رئیسی:

سال ۱۴۰۳ سال کاهش بیشتر نرخ تورم و افزایش تولید خواهد بود

صافی نیوز / رئیسی با تبریک سال جدید و تقارن آن با ماه مبارک رمضان از اقدامات دولت در ۳۰ ماه گذشته و انجام ۴۵ سفر استانی خبر داد.

به گزارش صافی، سید ابراهیم رئیسی در سخنرانی به مناسبت آغاز سال نو اظهار داشت: نوروز در ایران با آداب اسلامی مانند صله رحم قرین است بهار امسال با بهار قرآن و روزه داری قرین است لذا بروز محبت ملت ایران شکل ویژه تری دارد در دعای تحویل سال از خداوند تغییر و دگرگونی احسن الحال را می طلبیم.

رئیس جمهور افزود: سال ۱۴۰۲ سال پر فراز و نشیبی همراه با حوداث مهم بود و هم شیرینی داشت و اتفاقات تلخ، اما برآیند اتفاقات سال رشد ایران در همه بخش ها بود رهبر انقلاب سال ۱۴۰۲ را رشد تولید و مهار تورم نامگذار کردند و تلاش دولت برای تحقق آن متمرکز شد.

قدم به قدم رو به جلو/ رشد اقتصادی سالِ ١۴٠٢، حداقل ۶ درصد است

رییسی گفت: سه سال متوالی است که کشور، رشدهای بالای ۴ درصد را تجربه می‌کند و این در حالی است که میانگین رشد اقتصادی در دهه ۹۰ کم‌تر از یک درصد بوده است.برخی مدعی بودند که تورمِ ٣ رقمی در راه است، اما آمار نشان می‌دهد که تورم نقطه به نقطه، از حدود ۵۵درصد به  ٣۵درصد رسیده و تورمِ کل، چیزی حدود ۴٠ درصد خواهد بود.

پایان عقب‌ماندگی‌ها در حوزه مسکن/ بیش از دو میلیون و ۴٠٠ هزار مسکن در کشور، در حال ساخت است

وی با بیان اینکه در مسئله مسکن، هم «عقب ماندگی در ساخت» وجود داشت هم «بلاتکلیفی»، تصریح‌کرد: بعد از رفت و آمد چند دولت، هنوز ٢۴٠ هزار واحدِ مسکنِ مهر را تحویل نداده بودند که این موضوع برای دولت تعهد ایجاد کرد. امروز بیش از دو میلیون و ۴٠٠ هزار مسکن در کشور، در حال ساخت است و نیمی از مسکن‌های مهر هم به مردم تحویل شد و نیم دیگر هم در دست اقدام است.

دولت مردمی، از مردم، کنار مردم و در میان مردم است

رئیس‌جمهور با بیان‌اینکه دولت ما افتخار دارد که به نام «دولت مردمی» شناخته می‌شود و در کنار مردم است،  گفت: در دولت سیزدهم، ۴۵ سفر استانی انجام شده؛ اولویت این سفرها،‌ توجه به مطالباتِ مردم و اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام و مهم است.

پیام ویژه رئیس‌جمهور به نوجوانان و جوانان

وی خطاب به جوانان و نوجوانان‌ گفت: فرزندان عزیزم؛ بدانید با اتکاء به توان، انگیزه و اندیشهِ شما و به فضل پروردگار، «ایرانِ فردا»، به مراتب، آبادتر، پیشرو تر و پیشرفته‌تر از «ایرانِ امروز» است. قدر شما را می‌دانیم و با تمام توان، برای باز کردن مسیر پیشرفت شما، تلاش خواهیم کرد.

رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: اطمینان می‌دهم با توکل به خداوند و همراهی شما مردم شریف، سال ۱۴۰۳ سال رونقِ بیشترِ تولید و اقتصاد، کاهشِ بیشترِ نرخ تورّم و خدمت‌رسانی گسترده به مردم است.طی دو سال قبل، بیمارستان‌های نیمه تمام زیادی در کشور بهره‌برداری شد و دسترسیِ مردم به خدماتِ سلامت، عادلانه شد.

وی بیان کرد: امسال هم اضافه شدن ۹هزار تخت جدید به مراکز بهداشتی و درمانی، جزو برنامه‌های دولت سیزدهم است.امسال ان‌شاءالله در زمینه برقی‌سازیِ ناوگانِ حمل و نقل شهری، شاهد تحول خواهیم بود؛ در زمینه اینترنت، هم ادامه تجهیز کشور به فیبر نوری، در برنامه است.

جذب حدود ۱۱ میلیارد دلار سرمایه خارجی/ پیشرفت کشور منوط به اجازه و لبخند دیگران نیست

اگر امروز، حرف ما در منطقه و جهان، شنیده می‌شود، ناشی از قدرت شماست. امید و قدرت شماست که به دولت، امید و قدرت می‌دهد.

۳ سال قبل، در ایام انتخابات، تعهد دادم که ما میز مذاکره را ترک نمی‌کنیم، اما پیشرفت کشور را هم منوط به مذاکره و اجازه و لبخند دیگران نمی‌کنیم. ملاحظه کردید که قراردادهای چندین میلیارد دلاری در بخش نفت و گاز در همین روزهای اخیر امضاء شد. در عین حال که حجم سرمایه‌گذاری خارجی هم غیر از سرمایه‌گذاری داخلی، در این دولت حدود ۱۱ میلیارد دلار بوده. سرمایه‌گذاری قطعی، نه فقط امضاء، تفاهم یا روی کاغذ، یعنی سرمایه‌گذاری قطعی و معتبر.

سال گذشته، سال شکوفایی حضور ایران در سازمان‌ها و گروه‌های مهم بین‌المللی بود. عضویت در بریکس پس از عضویت ایران در شانگهای، دستاورد مهم دیگری در حوزه سیاست خارجی بود. تجارت کشور با همسایگان، افزایش یافت. همکاری با حوزه بسیار مهم آمریکای لاتین و آفریقا، که متأسفانه قریب به یک دهه، به آنها بی‌توجهی شده بود، به صورت جدی فعال شد.

غزه، جلوه ایستادگی در برابر دشمن

البته در سال گذشته، وقایع تلخی هم داشتیم که همه ما را داغدار کرد. یکی از آنها، حادثه تروریستی کرمان بود. ده‌ها نفر از هموطنان مؤمن ما، در این حادثه تروریستی به شهادت رسیدند. دشمن خواست، انتقام شکست منطقه‌ای خود و ناکام ماندن نقشه‌هایش را، از مردم ایران بگیرد. قلب ایران جریحه‌دار شد، اما ایران همچنان قوی ماند.

در ماجرای غزه، جلوه دیگری از ایستادگی در برابر دشمن را شاهد بودیم. زورگویان عالم، تمامی قوای خود را جمع کردند برای اینکه دو میلیون، مردم آزاده غزه را از بین ببرند. از جدیدترین و به‌روزترین بمب‌های سنگرشکن تا میلیاردها دلار پول در اختیار صهیونیست‌ها قرار دادند، اما نتوانستند.

احیای بیش از ٧هزار واحد تولیدی نیمه‌راکد

در کنار موضوع رشد تولید و مهار تورم، وضعیت اشتغال هم سال گذشته بهبود داشت.

نرخ بیکاری در پاییز ۱۴۰۲، کاهش کم سابقه‌ای داشت و به کانال ۷ درصد وارد شد و نرخ بیکاری کل سال هم از سال ۱۴۰۱ کمتر خواهد شد. بخشی از اشتغال ایجاد شده، در قالب نهضت احیای بنگاه‌های تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل در سراسر کشور بود که امروز تعداد آن، از ۷ هزار واحد تولیدی بحمدالله عبور کرده.

نه تنها سرمایه‌گذاری و تکمیل پروژه‌ها در این ۳۰ ماه متوقف نشد، بلکه ایران به کارگاه سازندگی و پیشرفت و امید تبدیل شد.

طبیعتاً می‌شد به جای سرمایه‌گذاری‌هایی که چندسال دیگر به بهره‌برداری می‌رسد، دولت، سرمایه را صرف روزمره خود می‌کرد. همچنان که در گذشته از این تجربه‌های تلخ و توسعه‌سوز برای کشور، کم نداشتیم.

همه تصمیم‌ها پیوست عدالت داشته‌باشد

سال ۱۴۰۲، در کنار پیشرفت و آبادانی، از جهت اجرای برنامه‌ها و طرح‌های عدالت محور هم، سال ویژه‌ای بود.

طرح‌ها و اقداماتی مثل کالابرگ الکترونیک، بیمه رایگان سلامت برای ۱۲ میلیون نفر از قشرهای کم‌درآمد، تکمیل و توسعه راه‌های روستایی، رساندن آب و برق و گاز به روستاها.

همین جا به همه مدیران و خادمان مردم در دولت تأکید می‌کنم که در سال جاری هم، همه تصمیم‌ها باید با رویکرد و پیوست عدالت، همراه باشد.

انتهای پیام/