مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی خبر داد:

مرمت و بازسازی طاق‌های ورودی راسته آینه سازان بازار تاریخی تبریز

صافی نیوز - تبریز- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی از مرمت و بازسازی طاق‌های ورودی راسته آینه سازان (آیناچی‌لار) بازار تاریخی تبریز خبر داد.

به گزارش صافی نیوز، مرتضی آبدار صبح امروز چهارشنبه ضمن اعلام این خبر در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طی دهه‌های گذشته دو طاق ابتدای ورودی راسته آیناچیلار بازار تاریخی تبریز توسط کسبه مورد مرمت قرار گرفته بود که به دنبال آن طاق ضربدری با تیرآهن در این محل جاگذاری شد، لذا پس از گذشت چند دهه، تیرآهن‌های این دو طاق دچار پوسیدگی شده و احتمال فرونشست آنها محتمل بود.

آبدار با اشاره به اینکه در صورت عدم رسیدگی به طاق‌های مذکور خطر ریزش طاق در مغازه‌های درگیر و همچنین محل رفت و آمد مردم بیشتر می‌شد، ادامه داد: رسیدگی به طاق‌های مذکور که ۴ مغازه از راسته آینه سازان (آیناچی‌لار) را درگیر کرده است می‌بایست در اسرع وقت انجام می‌شد، لذا با بهره مندی از اعتبار تخصیص یافته به مرمت بازار ایکی قاپیلی، میراث فرهنگی استان جهت پیشگیری از وقوع هرگونه خطر احتمالی مرمت و بازسازی این طاق‌ها را آغاز کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان در خصوص مراحل انجام شده در عملیات مرمت این طاق‌ها گفت: با نظارت کارشناسان میراث فرهنگی استان طاق‌های ضربدری برداشته شده و پس از اصلاح تویزه ها و اجرای ویترین مغازه‌ها، طاق‌های گنبدی اجرا خواهد شد.

آبدار در خاتمه خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه زمان اجرای عملیات مرمت ورودی راسته آینه سازان (آیناچی‌لار) همزمان با ایام سوگواری ماه محرم است، لذا کارشناسان و مرمت گران پس از اجرای ویترین و اصلاح تویزه ها عملیات را تا اتمام دهه نخست محرم متوقف و پس از آن طی دو ماه مرمت طاق‌های گنبدی را تکمیل خواهند کرد.

انتهای خبر/