عسکری:

مدیریت شهری از ثبت ملی آیین های سنتی عزاداری مراغه حمایت می کند

صافی نیوز / رئیس شورای اسلامی شهر مراغه گفت: مدیریت شهری در کنار دیگر دستگاه‌های متولی است و از ثبت ملی برخی از آینن‌های سوگواری و سنتی عزاداری حسینی که منحصر به فرد و مخصوص شهر مراغه است حمایت می‌کند و پیگیر خواهد بود.

به گزارش صافی، رضا عسکری رئیس شورای اسلامی شهر مراغه دوشنبه شب در جلسه علنی شورای اسلامی شهر که با حضور اعضای هیئات‌ مذهبی شهرستان و رییس تبلیغات اسلامی مراغه برگزار شد، اظهار داشت: مردم مراغه با عزاداری منحصر به فرد ارادت خاصی به ماه محرم و صفر و عزاداری سید و سالار شهیدان دارند.

وی افزود: «علم‌بندی»، «وای عباس»، «حجله‌گردانی حضرت قاسم بن الحسن (ع)»، «شمع‌گردانی»، «الله‌الله حسین وینا» و «دعوت شبانه محلات و شاه‌حسین وای‌حسین گویان» اوج ارادت مردمان این شهر به سرور و سالار شهیدان را نشان می‌دهد.

وی اعلام کرد: روزها و عزادرای‌های منحصر به فرد مراغه نیاز به پخش زنده از صداوسیما دارد و از این رو پخش زنده مراسمات عزاداری حسینی و ثبت‌ملی برخی از آیین‌های سوگواری در اولویت مدیربت شهری قرار دارد و شهرداری و شورای اسلامی شهر مراغه با همراهی دیگر دستگاه‌های متولی شهرستان پیگیر به نتیجه رسیدن آن‌ها خواهد بود.

رییس شورای اسلامی شهر مراغه اضافه کرد: کیسه‌های زباله در اختیار هیات‌های حسینی از سوی معاونت خدمات شهری قرار خواهد گرفت و حوزه خدمات شهری در دعوت محلات عزاداری حسینی پای‌کار بوده و یک روز قبل از دعوت محله، محله مورد نظر آماده‌سازی و تمیزکاری برای حضور و استفاده عزاداران و میهمانان خواهد شد.

عسکری ادامه داد: در راستای استقبال از ماه محرم واحد آسفالت شهرداری مراغه از چند روز پیش به لکه‌گیری و آسفالت‌ریزی محل‌های عزاداری اقدام کرده است.

وی خاطرنشان کرد: رعایت ساعات مشخص عزاداری یکی از خواسته‌های مردم است و انتطار داریم شورای هیئات‌های و تبلیغات اسلامی نسبت به ساماندهی موضوعات این‌چنینی اقدام کنند و همچنین مدیریت شهری آماده همکاری در خصوص حضور و خدمات‌رسانی همیار پاکبان در هیئت‌‌های حسینی است.

رقیه سعیدی نائب رئیس شورای اسلامی شهر مراغه نیز در این جلسه خواستار نظم و انسجام در دستجات حسینی شد.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر مراغه نیز در این جلسه اعلام کرد: توجه به موضوعات فرهنگی و اطلاع‌رسانی در این راستا در اولویت هیئت‌‌های حسینی قرار گیرد.

ابراهیم خوشرفتار تصریح کرد: ترویج فرهنگ عاشورایی و توجه به فلسفه قیام خونین امام حسین(ع) با در نظر گرفتن مسائل و مشکلات روز جامعه نیاز و ضروری است.

وی خاطرنشان کرد: رعایت زمان عزاداری به خصوص در دعوت شبانه محلات، در نظر گرفتن پاکبانان و توجه به موضوعات بهداشتی و نظافتی در پخش نذری از دیگر مواردی است که باید از سوی هیئت‌‌های حسینی مورد توجه قرار گیرد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مراغه نیز در این جلسه گفت: بودجه فرهنگی شهرداری صرفا برای مسائل مذهبی نیست و هر عملیاتی در حوزه شهرداری صورت می‌گیرد و هر اتفاق فرهنگی که در شهر انجام می‌شود، بودجه فرهنگی برای آن در نظر گرفته می‌شود.

بهمن محمودی تاکید کرد: بودجه فرهنگی درباره کلیات مسائل فرهنگی شهر است و پیوست‌های مختلفی دارد. که باید لحاظ کرد.

وی به مشکلات ترافیکی در دهه محرم اشاره کرد و افزود: محل استقرار موکب‌ها در اعیاد و هیات‌های حسینی در ماه محرم بدون رعایت مسائل ترافیکی نارضایتی‌هایی را در پی دارد که نیازمند برنامه‌ریزی در این رابطه و توجه به حقوق شهروندی است.

وی ادامه داد: کمیسیون حمل‌ونقل در راستای مسائل ترافیکی و انضباطی در کنار هیئت‌‌های حسینی است.

وی در پایان اعلام کرد که بحث مسائل مذهبی نباید محله محور باشد و باید شهری در نظر گرفته شود و محلات متمرکزی برای اجرای مراسمات مذهبی با حضور پرشور و‌ تجمع یکجا عزاداران در نظر گرفته و مدیریت شود.

بهروز جعفری رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان مراغه نیز که در این جلسه حضور داشت، خاطرنشان کرد: همکاری برای حضور عوامل صداوسیما، ثبت‌ملی برخی از عزاداری‌ها، توجه ویژه به دعوت محلات از جمله مواردی است که همکاری شهرستانی و مجموعه مدیریت شهری را می‌طلبد.

وی همچنین از زحمات و دغدغه‌های اعضای شورای اسلامی شهر مراغه در خصوص مراسمات مذهبی تشکر و قدردانی کرد.

در این جلسه معاون خدمات شهری شهرداری مراغه، مسئول واحد فرهنگی و اجتماعی شهرداری و اعضای شورای هیئات‌‌ مذهبی نیز به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند.

هم اکنون حدود ۲۱۰ هیئت مذهبی در شهرستان مراغه وجود دارد که از این تعداد ۱۰ هیئت بانوان، یکصد شهری و یکصد روستایی است.

انتهای پیام/