وزارت جهاد کشاورزی:

قیمت خرید تضمینی ۳۲ قلم کالای اساسی اعلام می شود!

صافی نیوز / معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهادکشاورزی از نهایی شدن قیمت خرید تضمینی ۳۲ قلم کالای اساسی و تنفیذ مصوبه توسط وزیر جهادکشاورزی در جلسه شورای قیمت‌گذاری خبر داد.

به گزارش صافی به نقل از ایرنا، «شاهپور علایی‌مقدم» در گفت‌وگویی افزود: شورای قیمت‌گذاری با بررسی چهار سناریو برای ۳۲ محصول اساسی کشاورزی، چهار قیمت تعیین کرده که با نظر نهایی رییس شورا، قیمت قطعی اعلام می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهادکشاورزی اظهار داشت: چهار قلم از ۳۲ قلم کالا تعیین قیمت شده است که هر کیلو سویا و کاملینا ۳۲ هزار تومان، آفتابگردان و گلرنگ ۲۷ هزار تومان و کلزا ۳۲ هزار تومان قطعی شده و قیمت سایر اقلام برای سال زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ در کمیسیون شورا نهایی و توسط وزیر جهادکشاورزی تنفیذ و ابلاغ می‌شود.

وی، تعیین قیمت واقعی برای دانه‌های روغنی را گامی مثبت برای رسیدن به خودکفایی تولید روغن خوراکی دانست و گفت: همین سازوکار را در گندم پیش گرفتیم و امروز با خرید تضمینی بیش از هفت میلیون تن و پیش‌بینی ۹ میلیون تن خرید برای سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ جهش بلندی در خودکفایی گندم اتفاق افتاده است، به گونه‌ای که فائو تولید ۱۳.۵ میلیون تن گندم را برای ایران پیش‌بینی کرده است.

علایی‌مقدم ادامه‌داد: تعیین قیمت نهایی متاثر از هزینه تمام شده، سود متعارف، آخرین نرخ تورم و هزینه‌های تبعی است که بر اساس نرخ تورم بانک مرکزی، مرکز آمار و قیمت‌های جهانی توسط موسسه پژوهش‌های اقتصادی محاسبه و در اختیار شورای قیمت‌گذاری قرار می‌گیرد.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهادکشاورزی، مشوق‌های غیرقیمتی وزارتخانه را در افزایش تولید موثر خواند و بیان‌داشت: تفاوتی در اقلیم کشور انجام نشده و در برخی موارد بارندگی هم کاهش یافته است، بنابراین حمایت‌های غیرقیمتی در افزایش محسوس تولید محصولات کشاورزی موثر بوده است.

گفتنی‌ است؛ ۳۲ قلم کالای اساسی شامل ۱۷ قلم محصول زراعی و ۱۵ قلم محصول باغی است که زیر پوشش حمایتی خرید تضمینی وزارت جهادکشاورزی قرار دارد.

انتهای پیام/