طرح آمریکا برای ادامه تجاوزات نظامی علیه یمن

صافی نیوز / رسانه آمریکایی با اعتراف به عدم کاهش توانمندی نظامی ارتش یمن در پی حملات واشنگتن و متحدانش، از طرح دولت بایدن برای ادامه حملات به این کشور خبر داد.

به گزارش صافی به نقل از ایسنا، دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در حال طرح‌ریزی برنامه‌هایی برای کارزار نظامی مستمر علیه یمن است.

روزنامه واشنگتن‌پست بامداد یکشنبه و با بیان این مطلب، نوشته پس از اینکه حملات آمریکا به مواضعی در یمن در ۱۰ روز گذشته، نتوانسته مانع از حملات نیروهای مسلح این کشور به کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی شود، واشنگتن این طرح را پیش می‌برد.

رسانه آمریکایی با این حال خبر داده در میان مقام‌های این کشور این نگرانی وجود دارد که یک عملیات با پایانِ باز، صلح شکننده در یمن را از ریل خارج کند و آمریکا را به یک درگیری غیرقابل پیش‌بینی در منطقه غرب آسیا سوق دهد.

واشنگتن‌پست نوشته ارتش یمن از ماه نوامبر تاکنون ۳۰ حمله موشکی و پهپادی علیه کشتی‌های تجاری ترتیب داده و مقام‌های آمریکایی می‌گویند راهبرد آن‌ها در یمن، تلاش برای کاهش توان نظامی ارتش این کشور برای هدف قرار دادن کشتی‌های تجاری در دریای سرخ و خلیج عدن و یا حداقل ایجاد بازدارندگی مناسب برای ازسرگیری فعالیت شرکت‌های کشتی‌رانی محافظه‌کار در آب‌های منطقه است.

یک مقام ارشد آمریکایی می‌گوید: «ما کاملا می‌دانیم حوثی‌ها (انصارالله) چه کسانی هستند و نگرش آن‌ها چگونه است. ما مطمئن نیستیم که آن‌ها فورا متوقف خواهند شد اما ما مطمئنا تلاش می‌کنیم توانایی‌های آن‌ها را کاهش دهیم و یا منهدم کنیم».

بایدن در این هفته پذیرفت که حملات اخیر علیه یمن، ارتش این کشور را از ادامه عملیات‌های خود بازنداشته است. او در پاسخ به سوالی درباره اینکه «آیا حملات حوثی‌ها را متوقف می‌کند؟» گفت «نه».

مقام‌های آمریکایی می‌گویند انتظار ندارند این کارزار نظامی علیه یمن، مانند عراق، افغانستان و یا سوریه سال‌ها طول بکشد. با این حال، آن‌ها تایید کرده‌اند نمی‌توانند زمان پایان حملات و یا ارزیابی از زمان کاهش توان نظامی یمن را ارائه کنند.

یک دیپلمات آمریکایی می‌گوید: «ما تلاش نمی‌کنیم حوثی‌ها را شکست دهیم و رغبتی هم برای تهاجم وجود ندارد. هدف، کاهش توانایی آن‌ها برای ادامه حملات است و این شامل هدف قرار دادن زیرساخت‌هایی است که این حملات را ممکن می‌کند و همچنین هدف قرار دادن توانایی‌های آن‌ها که در سطح بالاتری هستند».

برخی از مقام‌های وزارت خارجه و «اداره توسعه بین‌المللی ایالات متحده» نگران هستند حملات آمریکا منجر به توسعه حملات ارتش یمن به عربستان سعودی و مخصوصا پالایشگاه‌های نفت این کشور شود و همچنین فرآیند صلح یمن را با مشکل روبرو کند.

مقام‌های آمریکایی همچنین نگران هستند ادامه حملات به یمن، آمریکا را به یک درگیری با راهبرد خروج اندک از آن و همچنین حمایت محدود از سمت متحدان مهم خود مواجه کند. این در حالی است که متحدان آمریکا در منطقه خلیج فارس از حملات آمریکا حمایت نکرده‌اند.

قانونگذاران آمریکایی هم با وجود اینکه از حملات به یمن حمایت می‌کنند، اما معتقد هستند دولت بایدن راهبرد روشن و یا پایانی برای آن طرح‌ریزی نکرده و این حملات علاوه بر پرهزینه‌بودن، نگرانی‌ها بابت تشدید تنش‌ها در منطقه را از بین نبرده است.

انتهای پیام/