‌اش دارد ولی آنچه که جای تعجب دارد این است که چرا فیلمنامه فیلم شکار حلزون تا این حد ساده‌ انگارانه و پر از حفره است.

واقعا غیر از بازی زنده یاد حسام محمودی در این فیلم به هیچ نکته‌ دیگری نمی‌توان اشاره کرد که بتوان برای آن به عنوان یک امتیاز مثبت قلمداد کرد اما به عنوان نکات منفی تا دلت بخواهد می‌توان مثال و نمونه آورد.

از نکات عجیب این فیلم حضور حسین پاکدل در نقش پدری بود که از اساس انتخاب اشتباهی بود و اتفاقا به یک کمدی ناخواسته هم تبدیل شده بود.

دو روز دیرتر

کارگردان: اصغر نعیمی

بازیگران: سینا مهراد، پردیس احمدیه، فرهاد آییش، گوهر خیراندیش، کمند امیر سلیمانی، سید جواد یحیوی، سیاوش چراغی پور، محمد فیلی و علیرضا داوودنژاد

در دو روز دیرتر می‌بینیم که: سهیل و مریم زوج جوانی هستند که سودای مهاجرت دارند، علیرغم توصیه‌های پدر و مادر مریم از فرزندآوری خودداری می‌کنند تا اینکه پدر مریم تصمیم می‌گیرد مبلغی را که از خواهرش به ارث برده، بین نوه‌هایش تقسیم کند. سهیل و مریم که برای مهاجرت نیاز به پول دارند تصمیم می‌گیرند بچه‌دار شوند اما فوت ناگهانی غلامحسین محاسبات آن‌ها را برهم می‌زند تا اینکه …

دو روز دیرتر ششمین فیلم اصغر نعیمی است که در این فیلم خواسته با رویکردی طنز و اجتماعی به موضوع فرزندآوری و ازدیاد جمعیت بپردازد. با توجه به حضور پر تعداد بازیگران حرفه‌ای سینما و لحاظ کردن نکاتی در فیلمنامه فیلم لحظات شیرینی را برای مخاطب به همراه دارد. شاید در اکران سینما به فروش بسیار بالایی دست نیابد اما قطعا در پلتفرم‌های نمایش خانگی پر بازدید خواهد شد.
نکته جالب توجه این است که در چهارچوب فضایی که فیلم می‌سازد پاسخگو است و زیاد ادعای بزرگی هم ندارد.
نکته جالب توجه این است که این فیلم کمدی در بنیاد فرهنگی روایت فتح تولید شده است. بنیاد فرهنگی روایت فتح سرمایه‌گذار اصلی این پروژه سینمایی است البته بنیاد سینمایی فارابی و موسسه بهمن سبز حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی هم مشارکت دارند.

ظاهر

کارگردان: حسین عامری

کیمیا زارعی، روح‌الله زمانی، یدالله شادمانی و حامد محمودی

ظاهر ۱۸ سال دارد و در شمال کشور سرباز است. او عاشق دختری جوان شده است که هر روز از محل نگهبانی او عبور می‌کند و نمی‌داند که چگونه به او ابراز علاقه‌اش را نشان دهد، ظاهر با اکبر و زیبا پیرمرد و پیرزنی که در کلبه‌ای نزدیک پادگان زندگی می‌کنند، آشنا می‌شود و در ادامه اتفاق‌هایی برایش رقم می‌خورد …

فیلم ظاهر به لحاظ فضاسازی و موقعیتی که داستانش را در آن روایت می‌کند موفق است و اتفاقا بازی بازیگران فیلم هم قابل قبول و روان از آب درآمده است، احتمالا در آینده کیمیا زارعی را بیشتر در عرصه بازیگری خواهیم دید که فیلم ظاهر گویا اولین تجربه حضور او در یک فیلم سینمایی است.

مشکل بزرگ فیلم پایان آن است پایانی نامشخص و بی منطق، یک صحنه‌ای در فیلم وجود دارد که قاب عکسی به دیوار زده می‌شد اگر آنجا پایان فیلم بود بسیار بیشتر به چشم می‌امد تا صحنه های که بعد از آن دیدیم و باعث نوعی از آشفتگی و پریشانی در نتیجه نهایی فیلم شد.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فیلم را تولید کرده است و لی انصافا قصه‌ای که در فیلم بود بزرگتر از سن کودکان و نوجوانان است!

شاید مهمترین اتفاق حاشیه‌ای روز اول در سینما رسانه حال و هوای برفی برج میلاد و دعوای اصغر نعیمی بود که پیش از نمایش فیلمش در برج میلاد، به دلیل اینکه مانع از ورود او به سالن نمایش شدند، با عصبانیت و فریاد به این موضوع واکنش نشان داد.

نکته جانبی دیگر روز اول این بود که غیر از فرهاد آئیش هیچکدام از بازیگران فیلم پر بازیگر دو روز دیرتر در سالن رسانه حاضر نشدند بازیگرانی چون: سینا مهراد، پردیس احمدیه، گوهر خیراندیش، کمند امیر سلیمانی، سید جواد یحیوی، سیاوش چراغی پور، محمد فیلی و علیرضا داوودنژاد

آتش زمزم در نشست رسانه‌ای فیلمش گفت:: «از روز اولی که وارد بنگلادش شدم، رنگ و زندگی در این کشور در جریان بود و دوست داشتم یک قصه در آنجا بنویسم. این کشور کمتر دیده شده در حالی که ۱۸۰ میلیون جمعیت و اندازه کردستان ما وسعت دارد و همچنین رشد اقتصاد آن مثبت ۸ است. در شهر داکا مردم شب‌ها تا صبح کار می‌کنند و مانند شب‌های عید خودمان است.

اولین چیزی که همه در داکا با آن مواجه می‌شویم، سیستم حمل و نقل عمومی است‌. وقتی برای اولین بار سوار آن شدم حس خوبی نداشتم و گفتم که باید برای اینها یک قصه بنویسم. در این مسیر ممیت الرشید من را کمک کرد. ایشان ۴۰ فیلم از سینمای ایران ترجمه و در بنگلادش کار کرده است.»

محسن جسور گفت: «اسم اولیه فیلم «عطر مینو» بود که در طول بازنویسی، به این نتیجه رسیدم اسم گیرایی نیست؛ زیرا معتقدم که نام‌ یک اثر می‌تواند به فرم و دیده شدن فیلم هم کمک کرد. سعی کردم برای انتخاب فیلم، از ارایه تلویحی استفاده کنم برای همین اشاره های ریزی به کاشت حلزون و خمیده بودن کاراکتر اول داشتیم.»

اصغر نعیمی در نشست فیلمش گفت: «سال عجیبی بر سینمای ایران گذشت. سال گذشته موفقیت های در عرصه جذب مخاطب داشتیم و ضایعه بزرگ قتل آقای مهرجویی و همسر هنرمند ایشان را باعث تاسف ما بود. مایلم در اولین روز جشنواره ادای احترامی به روح این هنرمند بزرگ و تاریخ‌ساز سینما داشته باشیم و به همین علت خواهش می‌کنم به احترام آقای مهرجویی و همسرشان یک دقیقه سکوت کنیم.»

اصغر نعیمی: وقتی فیلم می‌سازیم با گستردگی مخاطب از درجه های گوناگون طرف هستیم. من این فیلم را با مخاطب مختلفی از نسل زد تا خانواده‌های متدین دیدم ولی مسئله‌ای پیش نیامد. فقط یک شوخی بود که با وجود اینکه آن را خیلی دوست داشتم ولی به دلیل احتمال سوءتفاهم و برای حفظ حرمت سرمایه‌گذار و خودم حذفش کردم. من فیلم خنده‌دار نساختم که فقط مخاطب را بخندانم.

نعیمی و محسن شیرازی (تهیه‌کننده) در پایان تاکید کردند که فیلم خود را حاضرند با افتخار برای هر مقام مسئولی نمایش دهند.

کیمیا زارعی بازیگر فیلم ظاهر: «این فیلم اولین تجربه سینمایی من بود و عجیب وارد پروژه شدم. از آقای عامری بابت اعتمادشان سپاسگزارم. این فیلم حال و هوای عجیبی داشت و امشب که اینجا هستم بسیار خوشحالم.»

کریمی صارمی درباره اینکه این فیلم چه مناسبتی با کانون پرورش فکری دارد و اینکه بدآموزی آن برای بچه‌ها حس می‌شود ، توضیح داد: دلیل ورود کانون به حمایت از چنین فیلمی شرافت موضوعی است. این چیزی که شما مطرح می‌کنید سلایق فردی است. این فیلم جز عزت نفس چیزی دارد.

انتهای پیام/