فرهنگ سازی استفاده از سیستم دیوار برشی فولادی در بهسازی لرزه ای سازه ها در ایران

صافی نیوز/ دیوار برشی فولادی سیستم سازه ای جدیدی که عملکرد سازه ای را در زلزله به طرز چشمگیری ارتقا می دهد، نیاز جدی به توجه جامعه مهندسی کشور، سازندگان مسکن و دولت دارد.

حمزه روحی – در علم مهندسی سازه و زلزله در صورت طراحی مناسب فیوزهای سازه ای، در صورت وقوع زلزله به لحاظ اینکه این اعضا دچار تغییر شکل های بزرگ می شوند، بر این اساس  عمده آسیب ( خرابی) های سازه ای نیز متحمل می شوند.

آسیب های سازه ای در سایر اعضا که اعضای اصلی هستند، رخ نداده یا بسیار محدود خواهد بود. این فیوزهای سازه ای را می توان پس از زلزله و آسیب با اعضای جدید تعویض نمود. به این ترتیب زمان و هزینه تعمیر ساختمان بخصوص ساختمان پایین بوده و ساختمان قابلیت بازگشت به خدمت رسانی خود را در کمترین مدت خواهد داشت. سیستم قاب ( تیر و ستون) با دیوار برشی فولادی ( صفحه فولادی با ضخامت  چند میلیمتر ) که طی چند دهه اخیر از سال 13970 در کشورهای لرزه خیزی مثل ایالات متحده آمریکا و ژاپن مورد استفاده سازه ای قرارگرفته و امتحان خود را در زلزله های شدید رخ داده در این کشورها پس داده است و اخیرا علاوه بر سازه های فلزی در سازه های بتن مسلح نیز مورد استفاده قرار گرفته اند، متاسفانه مبانی تحلیل و طراحی سیستم مذکور در آئین نامه های طراحی کشورمان وارد نشده است.

چنین سیستم  سازه ای  چه در ساخت سازه های جدید و چه در مقاوم سازی سازه های فلزی و بتنی در کشور لرزه خیزی مثل ایران و در شهرهای بزرگ آن، بهسازی لرزه ای و امنیت سازه ای را به دنبال خواهد داشت.بنابراین فرهنگ سازی و تلاش در جهت رواج استفاده از دیوار برشی فولادی که مشخصه های اصلی موردنیاز سازه ای از جمله سختی، مقاومت، شکل پذیری و استهلاک انرژی  سازه ای را به طرز چشمگیری بهبود می بخشد، بیش از بیش مشهود است.

با توجه به نیاز فزاینده مسکن در سطح کشورمان، گزینه استفاده از دیوار برشی فولادی بخصوص در پروژه های ساختمانی با متراژ بالا و در انبوه سازی ها می تواند مشکل ایمنی سازه ها و نگرانی از بابت آن را مرتفع نماید. این سیستم در مقاوم سازی سازه های اسکلت بتن مسلح (تیر و ستون) که اکثریت ساخت و ساز مناطق مختلف کشور از این نوع می باشدو طبق آئین نامه های قبلی ساخته شده و اکثرا ضعف سختی جانبی را داراست، به عنوان گزینه موثر مقاوم سازی می تواند مورد استفاده مهندسین قرارگیرد. انتهای پیام/

انتهای پیام/